با توجه به اخبار اخیر درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو، فعالان این بازار در انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی به خصوص  قیمت پراید بودند اما روز گذشته روند قیمت‌ها برگشت و انواع خودروها و قیمت پراید گران شدند .به طوری که قیمت پراید هر روز گرانتر می شود و مسئولان هم برای افزایش قیمت پراید نتوانسته اند چاره اندیشی مناسبی کنند حال بازار خودروهای داخلی اصلا خوب نیست و قیمت پراید هر روز در مسیر صعودی قرار دارد و خیال آرام نشستن ندارد. 

پراید ۱۸۵ میلیون شد!

در گزارش زیر قیمت روز انواع پراید را در بازار آزاد مشاهده می‌کنید. معامله‌کنندگان قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۶۶میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته ۲میلیون گران شده است.

قیمت پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان  ثابت ماند. پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ نیز در رنج ۱۵۳ میلیون تومانی روانه بازار شد که نسبت به روز گذشته یک میلیون افزایش داشته است  و پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۵ میلیون تومان  قیمت خورده است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰  در رنج ۱۷۲میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به معاملات هفته گذشته یک میلیون تومان ارزان شده است. قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ اگرچه حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند اما این خودرو طی یک هفته اخیر ۵میلیون تومان گران شده است.

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)

پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۶,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰

پراید یک هفته ای ۵ میلیون گران شد

در گزارش زیر قیمت روز انواع پراید را در بازار آزاد مشاهده می‌کنید. قیمت پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان ثابت ماند. پراید SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۷۶ میلیون تومانی روانه بازار شد.قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  حوالی ۱۶۴میلیون تومان اعلام شد. این خودرو طی هفته گذشته یک میلیون تومان گران شده است.  پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۵ میلیون تومان  قیمت خورده است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰  در رنج ۱۷۲میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به معاملات هفته گذشته یک میلیون تومان ارزان شده است. پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند. این خودرو طی افزایش طی یک هفته اخیر ۵میلیون تومان گران شده است.

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)

پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰

قیمت بازار انواع خودرو پراید (آذرماه)

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)

پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰

پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰ 

قیمت+پراید++پراید (به انگلیسیPride) یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دومدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد.

مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد.

پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته‌است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، سایپا کوییک و ساینا جایگزین مدل‌های پراید می‌شوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یک‌ماهه در تولید را تجربه کرده‌بود.

پراید به‌عنوان یک خودرو اقتصادی به بخشی از زندگی مردم ایران تبدیل شده‌است؛ به‌طوری‌که بیشتر افراد در یک مقطعی از زمان مالک این خودرو پرحاشیه و پردردسر بوده‌اند. پراید به‌عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت در دهه ۷۰ شمسی به بازار داخلی عرضه شد و تولید آن تا چندی پیش ادامه داشت.

ریشه‌های تولید اولین نمونه از خودرو پراید به روابط بین دو شرکت فورد و مزدا بازمی‌گردد. پراید که در ابتدا با نام فورد فستیوا شناخته می‌شد در سال 1987 برای اولین‌بار به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید؛ نام این خودرو بعدها به مزدا 121 تغییر یافت و در بازارهای مختلف عرضه شد. در سال 1372 شرکت سایپا، کیا پراید را با نام‌های صبا (پراید سودان) و نسیم (پراید هاچبک) به بازار عرضه و در اختیار خریداران ایرانی قرار داد.