حقوق بازنشستگان در 1401 افزایش می یابد. باز نشستگان در انتظار افزایش حقوق بازنشستگان در 1401 هستند. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. باید منتظر ماند و دید حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می یابد. جدیدترین اخبار درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در این خبر بخوانید.

 افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد 

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان رامیخوانید.

 در روزهای اخیر اعتراضاتی در خصوص حقوق بازنشستگان شکل گرفته است؛ حال در روزهای پایانی سال این سوال مطرح می‌شود که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال آینده چقدر است؟

بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله بازنشستگانی هستند که معتقدند حقوقشان پایین است و باید افزایش یابد؛ برای مثال یکی از بازنشستگان  می گوید: "چرا باید بین بازنشسته‌ها تبعیض باشد؟ دولت چرا بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؟چرا باید بازنشسته‌های کشوری و لشگری ۷ تومان حقوق بگیرند و بازنشسته تامین اجتماعی ۳ یا ۴ تومان؟

بازنشستگان

مخاطب دیگری نیز گفت: "حقوق بازنشستگان بسیار پایین است؛ حداقل اینکه عیدی را مبلغ چشم‌گیری بدهید و دل آن‌ها را شاد کنید و برای سال آینده هم عادلانه به حقوق‌ها اضافه کنید. در حال حاضر همه درگیر بی‌پولی هستند و روزگار به‌سختی می‌گذرانند."

مخاطب دیگری با اعتراض به اینکه چرا عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری یکی است، اما حقوق آن‌ها متفاوت است، به اقتصاد آنلاین گفت: حقوق‌ها هم باید برابر باشد.

باتوجه به آنچه گفته شد، مساله افزایش حقوق بازنشستگان، یکی از مطالبات اصلی این قشر در روزهای نزدیک به پایان سال است؛ بازنشستگان در این روزها منتظرند تا با افزایش حقوق، بتوانند کمی به تورمی که فرسخ‌ها از آن عقب مانده‌اند، برسند.

طرح‌های مختلفی نیز برای این افزایش حقوق پیشنهاد شده است؛ یکی از این طرح‌ها همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که البته هنوز به جایی نرسیده و مشخص نیست سرنوشت آن چه شد.

طرح دیگری که برای افزایش حقوق بازنشستگان، مطرح می‌شود، افزایش حقوق با محصولات بیمه‌ای است که البته دراین‌رابطه هم هنوز چیزی مشخص نیست و وزیر اقتصاد هنوز اعلام نکرده که منظور از افزایش حقوق این چنینی چیست و آیا این شکل از افزایش حقوق می‎تواند گره‌ای از بازنشستگان باز کند یا خیر.

اما در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان، یک منبع آگاه گفت: برای افزایش حقوق سال آینده ابتدا باید حقوق کارگران در شورای کار مشخص شود و سپس هیات دولت برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم خواهد گرفت. این مقدار احتمالا در سال جدید مشخص شد و بعید به نظر می‌رسد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا پیش از عید مشخص شود.

حقوق بازنشستگان

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: به دنبال این هستیم تا بندی به تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شود تا بخشی از بدهکاری دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود البته لازم به ذکر است که تامین اجتماعی متکی به اعتبار دولتی نیست.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کف افزایش حقوق کارمندان را ۲۵ درصد می دانیم البته لازم به ذکر است که ما روش پلکانی را قبول نداریم و روش ترکیبی و درصدی و ثابت برای مجلس مقبولیت دارد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: به دنبال این هستیم تا بندی به تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شود تا بخشی از بدهکاری دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود البته لازم به ذکر است که تامین اجتماعی متکی به اعتبار دولتی نیست.

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی خودش باید برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند اظهار کرد: تنها بهانه ای که تامین اجتماعی دارد طلب دولت به این سازمان است که ۲۶۰ هزارمیلیارد تومان تایید شده است و توقع داریم دولت به صورت یکجا آن را پرداخت و تهاتر کند علاوه براین ما تلاش می کنیم که حداقل بخشی از آن تهاتر شود تا دست تامین اجتماعی برای اجرای بهتر و کامل همسان سازی باز باشد.

بابایی ادامه داد: اما این موضوع نباید بهانه شود تا تامین اجتماعی اجرای قانون همسان سازی در کشور را انجام ندهد.

 نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت حقوق بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری بیان کرد: منابع بازنشستگان کشوری و لشکری زیر نظر دولت است و دولت سالانه تعهد پرداخت حقوقشان را به عهده دارد این درحالیست که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید توسط سازمان تامین اجتماعی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال افزایش چند درصدی بازنشتگان تامین اجتماعی وجود دارد خاطرنشان کرد: به نسبت سایر حقوق بازنشستگان باید همسان سازی انجام شود. درصد افزایش حقوق ها مرتبط با قانون تصمیم گیری تامین اجتماعی با هیئت امناست و به عهده دولت نیست و وابسته به تصمیات شورای عالی کار است.

بابایی افزود: امیدواریم که باتوجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی موجود حداقل های زندگی و توقعات بازنشستگان فراهم شود.

 نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش حقوق کارمندان دولت تصریح کرد: در این خصوص ما کف افزایش حقوق کارمندان را ۲۵ درصد می دانیم. البته لازم به ذکر است که ما روش پلکانی را قبول نداریم و روش ترکیبی و درصدی و ثابت برای مجلس مقبولیت دارد چرا که همه سطوح را در نظرمی‌گیرد و حقوق ثابت نیز به نسبت تورم افزایش پیدا می کند اما روش پلکانی عین بی عدالتی است.

برای مقابله با این بحران طرح‌هایی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ارائه شده است. یکی از این طرح‌ها بحث مستمری تکمیلی بعد از بازنشستگی است. 

صنعت بیمه، طرح مستمری اختیاری را طراحی کرد. بر اساس این طرح، افراد صورت اختیاری از بیمه مستمری بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند. با این طرح بازنشستگان مستمری پایه و اختیاری کنار هم خواهند داشت.

معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد  گفت: در حال حاضر وارد شرایط اقتصادی شده‌ایم که درآمد مردم در زمان اشتغال و بازنشستگی تفاوت چشم‌گیری دارد. به طور مثال فردی در زمان اشتغال ۱۵ میلیون درآمد دارد اما بعد از بازنشستگی ۵ میلیون مستمری می‌گیرد. این فاصله درآمد نگران‌کننده است. بیمه‌‌های پایه‌ای مثل تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی پاسخگوی هزینه‌های مردم نخواهد بود. این موضوع از سوی مقامات مسئول کشور نیز مطرح شده است. چه راهکاری وجود دارد که مردم نگران این خلا درآمدی نباشد؟

ضمیری اظهار کرد: صنعت بیمه طرح مستمری اختیاری را طراحی کرد. بر اساس این طرح افرادی که درآمد خوب دارند به صورت اختیاری از بیمه مستمری بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند. با این طرح بازنشستگان مستمری پایه و اختیاری را کنار هم خواهند داشت. نمونه این طرح را در بیمه‌های درمان اجرا کردیم. درگذشته تنها هزینه درمان را تامین اجتماعی و صندوق خدمات درمانی تامین می‌کرد. این تعرفه‌ها پاسخگو نبود و بیمه تکمیلی از سوی صنعت بیمه ارائه شد. در حال حاضر بیمه تکمیلی در جامعه رونق گرفته است. مردم برای بیمه تکمیلی درمان احساس نیاز بیشتری می‌کنند.

وی افزود: در صنعت بیمه هم می‌توانیم بیمه مکمل بازنشستگی را به صورت مستمری طراحی کنیم. این روند خلا درآمدهای زمان اشتغال و بازنشستگی را جبران کند. طرح مذکور در صنعت بیمه موردارزیابی قرار گرفته است. از دو هفته پیش به صورت رسمی فروش بیمه‌نامه مستمری را شروع کرده‌ایم. این بیمه‌نامه در بیمه مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز اصلاح خواهد شد.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد تاکید کرد: کاهش جمعیت و حرکت به سمت جمعیت سالمند آثار اجتماعی، اقتصادی و اشتغالی در جامعه خواهد داشت. در صنعت بیمه بحث اشتغال کم‌رنگ‌تر شده است. از ۳۵ شرکت بیمه‌ای به صورت متوسط ۳۵ هزار نفر نیرو کار داریم. در مقایسه با نیروی کار سایر مشاغل خیلی با مشکل مواجه نخواهیم شد. برای مقابله با کاهش نیروی کار در بازار باید سیستم‌ها ارتقا پیدا کند. شرکت‌های بیمه برای افزایش ظرفیت باید متکی به فناوری باشند. همچنین ساده‌سازی روش‌ها و استفاده از فضای مجازی را در دستور کار داشته باشند. تا صنعت بیمه در مضیقه نیروی انسانی نباشد.

