بیت کوین پس از ریزش های کم سابقه اخیر اکنون به تدریج در حال بازیابی و بازگشت به سطوح قدرتمندتر است. اگرچه بیت کوین فاصله قابل توجهی با رکورد 62 هزار دلاری خود دارد اما در تلاش است راه خود را به سمت رسیدن مجدد به قله هموار کند. داده های درون شبکه نیز نشان می دهند که در روزهای اخیر نگهداری و خرید بیت کوین کاهش محسوسی داشته است بنابراین بسیاری برای خرید بیت کوین مردد مانده اند درادامه وضعیت رمز ارزها به خصوص بیت کوین را بررسی می کنیم. 

۵ ارز دیجیتال انفجاری در این هفته

احساسات منفی باعث شد شاخص ترس و طمع رمزارزها در ۸ ژانویه(۱۸ دی) به ۱۰ از ۱۰۰ درجه برسد که یکی از پایین‌ترین شاخص‌های تا کنون است.

برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که بیت کوین ممکن است برای حفظ روند صعودی خود در محیطی که نرخ بهره در آن در حال افزایش است، مبارزه کند. هولگر ژاپیتز(Holger Zschaepitz) این سوال را مطرح کرد که آیا بیت‌کوین می‌تواند بدون «نرخ‌های پایین و تریلیون‌ها دلار پول بانک مرکزی و فشار دولت» دوام بیاورد.

BTC/USDT

روند نزولی بیت کوین به حمایت قوی ۳۹۶۰۰ دلار رسیده است. قیمت در ۸ ژانویه(۱۸ دی) الگوی دوجی را تشکیل داد که نشان دهنده عدم تصمیم گیری در بین گاوها(خریداران) و خرس ها(فروشندگان) است.

شاخص قدرت نسبی (RSI) نزدیک منطقه فروش بیش از حد است، که نشان می دهد مسیر کمترین مقاومت به سمت نزول را دارد. اگر خرس‌ها قیمت را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار برسانند، فروش می‌تواند تشدید شود و جفت ارز BTC/USDT می‌تواند مسیر خود را به سمت حمایت قوی بعدی در ۲۸۸۰۵ دلار آغاز کند.

از سوی دیگر، اگر قیمت از سطح فعلی افزایش یابد، این جفت ارز می تواند به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد. اگر قیمت از این سطح پایین بیاید، نشان می دهد که این احساس منفی باقی می ماند و معامله گران در رالی می فروشند. این امر احتمال شکست را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار افزایش می دهد. گاوها باید قیمت را بالاتر از میانگین متحرک ببرند و حفظ کنند تا تغییر احتمالی در روند را نشان دهند.

روند فروش کم شده و زیر ۴۵۴۵۶ دلار بسته شد. گاوها در تلاشند تا کاهش قیمت ۴۰۵۰۱ دلار را متوقف کنند، اما تلاش برای بازیابی، احتمالاً با فروش قوی در نزدیکی ۲۰-EMA روبرو خواهد شد.

اگر قیمت از ۲۰-EMA کاهش یابد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد این جفت ارز را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار کاهش دهند و روند نزولی را گسترش دهند.

از طرف دیگر، شکستن و بسته شدن بالاتر از ۲۰-EMA می تواند این ارز را به میانگین متحرک ۵۰ ساده سوق دهد. اگر گاوها قیمت را بالاتر از این مقاومت فشار دهند، نشان می دهد که خرس ها قدرت خود را از دست بدهند.

LINK/USDT

چین لینک (LINK) در چند ماه گذشته در محدوده وسیعی بین ۱۵ تا ۳۵.۳۳ دلار معامله شده است. گاوها قیمت را به بالاتر از میانگین های متحرک رسانده اند و RSI نزدیک به منطقه خرید بالا رفته است که نشان می دهد خریداران در کوتاه مدت قدرت بیشتری دارند.

