قیمت مسکن در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌ مسکن های مختلفی را می‌بینیم در این گزارش سعی کردیم ازمهم ترین و پرتقاضاترین مناطق تهران یک مورد قیمت مسکن را گردآوری کنیم قیمت مسکن این روزها روزهای پرفراز و نشیبی را می گذارند و با آنکه قیمت مسکن مدت هاست دررکود به سرمی برد اما هنوز هم خریدارانی هستند که به دنبال خرید باشند. 

جدیدترین پیش بینی قیمت مسکن

بازار مسکن در حالی در سه ماهه پاییز با وجود رکود، شاهد افزایش قیمت بود که منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن معتقد است شرایط فعلی مناسب‌ترین زمان برای خرید خانه ازسوی مردم است، زیرا در حال حاضر فرصت چانه زنی با فروشنده وجود دارد و فایل‌های متعددی در بازار است.

 منصور غیبی با بیان اینکه الان، وقت مناسبی برای خرید مسکن ازسوی مصرف کنندگان و مردم است، گفت: برای پاسخ به این سوال که وقت خوب و مناسب برای خرید مسکن چه زمانی است، باید توجه کنیم مخاطب ما کیست. اگر مخاطب ما مصرف کنندگان باشند شرایط حال حاضر، موقعیت مناسبی برای خرید مسکن است.

فرصت چانه زنی با فروشندگان مسکن

این کارشناس بازار مسکن گفت: در بازار کنونی، فرصت چانه زنی با فروشنده وجود دارد. از طرفی فایل‌های متعددی در بازار است و بدین ترتیب مردم و مصرف کنندگان می‌توانند به دور از تنش و در فضایی آرام، انتخاب مناسبی داشته باشند.

غیبی ادامه داد: زمانی که هجمه کاذبی در جامعه شکل می‌گیرد، مردم مجبورند مسکن را از دلال و سوداگر خریداری کنند. خوشبختانه در بازار کنونی این مساله وجود ندارد.

چرا مسکن ارزان نمی‌شود؟

این فعال حوزه مسکن با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مسکن در مقابل افزایش قیمت آن همیشه ناچیز بوده است، گفت: در مطالعه‌ای که ۲۶ سال افزایش قیمت مسکن را در دوره‌های ۶ ساله مورد بررسی قرار دادم، به این نتیجه رسیدم که قیمت مسکن در این برهه زمانی ۲۲۰ درصد گران شده، اما حداکثر کاهش قیمت ۲۶ درصد است. پس ما نباید به امید کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

297369_774

غیبی افزود: به صورت انفرادی نمی‌شود برای اقتصاد مسکن نسخه پیچید. منظور از انفرادی، عامل‌های درون سازمانی موثر بر حوزه اقتصاد مسکن هستند که در شرایط کنونی، تعیین کننده قیمت نیست.

احتمال گرانی مسکن به دلیل نوسان دلار

به گفته این کارشناس بازار مسکن، در حال حاضر گرانی ارز، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، طرح نهضت ملی مسکن و نظایر آن، چه در مقام شعار و چه در مقام سبد‌های حمایتی در حوزه نظارت و اجرای عملیات برای ساخت مسکن، به عنوان عوامل بیرونی موثر بر حوزه اقتصاد مسکن تاثیر بسیار بیشتری نسبت به عوامل درونی دارند.

غیبی گفت: اگر بتوانیم حوزه اقتصاد ملی را از تمام این گزند‌ها و آسیب‌ها ایمن نگه داریم، تاثیر و بازخورد این عوامل در حوزه اقتصاد مسکن ملایم و بطئی خواهد بود و اگر درست مدیریت نشوند و در حوزه اقتصاد ملی هیجانی رفتار شود، حوزه اقتصاد مسکن نیز آسیب خواهد دید؛ به این معنا که نظام سوداگری، نظام خرید و فروش، نوسازی، تولید مسکن به بهانه سودآوری بیشتر و نظایر آن در جامعه اشاعه پیدا خواهد کرد.

زنگ خطر انباشت تقاضای مسکن

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه بدترین حالت در اقتصاد مسکن زمانی است که بازار در رکود است، گفت: در چنین شرایطی، انتظارات مردم انباشت شده و در یک مقطع زمانی مثلا در شب عید تقاضا در جامعه بیشتر می‌شود. در این شرایط، فروشندگان که شاهد افزایش تقاضا هستند، قیمت خود را افزایش می‌دهند؛ ولی اگر این رونق به صورت مستمر جریان داشته باشد طبیعتا از التهاباتی نظیر شب عید، نهضت ملی مسکن، گرانی دلار، سکه، بورس و خودرو کاسته خواهد شد.

غیبی ادامه داد: اگر سیستمی را تعریف کنیم که بازار مسکن از حالت رکود و سکوت خارج شود و رونق به بازار مسکن بازگردد در آن صورت التهابات تاثیر اندکی خواهد داشت، ولی در شرایط کنونی که همه نگاه‌ها به عوامل خارجی اقتصاد است طبیعتا با کوچک‌ترین شعار یا عملی نشدن یک تعهد و انتظاری که برای مردم ایجاد شده، ناگهان قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش می‌یابد.

پرداخت اقساط طرح نهضت ملی ازسوی دولت، تورم زاست

این کارشناس بازار مسکن گفت: دولت در حالی اعلام کرده برای دهک‌های پایین جامعه بخشی از اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت می‌کند که این کار با ایجاد تورم، به همان اقشار آسیب وارد می‌کند.

غیبی ادامه داد: برای پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن دولت ناچارا باید تولید ثروت کند. در این صورت دولت دست در جیب مردم، بانک، صندوق ارزی و صندوق پس انداز دولت و خزانه خواهد برد و بدین ترتیب، بخشی از رفاه اجتماعی سایر مردم کاسته می‌شود تا شعار دولتمردان تحقق پیدا کند؛ بنابراین مردم به جای دید حمایتی به چنین طرح هایی، شاهد ایجاد تورم خواهند بود بدون اینکه کمکی به اقشار پایین جامعه شده باشد. اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات حمایتی، دولتی و شعار‌ها و تعهدات، حتما باید منطقی و بر مدار عملیاتی و اجرایی باشد تا تاثیر دقیق و تثبیت شده داشته باشد و مهم‌تر اینکه کاری کنیم که رونق اقتصاد مسکن و خرید و فروش برای تامین نیاز‌های مصرف کنندگان به شکل مستمر و پایدار، مهیا و عملیاتی شود. اگر این دو مقوله را در کنار هم قرار دهیم التهابات قیمت مسکن ناشی از عوامل خارجی به حداقل خواهد رسید.