طی روزهای گذشته مسئله دریافت دز سوم واکسن کرونا برای همه مردمی که قصد انجام سفرهای نوروزی با وسایل حمل و نقل عمومی یا شخصی را دارند، مطرح شده است. البته در وهله نخست به عنوان یک پیشنهاد و توصیه عنوان شد و در ادامه اجباری شد.

به عنوان مثال، دکتر ابراهیم قادری - رئیس اداره مراقبت‌ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت ‌بهداشت- هفته گذشته در این باره اظهار کرد: اگر نوبت تزریق نوبت سوم برای فردی فرا نرسیده است، باید بداند این مسئله اجباری نیست. ضمن این که نمی‌توان همه مسافران را بررسی کرد اما این مهم در تهیه بلیت هواپیما و اتوبوس مد نظر قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم کسانی که زمان تزریق دز سوم واکسن‌شان فرا رسیده، قبل از سفر به این کار مبادرت کنند.

اما در ادامه حسین قاسمی - دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا- اعلام کرد: روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق سه دز واکسن تأکید کرد و بنا شد تا آن دسته از افرادی هم که سه ماه از تاریخ دز دوم واکسن شان گذشته است حتما دز سوم را دریافت کنند.

وی افزود: بر این اساس قرار شد در فاز نخست بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می شود، ملاک عمل قرار بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه بر اساس آمارها به طور میانگین در مجموع ۸۵ درصد از جمعیت هدف در کشورمان دز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، گفت: این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دز سوم آنان رسیده است باید واکسن خود را تزریق کنند. ملاک ما در مورد محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خورو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می شود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که اساسا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توان و پتانسیل جمع‌آوری و ارسال دیتای پلاک‌ خودروهای شخصی مردم را در ایام نوروز برای پلیس دارد؟ و حتی اگر اینگونه باشد آیا سامانه‌ای  وجود دارد که بتواند پلاک خودروهای شخصی که صاحبان آن واکسینه نشده‌اند را از بین بیش از ۱.۵ میلیون خودرو عبوری در روز در محورهای مواصلاتی استخراج کند؟

باز هم در صورت مثبت بودن پاسخ دو سوال فوق که البته با توجه به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا بعید به نظر می‌رسد، به این سوال می‌رسیم که اگر فردی واکسینه نشده بود و خودوری خود را به فرد دیگری که واکسینه شده داد تا به سفر نوروزی برود، آن وقت تکلیف چیست؟ یا آنکه اگر تنها راننده خودرو یا صاحب پلاک واکسیناسیون کامل شده بودند و بقیه سرنشینان واکسن نزده بودند و حتی علائم ابتلاء داشتند، چگونه می‌توان تخلفات کرونایی را در میان بیش از ۱.۵ میلیون خودروی عبوری در ایام نوروز هر سال (به غیر از ایام نوروز کرونایی در سال‌های گذشته) رصد و بررسی کرد.

منبع:ایسنا