خرس‌ها در چند روز گذشته چالش بزرگی را نزدیک به ۲۷.۶۱ دلار ایجاد کردند، اما گاوها اجازه ندادند قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۳.۲۳ دلار) برسد.

اگر گاوها قیمت را بالای ۲۷.۶۱ دلار حفظ کنند، جفت ارز LINK/USDT می تواند تا ۳۰ و پس از آن به مقاومت در ۳۵.۳۳ دلار افزایش یابد. اگر قیمت از سطح فعلی و میانگین متحرک پایین بیاید، این دیدگاه صعودی باطل می شود. سپس این جفت ارز می تواند به ۱۸ دلار کاهش یابد.

قیمت بالاتر از مقاومت در ۲۷.۶۱ دلار شکسته است. خرس‌ها اکنون تلاش خواهند کرد تا قیمت ۳۰ دلاری را متوقف کنند. اگر اصلاحات بعدی به زیر ۲۷.۶۱ دلار نرسد، احتمال افزایش تا ۳۵.۳۳ دلار افزایش می یابد.

برعکس، اگر قیمت از سطح فعلی پایین بیاید، نشان می دهد که شکست بالای ۲۷.۶۱ دلار ممکن است یک روند صعودی کوتاه باشد. خرس‌ها سپس سعی می‌کنند قیمت را به زیر ۵۰-SMA برسانند. اگر آنها این کار را انجام دهند، توقف بعدی می تواند ۲۲ دلار باشد.

19524_521

ICP/USDT

ICP در ۴ ژانویه(۱۴ دی) بالای خط روند نزولی بسته شد که اولین نشانه ای بود که روند نزولی ممکن است پایان یابد. خرس‌ها سعی کردند گاوها را شکست دهند و قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۹ دلار) برسانند اما موفق نشدند.

گاوها دوباره قیمت را به بالای خط روند نزولی در ۸ ژانویه(۱۸ دی) بردند. میانگین های متحرک در آستانه یک تقاطع صعودی هستند و RSI به منطقه مثبت رفته است که نشان می دهد گاوها در حال تلاش برای بازگشت هستند.

اگر خریداران قیمت را به بالای ۳۸.۰۲ دلار فشار دهند و حفظ کنند، جفت ارز ICP/USDT می تواند تا ۴۵.۷۹ دلار افزایش یابد. این سطح ممکن است دوباره به عنوان یک مانع سخت عمل کند، اما در صورت عبور، حرکت صعودی ممکن است به ۵۸.۳۰ دلار برسد.

برخلاف این فرض، اگر قیمت از سطح فعلی پایین بیاید و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان می دهد که شکست بالای خط روند نزولی ممکن است یک روند مثبت کوتاه باشد.

گاوها قیمت را به بالای ۳۳.۲۹ دلار رسانده اند، اما در تلاش هستند تا مانع ۳۸.۰۲ دلار را برطرف کنند. این نشان می دهد که خرس ها به فروش خود نزدیک به مقاومت ادامه می دهند.

اگر گاوها قیمت را به بالای ۳۸.۰۲ دلار ببرند و حفظ کنند، این جفت ارز می تواند حرکت صعودی خود را ادامه دهد. در مقابل، اگر قیمت از مقاومت کاهش یابد، خرس ها تلاش خواهند کرد تا جفت ارز را به زیر ۳۳.۲۹ دلار بکشند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، این ارز می تواند به ۵۰-SMA سقوط کند.

LEO/USD

ارز LEO در چند هفته گذشته در یک روند صعودی تدریجی معامله شده است که در آن SMA ۵۰ روزه (۳.۵۵ دلار) به عنوان یک حمایت قوی عمل کرده است.

خرس‌ها تلاش کردند در ۷ ژانویه(۱۷ دی) قیمت را به زیر SMA ۵۰ روزه برسانند، اما گاوها تسلیم نشدند. این منجر به بازگشت قوی در ۸ ژانویه(۱۸ دی) شد که جفت ارز LEO/USD را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۳.۶۹ دلار) رساند.

