تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

4 اسفند 1361؛ رئیس و اعضای شورای عالی مالیاتی برکنار شدند

بنا به تصمیم وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس شورای عالی مالیاتی و اعضای این شورا از سمت‌های خود برکنار شدند.

دکتر حسین نمازی اظهار کرد: انتخاب رئیس و اعضای شورای عالی مالیاتی، براساس تبصره یک و دو ماده 254 قانون مالیات‌های مستقیم با وزیر امور اقتصادی و دارایی است. به همین علت در نظر است از افرادی که آشنایی بیشتر با اصول و تعالیم عالیه اسلامی داشته و شناخت خود را از قوانین و مقررات مالیاتی بیشتر در جهت پیاده کردن اصول و دستورات اسلامی به کار می‌گیرند، استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همان‌طور که این وزارتخانه وظیفه اخذ مالیات‌هایی را که به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است، به عهده دارد، موظف است از هرگونه اجحاف و تعدی به مردم در زمینه وصول مالیات‌ها که طبعا مغایر اصول اسلامی نیز هست، جلوگیری کند.

14 اسفند 1381؛ خودروی 4.5 میلیون تومانی تولید می‌کنیم

با اجرای طرح «پلت‌فرم» خودرو ارزان 4.5 میلیون تومانی در ایران تولید خواهد شد که منطبق با استانداردهای روز جهان خواهد بود.

رضا دانش فهیم، قائم‌مقام معاونت تولید و بهره‌برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در پلت‌فرم مشترک 500 هزار دستگاه خودرو به طور مشترک از طریق شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا ساخته خواهد شد و هر کدام از این شرکت‌ها علاوه‌بر ساخت خودروی مشترک، خودروی خاص خود را نیز تولید می‌کنند و این باعث حفظ رقابت بین این دو شرکت می‌شود.

وی در مورد لزوم اجرای پلت‌فرم مشترک بین ایران‌خودرو و سایپا افزود: اجرای این طرح باعث اوضاع تنوع‌طلبی مشتری ایرانی خواهد شد و انجام چنین طرح‌هایی باعث اقتصادی شدن تولید در کشور نیز خواهد شد.

دانش فهیم ادامه داد: در صورت اجرای این طرح، خودرو با قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان در کشور تولید خواهد شد.

طرح هم بدین صورت است که با یک شرکت معروف خودروسازی در جهان سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید اتومبیل در پلت‌فرم مشترک انجام خواهد شد.

وی افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام قطعات خودروی تولیدشده در این طرح در داخل تهیه شود، بلکه می توان قطعاتی را که توانایی تولید آن در کشور وجود دارد، زیر نظر شرکت خارجی در داخل تولید و بقیه قطعات را از خارج وارد کرد.

وی تاکید کرد: خودرو ساخته شده در این طرح باید قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد و از نظر کسب استانداردهای آلودگی و به روز بودن باید در سطح بالایی باشد.

دریافت پیشنهاد 4.1 میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

از زمان تصویب قانون و آیین‌نامه اجرایی جلب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون پیشنهادهایی برای اجرای طرح‌هایی به ارزش 4.1 میلیارد دلار در ایران از سوی سرمایه‌گذاران خارجی به وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده که حدود یک میلیارد دلار آن مربوط به یک ماه اخیر است.

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پیشنهادهای رسیده از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر جنبه آزمایشی دارد و آنان قصد دارند بدانند آیا دولت ایران به آنچه که در قانون آمده، متعهد است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادشده در یک تقسیم‌بندی کلی به سه صورت قابل تفکیک است: سرمایه‌گذاری برای احداث واحد و تولید محصول جدید با شریکان ایرانی، سرمایه‌گذاری برای نوسازی و توسعه واحدهای موجود به‌منظور بهبود کیفیت کالاهای تولیدی ایران و پیشنهاد برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های داخلی که مورد سوم بیشتر با هدف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است.

14 اسفند 1391؛ اسکناس 20 هزار تومانی منتشر می‌شود

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از طرح جدید چاپ اسکناس 20 هزار تومانی خبر داد. به گفته مجید صنیعی، چنانچه بانک مرکزی طرح اسکناس 20 هزار تومانی را به این بانک ارائه کرده و هم‌اکنون در انتظار مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی برای انتشار است.

وی افزود: طرح و ابعاد اسکناس 20 هزار تومانی مشخص شده و به محض دریافت مجوز، مراحل چاپ آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر اسکناس 20 هزار تومانی طرح‌های مربوط به اسکناس 50 هزار تومانی نیز آماده شده است که در صورت موافقت، نخست اسکناس 20 هزار تومانی چاپ و منتشر و به فاصله زمانی دو سال، اسکناس 50 هزار تومانی چاپ خواهد شد.

وی افزود: از آنجایی که امکان چاپ همزمان دو اسکناس وجود ندارد، ابتدا قرار شده اسکناس 20 هزار تومانی چاپ و در مرحله بعد که حدود دو سال طول می‌کشد اسکناس 50 هزار تومانی در دستورکار قرار بگیرد.

تاکید رئیس‌جمهور بر کاهش قیمت خودرو

هفت صبح روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ترجیح داد این بار با تیم اقتصادی خود، در ساختمان الهی وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور یابد تا از نزدیک به چالش‌ها و مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان رسیدگی کنند. چالش‌هایی که با تصمیمات و مصوبات اخیر، این روزها عرصه را بر صنعتگران تنگ‌تر کرده است.

مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نیز ازجمله صنعتگران بودند که دیروز چشم به تصمیمات تیم اقتصادی احمدی‌نژاد داشتند تا شاید بتوانند از این مرحله گذار به سلامت عبور کنند.

حال دیروز مدیران این شرکت‌ها در کنار اعضای ستاد مرکزی تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید نشستند  و منتظر بودند تا شاید دولت همراه خود بسته‌ای، پیشنهادی یا درنهایت دستورالعمل جدیدی آورده باشد تا آنها را از این روزهای سخت نجات دهد.

بنا بر گفته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه رئیس جمهور دستور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی خودروسازان با توجه به نوع وسیله‌های آنها را به بانک مرکزی صادر کرده و بانک مرکزی هم مکلف شد ارز موردنیاز خودروسازان (ایران‌خودرو و سایپا) را به نرخ ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار دهد.