به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز و قیمت گوشت تصریح کرد: امسال پدیده خشکسالی هزینه‌های تولید دام را افزایش داده است.

او ادامه داد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی، میانگین قیمت دام سبک ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در دام سنگین هم ۶۰ تا ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم که در مجموع رشد قیمت گوشت قرمز تقریبا معادل نرخ تورم بوده است.

زارع بیان کرد: تقاضا با توجه به افزایش قیمت باید کم شده باشد، اما آمار کشتار کاهش مصرف را نشان نمی‌دهد. کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ به ۶ کیلوگرم را نمی‌پذیرم چراکه آمار کشتار دام افزایش داشته است.

او افزود: سال گذشته ۸۸۴ هزار تن تولید داخلی داشتیم و امسال هم یک میلیون و ۲۰ هزار تن مصرف گوشت قرمز در کشور پیش بینی می‌شود که به دلیل خشکسالی در ۶ ماهه اول سال عرضه بیشتر هم شده است.

این مقام مسئول در خصوص مصوبه خرید تضمینی دام گفت: در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال مصوبه خرید حمایتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دام عشایر تصویب شد، چون عشایر بیشتر تحت فشار بودند که با قیمت گوشت پایه ۴۵ هزار تومان ۸۰ هزار تن خرید تضمینی انجام گرفت که خود عشایر هم تمایل به فروش نداشتند.

او ادامه داد: خرید تضمینی دام روستایی هم هفته آینده کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود.

زارع در خصوص صادرات دام توضیح داد: در صادرات هم آیین نامه‌ای تصویب شده که به پشتیبانی امور دام واگذار شده و مجوز صادرات ۵۰ هزار راس دام زنده سبک صادر شده است البته در این خصوص باید به سمت تعادل بازار حرکت کنیم که نه قیمت گوشت در بازار زیاد شود نه به تولید کننده ضربه بخورد.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات دام هم گفت: از ابتدای امسال ۷ هزار تن واردات گوشت قرمز انجام گرفته که فعلا هم ثبت سفارش تایید نمی‌شود تازمانی که بازار به تعادل برسد.

نظام توزیع گوشت دلال محور است

در ادامه برنامه صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: سرانه مصرف گوشت کشور از ۱۲ کیلو در سال به ۶ کیلو رسیده یعنی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده ایم و این آمار رسمی مرکز آمار است.
او ادامه داد: امسال بسیاری از مسافرت‌ها لغو شده، هتل‌ها و رستوران‌ها هم تعطیل بوده بنابراین مصرف گوشت قرمز هم پایین آمده است.

این مقام مسئول بیان کرد: انباشتگی دام در دامداری‌ها از مشکلات مهم است و با توجه به کمبود نهاده‌ها و افزایش قیمت نهاده‌ها دامداران توان نگهداری دام‌ها را ندارند بنابراین شاهد حجم بالای کشتار دام‌های مولد هستیم.

او در خصوص افزایش قیمت گوشت با وجود عرضه بالا گفت: نظام توزیع در کل محصولات کشاورزی از جمله گوشت درست نیست و دلال محور است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور بیان کرد: وقتی شرایط بازار به هم می‌ریزد دولت با قانون خرید تضمینی می‌تواند به کمک تولیدکننده بیاید، اما امسال فقط خرید تضمینی دام عشایری تصویب شد، اما غیر عشایری همچنان باقی مانده است و این تبعیض است.

۷ میلیون راس دام روی دست دامدار مانده است

در ادامه برنامه پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه ۷ میلیون راس دام روی دست دامدار مانده است، گفت: علت کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، تعطیلی‌های کرونایی بوده که باعث توقف یا کاهش فعالیت هتل ها، رستوران‌ها و تالار‌ها شده است.

او افزود: صادرات گوشت تنها راه نجات دامدار است. امروز دامدار اقدام به کشتار دام مولد می‌کند، چون توان نگهداری و پرداخت هزینه‌ها را ندارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: واردات گوشت برزیلی نه تنها مشکل گوشت کشور را حل نکرد بلکه باعت افزایش قیمت گوشت در بازار شد.