قیمت بلیت هواپیما گران شد

از بامداد امروز دوشنبه ۱۳ دی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به هر بلیت پروازهای داخلی و خارجی اختصاص می یابد.

بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوبه ۲ خرداد سال جاری مجلس و ابلاغ آن در ۱۲ تیر ماه به دولت که اجرای آن ۶ ماه پس از ابلاغ قانون است، بخش حمل و نقل هوایی از بامداد دوشنبه ۱۳ دی ماه مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز جمعه ۱۱ دی اعلام کرد: بر اساس جزو ۱۳ بند ب ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

 اخبار روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 رسمی / قیمت بلیت هواپیما گران شد

 جزئیات قانون جدید مالیات بر طلا / فاکتور جدید به نفع خریدار

 معافیت مالیاتی شکر حذف شد / گرانی در راه است؟

به گفته این مقام مسئول خدمات حمل و نقل هوایی اعم از بار و مسافر به نرخ ۹ درصد مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

ماشینتو 45 دقیقه‌ای، بدون کمیسیون بفروش!(فرم رو پر کن)

فروش خودروی شما در کمترین زمان ممکن

فروش خودروی شما با نقل و انتقال یک روزه سند | خودرو45

خودروی شما رو میفروشیم،اونم فقط با یک بار مراجعه✔

از آنجایی که بر اساس قانون جدید، ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها از بلیت پروازهای داخلی حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت هواپیما افزوده می‌شود، در عمل ۴ درصد به نرخ بلیت پروازهای داخلی از بامداد دوشنبه ۱۳ دی تعلق می‌گیرد.

تعلق ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای خارجی به اضافه اخذ عوارض خروج از کشور

با توجه به اینکه پروازهای خارجی تا پیش از این از مالیات معاف بودند، از ۱۳ دی ماه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به هزینه بلیت پروازهای خارجی اعم از ایرلاین‌های ایرانی یا غیر ایرانی اضافه خواهد شد.

این در حالی است که عوارض خروج از کشور نیز هنگام دریافت کارت پرواز از مسافران پروازهای خارجی دریافت می‌شود که بر اساس قانون بودجه امسال (۱۴۰۰) از نخستین خروج ۴۰۰، دومین خروج ۶۰۰ و سومین خروج و بالاتر از آن، ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود.

رقم عوارض خروج از کشور اعلام شد / هزینه‌های نجومی برای سفرهای خارجی

با این حساب اگر مسافری قصد سفر به کانادا داشته باشد، با توجه به اینکه قیمت بلیت تهران-تورنتو ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان بر اساس ایرلاین‌های مختلف در نوسان است، مسافر باید علاوه بر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج، ۱.۸ تا ۳.۳ میلیون تومان هم مالیات بر ارزش افزوده و در مجموع بین ۲.۲ تا ۴ میلیون تومان مالیات بر ارزش و عوارض خروج با هم پرداخت کند.

همچنین برای مسافرانی که قصد خرید بلیت رفت و برگشت به استانبول را داشته باشند، هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای ایرلاین‌های ایرانی و ۳۵ تا ۷۰ میلیون تومانی برای ایرلاین‌های غیر ایرانی از مسافران اخذ می‌شود.

با احتساب کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مسافران باید ارقامی بین ۱.۸ تا ۳.۳ میلیون تومانی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

مبالغ جدید بلیت سفرهای هوایی داخلی

مسافران پروازهای داخلی نیز با توجه به افزایش ۴ درصدی بلیت هواپیما، باید این پایه مالیاتی را در هنگام خرید بلیت هواپیما پرداخت کنند.

در حال حاضر بلیت پرواز تهران-مشهد بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است که افزایش ۴ درصدی به معنی افزایش ۲۴ تا ۳۶ هزار تومانی به ارقام فعلی خواهد بود.