گاوها اکنون تلاش خواهند کرد تا قیمت را بالاتر از بالاترین سطح تاریخی در ۳.۹۲ دلار برسانند. در صورت موفقیت، جفت ارز ممکن است روند صعودی خود را از سر بگیرد و به ۴.۲۵ دلار برسد. اگر قیمت کاهش یابد و به زیر SMA ۵۰ روزه سقوط کند، این دیدگاه مثبت باطل خواهد شد و می تواند یک اصلاح را به ۳.۴۰ دلار آغاز کند.

این جفت ارز در داخل یک الگوی کانال صعودی معامله شده است. خرس‌ها مقاومت قوی در نزدیکی ۳.۸۵ دلار داشتند که ممکن است باعث سیو سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت شده باشد. این جفت ارز به خط حمایت کانال کشیده شد که در آن خریداران وارد عمل شدند و نزول را متوقف کردند.

گاوها دوباره در تلاش هستند تا قیمت را به بالای ۳.۸۵ دلار ببرند و حفظ کنند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، این ارز می تواند سفر خود را به سمت خط مقاومت کانال آغاز کند. خرس ها باید قیمت را به زیر کانال ببرند و حفظ کنند تا دیدگاه صعودی را باطل کنند.

ONE/USDT

هارمونی (ONE) در چند روز گذشته بین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰.۲۷ دلار) و ۰.۳۳ دلار معامله می شود. این نشان می‌دهد که گاوها خرید می‌کنند و خرس‌ها در رالی می‌فروشند.

افزایش متحرک نمایی ۲۰ روزه و RSI در محدوده مثبت، مزیتی را برای خریداران به همراه دارد. اگر گاوها قیمت را به بالای ۰.۳۳ دلار برسانند، حرکت صعودی می تواند از سر گرفته شود. سپس جفت ارز ONE/USDT می تواند تا ۰.۳۸ دلار افزایش یابد.

برخلاف تصور، اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان می دهد که خرس ها بر گاوها غلبه کرده اند. این می تواند جفت ارز را به SMA ۵۰ روزه (۰.۲۴ دلار) و بعداً به ۰.۲۱ دلار برساند.

اگرچه گاوها قیمت را به بالای کانال بردند، اما نتوانستند سطوح بالاتر را حفظ کنند.

قیمت دوباره به کانال سقوط کرد اما یک نکته مثبت جزئی این است که از ۵۰-SMA برگشت. این نشان می‌دهد که احساسات مثبت باقی می‌ماند و گاوها در حال خرید در کف ها هستند.

اگر قیمت به بالای ۲۰-EMA افزایش یابد، این جفت ارز می تواند دوباره به خط مقاومت کانال صعود کند. شکستن و بسته شدن بالاتر از این سطح می تواند نشانه افزایش حرکت باشد. برعکس، شکستن و بسته شدن به زیر ۵۰-SMA می تواند این جفت ارز را به خط حمایت کانال بکشاند.

 

چه خبر از ۱۰ ارز دیجیتال اول بازار

اگر نگاهی به ۱۰ رمز ارز ابتدایی بازار کریپتوکارنسی داشته باشیم. به جز تتر و یو اس دی کوین بقیه رمز ارزهای برتر روند صعوی در ۲۴ ساعت اخیر داشتند.

قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال 

بیت کوین امروز اندکی نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و به کانال ۵۱ هزار دلار برگشت شد.امروز بیت کوین با قیمت ۵۱ هزار دلار (۱,۵۳۱,۱۱۴,۰۴۳ تومان) معامله می‌شود و ارزش کل بازار بیت کوین  ۹۶۵,۱۲۲,۲۲۳,۶۳۵ دلار است و حجم معاملات ۲۴ ساعته گذشته این ارز دیجیتال ۱۸,۶۲۷,۳۸۷,۵۸۳ دلار بود.

