معضل رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به گونه‌ای است که حتی توانسته بر بورس که محل سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است تأثیرگذار باشد که این موضوع اهمیت رسیدگی به آن را بیشتر می‌کند ریشه ورود نقدینگی خلق پول است، بانک مرکزی چاپ پول و بانک‌های مختلف خلق پول را انجام می‌دهند، از کل نقدینگی کشور فقط ۳ درصد توسط بانک مرکزی چاپ‌شده و مابقی حتی وجود خارجی ندارند و فقط خلق‌شده است. و خلق پول سبب ایجاد تورم می‌شود، افزایش تورم نیز تأثیر مستقیمی بر بازارها ازجمله بورس می گذارد البته در وضعیت فعلی نقدینگی نه تنها در بازار سهام بلکه در بازارهای دیگر نیز اثرگذار خواهد بود. طبیعی است که گسیل نقدینگی به یک بازار خاص سبب می‌شود بازده آن بازار نسبت به سایر بازارها افزایش معنادار داشته باشد. در وضعیتی که رشد اقتصادی کشور منفی است، افزایش تقاضای ناشی از نقدینگی در تمامی بازارها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را درباره موضوع بالا پرسیدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

آگاهی

تنها امید بازار به آینده

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره اینکه خلق نقدینگی و ایجاد افزایش تورم به نفع بازار است یا به ضرر آن اظهار کرد: حداقل در یکی دو سال اخیر عموم حرکت بازار بورس بر مبنای تورم و رشد نقدینگی بوده است و بخشی از آن مربوط به نوسانات نرخ دلار است که نوسان دلار هم مربوط به رشد تورم و نقدینگی است.

 

با توجه به وضعیتی که بازار در ۵ ماه اول سال جاری داشتیم و دولت و بانک مرکزی دچار بی نظمی شده بود، احتمال اینکه بورس ما در ۶ الی یک سال آینده درگیر تورم بالا باشد خیلی زیاد است. تنها در یک صورت است که می توان به آینده امیدوار بود که دولت جدید بر روی موضوع نقدینگی بیشتر از قبل تمرکز کند تا بتوان بازار را کنترل کرد.

ضمن اینکه با این وضعیت تورمی در کشور ما تا یک سال آینده بازار بورس صعودی خواهیم داشت اما شیب صعودی آن نسبت به سال‌های گذشته شیب کمتری خواهد بود.

آگاهی در ادامه بیان کرد: بورس متناسب با صنایع اصلی بازار که عموماً دلاری هستند روند صعودی در پیش خواهد داشت ضمن اینکه اگر مذاکرات برجامی هم خوب پیش برود،‌ صنایعی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌ها می‌توانند وضعیت مناسب‌تری نسبت به دیگر صنایع بورسی داشته باشند در مجموع برآیند کلی بازار مثبت و صعودی است البته باید منتظر اصلاحات مقطعی نیز باشیم که یک امر طبیعی در بازار است.

راهکار موفقیت‌آمیز برای بهبود بورس

وی درباره تأثیر حذف صفر از پول ملی بر بورس اظهار کرد: این امر تأثیر عملیاتی روی بازار نقدینگی و پارامترهای کلان اقتصادی نخواهد داشت، و فقط می‌تواند یک جریان روانی را ایجاد کند و مقداری بر تورم تأثیرگذار باشد اما از نظر عملیاتی نمی‌تواند تأثیری بر بازار و اقتصاد داشته باشد.

این کارشناس بازار سهام در پایان درباره تأثیر ابزارهای نوین بر بورس اظهار کرد: متأسفانه ما در ایران نتوانستیم آن‌چنان که باید بر روی این حوزه کار کنیم و اکنون از نظر اسمی بازارها آپشن های بسیاری داریم ولی این ابزارها نفوذ خوبی را در بین سهامداران ندارد و اکثر سرمایه گذارن بورس را محلی برای خرید و فروش سهام می‌دانند و چیز دیگری را در بورس مورد معامله قرار نمی دهند، بطور مثال یکسری ابزارهایی همانند صندوق‌های مبتنی بر رمز ارز وجود دارد که اگر در بازار بورس ما ارائه شود و مورد استقبال قرار بگیرد می تواند درصد قابل توجهی از معاملگران کریپتوکارنسی را به خود جذب کند،‌ ما اکنون باید توجه بیشتری به این ابزارها داشته باشیم تا شاهد خروج پول از بازار سرمایه و کوچ آن به بازارهای دیگر نباشیم.