به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز: بر اساس آمار، نیاز کشور به مسکن، نیازی انباشته است که با تولید سالانه یک میلیون مسکن مرتفع می شد، دولت تدبیر و امید در ۸ سال کشور داری هیچ برنامه مشخصی برای تولید مسکن ارائه نداد. به زعم کارشناسان علاوه بر سیاست های بانک ها، مشکل تولید نشدن مسکن و تورم، مسکن را تبدیل به یک چالش اساسی برای دولت رئیسی کرده است.

مسکن و ۳ فاکتور تاثیر گذار بر قیمت

جعفر خزائی سرچشمه، کارشناس بازار مسکن در ارتباط با پیش بینی قیمت مسکن تا پایان شهریور در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: خرید و فروش مسکن در رکود است اما این به این معنا نیست که قیمت مسکن کاهش خواهد یافت با توجه به آنکه در ۴ سال گذشته هیچ برنامه مشخصی برای تولید مسکن وجود نداشته و نیاز مسکن هر سال بر سال پیش انباشته شده است، افزایش قیمت مسکن پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه نباید امیدوار به کاهش قیمت مسکن بود، ادامه داد:‌ طلا و ارز و مسکن با هم وابسته هستند و در ۱۰ سال گذشته دلار ۱۴ برابر، طلا ۱۳ برابر و مسکن ۱۱ برابر افزایش یافته است. در حال حاضر با توجه به روند صعودی طلا و ارز، به طور قطع قیمت مسکن نیز پایین تر نخواهد آمد و اگر تورم صعودی باشد در نهایت بر قیمت مسکن نیز تاثیر گذاشته و افزایشی خواهد بود، با تثبیت قیمت دلار روی رقمی پایین تر، قیمت مسکن کاهشی نخواهد شد و در بهترین حالت باز ثابت می ماند و متقاضیان خرید مسکن نباید امید به کاهش قیمت مسکن داشته باشند.

گرانی ادامه دار مسکن

عضو سابق هیئت مدیره انبوه سازان مسکن با اشاره به کمبود ۵ میلیون مسکن در کشور گفت: تا زمانی که مسکن تولید نشود و طرحی برای تولید مسکن استارت زده نشود، گرانی مسکن ادامه دار است و حتی امکان سونامی مسکن وجود دارد.

وی در ارتباط با برنامه های وزیر پیشنهادی صمت گفت: بیشتر این برنامه ها کلی گویی است. به عنوان مثال آیا وزیر می تواند از قاچاقی که توسط حلقه های نزدیک به حاکمیت انجام می شود، می تواند جلوگیری کند؟

خزائی سرچشمه گفت: فاصله گرفتن دولت از تصدی گری، اهتمام ویژه به بکار گیری تیم جوان، مردمی کردن اقتصاد از جمله برنامه‌هایی است که امکان اجرایی شدن آن بسیار پایین است، به عنوان مثال مردمی کردن اقتصاد در حالی که نزدیک به ۹۳ درصد اقتصاد در دست دولت ارگان های دولتی و خصولتی است، چگونه قرار است اجرایی شود؟ بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان از دانشگاه شریف از کشور خارج می شوند، چند نفر از فارغ التحصیلان نخبه وارد تیم دولت شده اند؟