چه خبر از ۱۰ ارز دیجیتال اول بازار

اگر نگاهی به ۱۰ رمز ارز ابتدایی بازار کریپتوکارنسی داشته باشیم. به جز تتر و یو اس دی کوین بقیه رمز ارزهای برتر روند صعوی در ۲۴ ساعت اخیر داشتند.  اگر نگاهی به مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعته گذشته بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم، با اخبار مهمی رو به رو خواهیم شد که در ادامه به صورت تیتروار به این اخبار می‌پردازیم.

سرمایه گذاران این رمزارز پول دار می شوند

تعداد کیف‌پول‌های کاردانو با رشدی ۱۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲٫۵ میلیون عدد رسید. موضوعی که نشان می‌دهد پذیرش این شبکه رمزارز به صورت پیوسته رشد داشته است. بخشی از این افزایش پذیرش هم به لطف اجرای قراردادهای هوشمند بوده است.

تعداد کیف‌پول‌های کاردانو با رشدی ۱۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲٫۵ میلیون عدد رسید. موضوعی که نشان می‌دهد پذیرش این شبکه رمزارز به صورت پیوسته رشد داشته است. بخشی از این افزایش پذیرش هم به لطف اجرای قراردادهای هوشمند بوده است.

بر اساس آمار به اشتراک گذاشته شده توسط بنیاد کاردانو، از کریسمس سال گذشته تا امروز تعداد کیف‌پول‌های ADA رشدی ۱۲۰۰ درصدی داشته است. بر اساس آمار موجود، قیمت این رمزارز در این مدت رشدی ۷۸۰ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در حال حاضر این ارز دیجیتال با افتی ۵۰ درصدی نسبت به سقف تاریخی سه دلاری خود معامله می‌شود.

بر اساس گزارش کریپتوگلاب، فردریک گریگارد بنیانگذار کاردانو، سال ۲۰۲۱ را یک سال با رشد فوق‌العاده برای شبکه ارزهای دیجیتال نامیده است. بر اساس اظهارات گریگارد، در سال ۲۰۲۱ برای پروتکل کاردانو همراه با رشدی پایدار، خلاقیت فنی، توسعه جامعه و همکاری بوده است. این موارد موجب حرکت رو به جلوی ADA شده است.

نکته قابل توجه این است که تعداد آدرس‌های فعال شبکه کاردانو در دو ماه اکتبر و نوامبر چهار برابر شده است. افزایش فعالیت روی زنجیره و کاهش هزینه تراکنش از ۰٫۴۵ دلار به ۰٫۳۸ دلار از دلایل اصلی این رشد بوده است.

رشد محبوبیت کاردانو

بر اساس گزارش اخیر کریپتوکامپر، در ماه اکتبر تعداد آدرس‌های فعال شبکه کاردانو ۵۰ هزار و ۵۰۶ عدد بوده و این رقم برای ماه نوامبر به بیش از ۲۱۶ هزار آدرس فعال رسیده است.

گریگارد اضافه کرد: « اکوسیستم کاردانو همچنین شاهد رشد کاربری و سازگاری خود بوده است که بخشی از آن به لطف راه‌اندازی موفق «هاردفورک آلونزو» بوده است که قابلیت برنامه‌ریزی را برای کاردانو به همراه داشته است.»

۷۰ درصد از عرضه ADA در حال حاضر روی شبکه «استیک» شده و دارندگان از سود آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که قرار است اپلیکیشن غیرمترکز جدید این شبکه هم به زودی راه‌اندازی شود.

رونمایی از رقیب ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. این رمزارزها رقیب جدی ارزهای دیجیتال بازار هستند.