ضمیری در پایان گفت: بیمه عمر در دوران کرونا به دلیل نگرانی‌های مردم بیشتر رونق گرفت. شرکت‌های بیمه از فرصت استفاده کردند و هزینه‌های درمان و فوتی کرونا را پوشش دادند. صنعت بیمه در این دوران، کرونا را مستثنا نکرد. در این دوره خدمات بیمه‌ای گسترده‌تر بود و مردم استقبال خوبی داشتند. مردم ما گرفتار مباحثی مثل بازنشستگی هستند و باید به سوالات اساسی جامعه از سوی رسانه‌هایی مثل شما پاسخ داده شود. آینده بازنشسته‌ها در خطر است و مستمری بازنشستگی پاسخگوی مردم نیست. شرکت‌های بیمه باید با وظیفه اجتماعی این خلا را پر کنند.

بیمه مستمری از دو دوره تشکیل شده است. در دوره اول باید سرمایه ایجاد کنیم. مدت ‌زمان قرارداد در طرح بیمه عمر و مستمری حداقل ۵ سال و حداکثر ۲۵ سال است. دوره دوم اختصاص به پرداخت مستمری دارد. در این دوره بیمه مستمری ماهانه پرداخت می‌کند. این مستمری تا سن ۸۵ سالگی ادامه خواهد داشت. مبلغ حق بیمه سالانه ۳۶۰۰۰۰۰ تومان با ۲۰ درصد  افزایش سالانه است. در دوره تشکیل سرمایه بیمه شده تحت پوشش خطر فوت، حادثه و بیماری‌های خاص نیز قرار دارد.

حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق باعث ایجاد دردسرهای بیشتر برای بازنشستگان شده است. به گفته رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس تاکنون هیچکدام از دولت‌ها وضع کارگران و بازنشستگان را بهبود نبخشیدند و حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان زیر خط فقر است.

رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس و بازرس کانون تامین بازنشستگان تأمین اجتماعی شیراز با اشاره به اینکه بعضی از تصمیمات دولتمردان برای کارگران و بازنشستگان همانند زلزله‌ای است که بیشتر باعث افزایش فقر و تورم در جامعه می شود، گفت: ذکر این نکته ضروری است که بازنشستگان در ایجاد تورم و کسری بودجه نقشی ندارند.

زهرا درویشی با با بیان اینکه در شرایط فعلی بازنشستگان و کارگران از وضعیت موجود ناراضی اند گفت: مشکلات موجود اقتصادی کشور باعث شده تا این دو قشر سخت در تنگنا باشند و این موضوع آن‌ها را خشمگین کرده است.

دولت برای همسان سازی نسخه ای مشابه بازنشستگان لشکری و کشوری بپیچدبازرس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نسخه ای شبیه صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری بپیچد و همسان سازی و حقوق بازنشستگان را از محل بودجه های دولتی بپردازد، افزود: در شرایطی که منابع سازمان تامین اجتماعی با مصارف آن همخوانی ندارد چه لزومی دارد سازمان تامین اجتماعی اموال و دارایی خود را که ذخیره سازمان است بفروشد و از محل آن هزینه پرداخت حقوق و همسان سازی کند.

درویشی در ادامه با بیان اینکه پرداخت نکردن بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مشکلات بازنشستگان و این قشر را افزایش داده است، ادامه داد: در صورتی که دولت بدهی اش را به سازمان پرداخت کند سازمان می تواند از این محل فعالیت های اقتصادی را آغاز کند و تامین و آسایش را برای زیر مجموعه و مستمری بگیران فراهم کند و در نهایت این مهم سبب می شود تا بازنشستگان مجبور نشوند برای دریافت وام ۱۸ درصدی از بانک رفاه ماه ها و روزها منتظر بمانند.

رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس بر لزوم ارائه سهم بانک رفاه در سازمان بورس بیان کرد: با توجه به اینکه بانک رفاه به عنوان یک پشتیبان مناسب نقش بانک مرکزی را برای دولت ایفا می کند بنابراین واگذاری این بانک مشکلات متعددی را برای کارگران و بازنشستگان ایجاد می کند.

درویشی در ادامه با انتقاد از رعایت نشدن عدالت در بخش های بهداشتی و درمانی قشر بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: اجرا نشدن عدالت در پرداخت حقوق و عدم اجرا همسان سازی حقوق این قشر مشکلات متعددی را برای این قشر مواجه کرده است.