وضعیت بورس در دی ماه چگونه خواهد بود؟ وضعیت بورس در دی ماه صعودی می شود؟ وضعیت بورس تا آخر سال نزولی می شود یا خیر ؟ درادامه درخصوص وضعیت بورس در شرایط کرونا و شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت های بورسی را بررسی می کنیم همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس در این ماه توضیح خواهیم داد.

خبر مهم درباره برگزاری مجامع بورسی

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت‌های بورسی را به شرط داشتن کارت واکسن و رعایت فاصله اجتماعی اعلام کرد.

با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مورد حضور سهامداران در مجامع شرکت‌های بورسی، محسن انصاری‌مهیاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد نحوه برگزاری مجامع با حضور سهامداران اعلام کرد.

در این زمینه نامه‌ای خطاب به ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده است که به منظور مشارکت حداکثری سهامداران در مجامع عمومی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس طی نامه‌ای از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست شد تا در مورد برگزاری مجامع با حضور سهامداران متقاضی اظهارنظر کنند.

با پیگیری انجام شده معاون بهداشت وزارت بهداشت طی نامه‌ای شرایط برگزاری مجامع عمومی را به شرط رعایت نکات زیر بلامانع اعلام کرد.

۱- همه شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران باید دارای کارت واکسن باشند و یا در قرنطینه بیماری نباشند.

۲- رعایت فاصله از هر طرف دو متر و در نظر گرفتن فضای ۴ مترمربع برای هر نفر در محل برگزاری مجمع باید رعایت شود.

۳- استفاده از ماسک در طول زمان برگزاری الزام باشد.

۴- برای جلوگیری از تجمع و ازدحام در ورودی و خروجی مجزا در محل برگزاری مجمع تعیین شود.

۵- کنترل ورودی و خروجی به منظور جلوگیری از تجمع به صورتی انجام شود که فاصله دو متر در تردد رعایت شود.

۶- تجهیزات ضدعفونی به تعداد کافی در محل برگزاری تعبیه شود

۷- در صورت استفاده از فضای مسقف و بسته تهویه مناسب الزامی است

۸- حداکثر زمان برگزاری از سه ساعت بیشتر نشود.

در این نامه آمده است، ‌مسؤولیت رعایت مفاد مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و شروط گفته شده با مقام دعوت‌کننده مجمع و برگزار‌کنندگان مجمع است.

وضعبت بورس در یک نگاه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در مهرماه روند صعودی به خود بگیرد؛ چرا که شرکتهای حاضر در بورس و فرابورس غالبا در شهریور فروش بهتری نسبت به میانگین فروش ۵ ماهه خودشان (شرکتهایی که دوره مالی با سال تقویمی یکسانی دارند) ثبت می‌کنند، که این گزارشها در هفته اول مهرماه منتشر می‌شود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: رشد درآمدها از رشد هزینه ها برای اکثریت شرکتهای بورسی بالاتر بوده و بنابراین با انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه میتوان انتظار داشت که در مهرماه روند بازار بویژه برای سهم هایی که گزارش فروش شهریور مطلوب و گزارش مالی فراتر از انتظار منتشر کنند، با افزایش تقاضا همراه باشد و بازار خوبی در جهت رشد قیمت سهم ها مخصوصا برای شرکتهایی که نسبت سودآوری آنها رشد کند، داشته باشیم. بنابراین بنظر می‌رسد روزهای پایانی شهریور فرصتی مناسب جهت خرید نمادهایی باشد که p/e فوروارد زیر ۷ دارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی دیگر در اقتصاد بین الملل هم قیمت کامودیتی ها بسیار مطلوب است و می‌توان به روند رشد آنها حداقل در کوتاه‌مدت امیدوار بود؛ چرا که صحبت‌ها حاکی از ادامه سیاست‌های انبساطی و ادامه پول‌پاشی‌ها جهت حمایت از اقتصاد شکل گرفته و اکثر روسای بانک های مرکزی دنیا بر حمایت از اقتصاد اتفاق نظر دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز میزان اشتغال در سطح کشور های توسعه یافته به قبل از کرونا نرسیده است و اقتصادها از منظر میزان مصرف هنوز مشکل دارند و این میزان به سطوح قبل از بحران کرونا برنگشته است، بنابراین می توان اطمینان داشت که روند صعودی قیمت کامودیتی ها ادامه دار باشد. کما اینکه اکثر بانک های مرکزی دنیا بر عدم افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۲ اذعان دارند.

خسروانی اذعان داشت: علاوه بر این، دلار نیمایی حدودا مطابق ارزش ذاتی دلار در ایران در حال معامله است. پس بازار بورس محل مناسبی برای سرمایه گذاری برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بویژه برای سهم هایی که نسبت به سودآوری که داشته اند قیمت مناسبی دارند، خواهد بود.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز بازدهی شاخص کل ۱۷ درصد بوده است، گفت: با این وجود سهم‌‎هایی در بازار وجود دارند که بالای ۱۰۰ درصد در این ۶ ماهه رشد کرده اند که وجه اشتراک اکثر این نمادها نسبت قیمت به سودآوری مطلوب بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اصلاح اخیر بورس در نمادهایی که فروش مناسب و نسبت سودآوری مطلوب داشته‌اند، بی‌مورد صورت گرفته و این نمادها می‌توانند دوباره به روند صعودی خودشان ادامه دهند.

کد معاملاتی در بورس چیست؟

آسایش در پاسخ به این پرسش که، در صورتی که کد معاملاتی افراد مسدود شود، چه تبعاتی برای آن‌ها خواهد داشت؟، گفت: در صورتی که کد معاملاتی افراد مسدود شود، دیگر نمی‌توانند تا زمانی که سجامی شوند به معامله در بورس بپردازند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در صورت مسدود شدن کد معاملاتی، سود مجامع به حساب افراد واریز می‌شود، ولی براساس قانون، شرکت‌ها باید به مرور به سوی سجامی شدن گام بردارند و سود مجامع از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شود که در این صورت، افراد از سود مجامع خود بی نصیب می‌شوند.

شامگاه سه‌شنبه بود که خبری بر درگاه‌های خبری نشست. معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی با استناد به‌گزارش اخیر مدیرکل آژانس مواضع کشورش را درباره تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران بیان کرده و خواستار بازگشت ایران به‌مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و خودداری آن از توسعه بیشتر اقدامات هسته‌ای خود شد.

سایه اقتصاد سیاسی بر وضعیت بورس

روزبه‌ شریعتی کارشناس بازار سرمایه: درخصوص روند کنونی نرخ دلار نمی‌توان یک نتیجه‌گیری قطعی ارائه کرد، چرا‌که این ارز به‌دو مبحث بستگی دارد. نخست اینکه به‌طور واقعی ارزش برابری ریال به‌دلار و دیگری میزان عرضه دلار است که در چه محدوده‌ای قرار گرفته‌اند. اینکه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را از ریال به‌دلار تبدیل کنند به‌دلیل عدم‌اطمینان به‌ثبات اقتصادی و سیاسی داخلی و روند افزایش قدرت دلار است که این مهم می‌تواند با تصمیمات سیاسی چرخش پیدا کند.