در حالی که بسیاری از افراد انتظار داشتند پس از عبور قیمت از مرز ۱۸۰۰ دلار با اندکی استراحت به مسیر صعودی خود ادامه دهد، اما این فلز زرد ارزشمند نتوانست به مسیر خود ادامه داده و به سرعت به زیر مقاومت ۱۸۰۰ دلار بازگشت. پس از آن نیز برای مدت بسیاری است که در این محدوده درحال نوسان است. در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین در تلاش است تا بتواند از مرز ۵۰‌هزار دلار عبور کند. اتریوم نیز در کانال ۴‌هزار دلار درحال معامله است. در این بین پس از دولت چین و هند، حال دولت روسیه درحال اعمال برخی محدودیت‌‌ها بر علیه رمزارزهاست. اما چرا محدودیت‌‌ها درحال گسترش است؟

 CBDCها، رقیب رمزارزها

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. برای مثال هر یک یوآن دیجیتال که رمزارز ملی دولت چین است ارزشی برابر با یک یوآن دارد. از لحاظ ارزشی، CBDCها دقیقا مانند استیبل‌‌کوین‌‌ها (رمزارزهای دارای ارزش ثابت مانند تتر) عمل می‌‌کنند اما نمی‌توانند مانند دیگر گروه‌‌ها باشند.

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رمزارز در بازار رمزارزها این است که از اقتصاد توکنی مطلوبی برخوردار باشد. اقتصاد توکنی به شیوه‌ انتشار و توزیع توکن‌‌های یک پروژه، میزان عرضه و کارآیی مرتبط با توکن پروژه گفته می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از رمزارزهای خصوصی تلاش می‌‌کنند با ارائه مدل دقیقی از اقتصاد توکنی، هم جلوی تورمی بودن انتشار توکن‌‌ها را بگیرند و هم انتشار توکن‌‌ها به گونه‌‌ای باشد که با ایجاد کمیابی مناسب با توجه به کارآیی توکن، مسیر سیر صعودی ارزش توکن را هموار کنند.

با توجه به نکته گفته شده، دقیقا وجه تمایز CBDCها و رمزارزهای خصوصی در اینجا مشخص می‌شود. CBDCها عملا مانند پول‌‌های رایج سنتی هستند که صرفا بر بستر یک شبکه بلاک‌چین مبادله خواهند شد. از این لحاظ در بحث امنیت با رمزارزها در سطح تقریبا مشابه قرار دارند. اما در بحث اقتصادی نمی‌توانند رقیب قابلی برای رمزارزهای خصوصی باشند. علت این امر آن است که دولت‌‌ها کنترل کامل بر آن دارند و مانند پول سنتی می‌توانند به چاپ بی‌‌پشتوانه آن دست زنند. در این حالت رمزارزهای خصوصی که از شیوه‌‌های دیگر کنترل تورم استفاده می‌‌کنند می‌توانند در برابر این دسته از بحران‌‌ها مقاومت کنند.

با مشخص شدن این موضوع، دولت‌‌های اقتدارگرا در پی آن هستند که با اعمال محدودیت‌‌های قانونی بر رمزارزهای خصوصی، این رقیب پول‌‌های ملی را از مسیر توسعه در آن کشور دور کرده و جلوی رشد آنها را بگیرند تا از این طریق تسلط خود بر شرایط اقتصادی را از دست ندهند.

download (7)حال ولادیمیر چیستوخین، معاون بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگویی اظهار کرده که بانک مرکزی روسیه روی طرحی کار می‌‌کند تا بتواند جلوی گسترش استفاده از رمزارزها را بگیرد. البته این مقام مسوول روسی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همچنان قانونی خواهد بود ولی مردم روسیه نمی‌توانند از زیرساخت‌‌ها و موسسات داخلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کنند. طبق گفته یکی از نمایندگان بلندپایه‌ مجلس روسیه، مردم این کشور حدود ۵/ ۶۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها انجام داده‌‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که ایجاد محدودیت‌‌های معاملاتی توسط برخی دولت‌‌ها موجب بالا رفتن ریسک بازار رمزارزها شده که این موضوع عامل اصلی کندی روند ورود سرمایه به این بازار است. به نظر می‌رسد چنانچه حدود قانونی رمزارزها مشخص شود، جریان ورود سرمایه به این بازار تسهیل شده و باعث رشد بازار خواهد شد.