قیمت بلیت پرواز تهران-کیش نیز از ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با اعمال مالیات بر ارزش افزوده از دوشنبه ۱۳ دی ماه، رقم ۲۸ تا ۵۲ هزار تومان به ارقام فعلی افزوده خواهد شد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده به سفرهای هوایی اظهار کرد: این قانون مصوب مجلس است و ۶ ماه بعد از ابلاغ لازم الاجراست که قرار است از دوشنبه ۱۳ دی ماه اجرا شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قبلاً ۵ درصد از هر فروش بلیت، عوارض شهرداری اخذ می‌شد، در قانون جدید عوارض شهرداری‌ها حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای خارجی هم مشمول این قانون است گفت: هر فردی چه از ایرلاین‌های داخلی و چه ایرلاین‌های خراجی بلیت پروازهای خارجی خریداری کند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: در پروازهای داخلی مجموعاً ۴ درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می‌شود؛ اما در پروازهای خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود؛ از یک سو عوارض خروج از کشور داریم ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

نمایندگان مجلس از یک طرف به قیمت بلیت اعتراض دارند از طرف دیگر ۹ درصد مالیات به آن می‌بندند

اسعدی سامانی گفت: از یک طرف نمایندگان مجلس مرتباً اعتراض می‌کنند که چرا قیمت بلیت سفرهای هوایی بالاست از سوی دیگر در قانون مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی را هم می‌گنجانند؛ این دو با هم در تعارض است؛ در زمانی که قانون تصویب می‌کنند، باید این موضوع را در نظر می‌گرفتند که تخصیص مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت هواپیما چه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانوارها و حتی اقتصاد کشور دارد؛ این اتفاق سبب کاهش سفرهای خارجی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، ۴ درصد را به شهرداری‌ها و ۴ درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.

این فعال صنفی صنعت هوانوردی درباره اینکه آیا تغییرات قیمتی بلیت هواپیما، تأثیری در کاهش یا افزایش نرخ این پایه مالیاتی ندارد؟ تصریح کرد: هر فردی به هر قیمتی بلیت هواپیما خریداری کند، ۹ درصد را هم مضاف بر آن باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند؛ این رقم به حساب ایرلاین‌ها نمی‌رود، بلکه شرکت‌های هواپیمایی باید این رقم را از مسافر وصول کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

بلایی که شهرداری‌ها سر ایرلاین‌ها می‌آوردند

وی ادامه داد: در زمانی که قانون کسر ۵ درصد از درآمد فروش بلیت به عنوان عوارض شهرداری از ایرلاین‌ها کسر می‌شد، شهرداری‌های شهرهای مبدأ و مقصد هر دو خواهان دریافت این ۵ درصد بودند؛ اما الان صرفاً ۹ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از ایرلاین‌ها اخذ می‌شود که این مبلغ به مصرف کننده نهایی اختصاص می‌یابد. در شرایط جدید، ایرلاین‌ها فقط با یک دستگاه آن هم سازمان امور مالیاتی طرف هستند.

اسعدی سامانی گفت: حتی شهرداری شهرهایی که فرودگاه ندارند هم از ایرلاین‌ها مطالبه ۵ درصد را می‌کردند و ایرلاین‌ها مرتباً در دستگاه قضائی با پرونده‌های شکایت شهرداری‌ها مواجه می‌شدند. حتی در کمیسیون ماده ۷۷ نیز ۲ درصد جریمه از سوی شهرداری‌ها به ایرلاین‌ها تعلق می‌گیرد.

«بلیت کنسلی‌ها» چه کنند؟

وی درباره نحوه استرداد و دریافت کنسلی بلیت هواپیما خاطرنشان کرد: بله بلیت‌ها مسترد می‌شود و این ۹ درصد هم به خریدار بلیت برگشت داده خواهد شد. البته سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که بایستی سازمان امور مالیاتی نسبت به رفع آنها اقدام کند. متأسفانه از زمان ابلاغ قانون در ۶ ماه قبل تا کنون، هیچ اقدامی در جهت توجیه و آموزش کسب و کارهای مشمول قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از جمله صنعت هوانوردی صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای مسافرانی که وارد کشور می‌شوند تعلق نخواهد گرفت.

منبع: مهر