وضعیت بورس در دی ماه چگونه خواهد بود؟ وضعیت بورس در دی ماه صعودی می شود؟ وضعیت بورس تا آخر سال نزولی می شود یا خیر ؟ درادامه درخصوص وضعیت بورس در شرایط کرونا و شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت های بورسی را بررسی می کنیم همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس در این ماه توضیح خواهیم داد.

بورس در محدوده مقاومتی شاخص گیر افتاده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم.

به زعم عده‌ای از کارشناسان، عوامل متعددی در ایجاد روند رکودی بازار سهام دخیل است. اما به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است.

 احسان خاتونی، کارشناس و فعال بازار سرمایه به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: بازار سهام در این هفته کار خود را با تجدید عرضه‌ها و خروج نقدینگی حقیقی‌ها آغاز کرد. بنابراین، بورس مجددا وارد روند اصلاحی شد.

وی ادامه داد: علل مختلفی را برای رکود بازار وجود دارد. اما به‌طورکلی با توجه به گزارشات ماهانه شرکت‌ها، اصلاح بودجه و حمایت‌های صورت گرفته از بورس، انتظار چنین رفتاری از بازار وجود نداشت. بنابراین، به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است. 

این کارشناس افزود: روند کنونی بازار، تحت تاثیر مسائل متعددی دچار رکود شده است. برای مثال، در ابتدای هفته جاری، نرخ سود بین بانکی افزایش یافت. این در شرایطی اتفاق افتاد که یکی از ده بند حمایتی دولت، توقف و کنترل نرخ سود بین بانکی بود. به‌دنبال آن، در دومین روز معاملاتی هفته، نرخ سود بدون ریسک (نرخ سود اخزا) افزایش یافت. بنابراین تا زمانی‌که این نرخ‌ها کنترل نشوند، نمی‌توان انتظار رونق بورس و ورود نقدینگی به بازار را داشت.

خاتونی بیان کرد: از دیگر عوامل افزایش فشار فروش در بازار سرمایه، افزایش فشار فروش در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌ساز بازار بود. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، ثبت اختیارهای اعمال شده بود. این نوع ثبت اختیارها، همانند افزایش سرمایه‌ای که ثبت آن مدت‌ها زمان برده، به تدریج فشار فروش در بازار را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی در بازارهای کوچک و کم‌عمقی مثل بازار سهام ایران، بازارهای آتی و بازارهای اختیار نوسانات شدیدتری نسبت به بازارهای توسعه یافته دارند. 

خاتونی با اشاره به پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه بیان کرد: بازار این روزها گرفتار حواشی پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه شده است. این موضوع از دیگر عواملی است که خریداران را از خرید و ورود به بازار دل‌سرد کرده است. در واقع این پیش‌نویس نوشته شده همانند الحاقیه قانون مجازات اسلامی بوده و رویکرد تنبیهی بالایی دارد. اما به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این طرح، با توجه به رویکرد تنبیهی آن، وجود نداشته باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله بعدی به مذاکرات برجام اشاره دارد. با توجه به اینکه در روزهای اخیر اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد، نرخ ارز تحت تاثیر این مسئله مقداری تعدیل شده است. اما با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند حصول توافق در برجام به نفع بازار خواهد بود، با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم. اما در بلندمدت این مسئله به نفع بازار بوده و سودآوری شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

سهم اعجاب برانگیز بورس در بازار ایران!

طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بازار سهام ۶۱ درصد بازار بدهی ۳۹ درصد از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و بانک مرکزی جمهوری اســامی ایران ارزش بازارهای مالی ایران شامل بازار بدهی و بازار سهام در آذر ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال بوده است. براین اساس، بازار سهام ۶۱ درصد از بازارهای مالی و بازار بدهی ۳۹ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم تسهیلات بانکی از بازار بدهی طی یک ماهه منتهی به آذر ماه، ۸۸ درصد، معادل ۳۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد و سهم اوراق بدهی از این بازار ۱۲ درصد معادل ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است.

بورس تهران ۵۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال معادل ۸۰ درصد ارزش بازار سهام را خود اختصاص داده است و این در حالی است که سهم فرابورس از بازار سهام ۱۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد اعلام شده است.

ارزش بازار بدهی به تفکیک ناشران

همانگونه که پیشتر مطرح شد، ارزش بازار بدهی طی یک ماه گذشته، ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است. دولت با ۴ هزار ۲۴۸ میلیارد ریال بیشترین اوراق بدهی را منتشر کرده است. سازمان‌های دولتی و خصوصی با ۳۳۱ میلیارد ریال و ۳۲۶ میلیارد ریال در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

ارزش بازار بدهی به تفکیک نوع اوراق

در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، اوراق مرابحه با ۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در صدر جدول بازار بدهی قرار گرفته است. پس از آن، اسناد خزانه اسلامی با یک هزار و ۸۲۲ میلیارد و اوراق منفعت با ۳۷۱ میلیارد ریال در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.