اما و اگر ها برای تغییر مبلغ یارانه نقدی مدتی است بحث روز و داغ شده است اما هنوز مبلغ یارانه نقدی افزایش نیافته است. یارانه نقدی طبق روال گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه نقدی که از سال ۸۹  درقالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود طرح یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه تغییری نکرده است. 

 حساب سرپرست خانوار پرپول می شود

بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در برنامه دولت است. یکی از بحث های مهم این روزا افزایش یارانه است. یارانه قرار است بعد از سال ها بلاخره با افزایش رو به رو شود. با تاکید رئیس جمهور یارانه ها در سه ماه آینده افزایش یابد. قرار است یارانه ها از 45 هزار 500 تومن به 90 هزار تومن افزایش یابد. در ادامه قانون طرح افزایش یارانه را می خوانیم.

بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در برنامه دولت است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند. همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

وی گفت: در مصوبه دیگری، به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی مصارف بودجه خود تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند. به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به آن‌هاجهت توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تایید وزارت کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که سهام دولت به دستگاه های دولتی واگذار شود که برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد؛ همچنین موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد. پیشنهاد برخی از اعضای تلفیق این بود دولت این بدهی را تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید پرداخت کند اما در نهایت این موضوع نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارسال شد.

زارع در پایان درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

یارانه معیشتی

 افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها برای سال۱۴۰۱

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت که با تصویب کمیسیون تلفیق منابع بخش هدفمندی در سال آینده به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. محمدرضا میرتاج‌الدینی در توضیح مصوبات جلسه عصر امروز کمیسیون گفت: در این جلسه منابع بخش هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که منابع هدفمندی یارانه‌ها ۴۷۰ هزار میلیارد تومان باشد که کمیسیون این میزان را به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

میرتاج الدینی توضیح داد: ۷۶ هزار میلیارد تومان اضافه شده به منابع هدفمندی یارانه ها از محل فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و همچنین فروش و صادرات نفت خام و LPG، اتان و گوگرد حاصل می شود. علاوه بر اینکه بخشی از درآمدهای ایجاد شده باید در حوزه گاز و انرژی مصرف شود.

یارانه نقدییارانه 200 تومانی برای پایتخت نشین ها

شهردار تهران درخصوص ارائه کیف پول شهروندی گفت: درباره سازو‌کار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند. با بانک در حال مراوده هستیم؛ اما بخش دیگر این طرح ناظر بر شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است.

بیش از آنکه به برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۱ شبیه باشد به لیست رؤیا‌ها و آرزوهای آقای شهردار برای تهران شبیه بود. برنامه‌هایی که علیرضا زاکانی درباره آن در صحن شورای شهر تهران سخن گفت. از ساخت پنج هتل پنج‌ستاره در پنج بوستان جنگلی تا کیف پول شهروندی برای هر تهرانی که در آن ۲۰۰ هزار تومان اعتبار است و برای اقشار خاص افزایش هم پیدا می‌کند.

ساخت چهار فیلم سینمایی و پنج سریال و ۱۰ فیلم کوتاه تا طراحی راسته‌ها و سراهای فرهنگی و ادبی انقلاب اسلامی. ایجاد مسجد و کلانتری در صد بوستان تهران به همراه ۱۶۰ وعده دیگر موضوعاتی بود که شهردار تهران به تهرانی‌ها قول داد سال آینده آنها را اجرائی یا عملیات اجرائی آن را آغاز کند.

لایحه پیشنهادی شهردار که در دقیقه ۹۰ از ۵۲ هزار میلیارد به رقم ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسیده بود و ۷۳ درصد از درآمدها نیز از محل درآمدهای شهرسازی پیش‌بینی شده بود.

علیرضا زاکانی روز گذشته به همراه معاونانش به صحن شورای شهر تهران آمد و در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اولین بودجه مدیریت شهری است که تنظیم و تقدیم شورای شهر تهران شده است. بودجه سال قبل با رقم ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با اصلاحات بعدی به ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که ما مکلف بودیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درآمدها حاصل شده حدود ۳۲ هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان تا ۳۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال خواهد بود.

او ادامه داد: به دلایل مختلف نیازمند کار جدی و تحول هستیم. بخشی از خبرها و کاستی‌ها از گذشته برای ما یادگار مانده و بخشی نیز بدهی‌هایی است که تا پایان سال قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و به همراه بدهی به پیمانکاران در‌مجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده شده که ۵۱ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد را به همراه داشته است، گفت: این سقفی است که نسبت به آن برنامه‌ریزی انجام شده. بخش دیگری از بودجه در‌خواست مجوزهایی است که ناظر بر مشارکت‌ها ارائه خواهیم کرد. پروژه‌هایی که ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ اما امکانی برای فعال‌شدن بودجه سنواتی برای این پروژه‌ها وجود ندارد؛ بنابراین براساس مجوزهایی که اخذ خواهیم کرد با مشارکت نسبت به فعال‌شدن این پروژه‌ها اقدام خواهیم کرد.

‌زاکانی با بیان اینکه به دنبال تحول به‌خصوص در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: چندین سرفصل مد‌نظر قرار داده شده که تأمین شود و به این اعتبارات هم قانع نیستیم و به‌شدت دنبال کارهای مشارکتی هستیم.‌‌او همچنین میزان تحقق بودجه امسال را ۳۲ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

شهردار تهران درباره کیف پول شهروندی که می‌توان آن را به نوعی یارانه شهری دانست و همین‌طور ورود شهرداری تهران به بورس توضیح داد: بورس مسکن به‌تازگی راه‌اندازی شده؛ اما بورس روز‌به‌روز در حال رونق است و شهرداری باید از ظرفیت بورس هم در جهت عرضه املاک در بورس و چه عرضه شرکت‌ها در آن استفاده کند.‌

شهردار تهران ارائه کیف پول شهروندی را در راستای کرامت و خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: ما شهرداری هستیم و ولی‌نعمت ما مردم هستند. درباره سازو‌کار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند. با بانک در حال مراوده هستیم؛ اما بخش دیگر این طرح ناظر بر شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است؛ چرا‌که ما محدودیت‌هایی برای ارائه این خدمت داریم؛ اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، می‌توان ظرفیت ارائه خدمت را چند ده برابر و چند صد برابر کرد. قرار است مقدار حداقلی را میان کسانی که نیازمند این خدمت هستند توزیع کنیم، البته این فقط نیاز پولی نیست و نیاز خدمتی و تعامل و ارتباط هم هست.

به گفته او سومین بخش کیف پول شهروندی هم پرداخت است؛ یعنی با یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت قرار است شهروندان با موبایل خود همه پرداخت‌ها را انجام دهند.

اما برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند سخنان شهردار تهران برنامه‌های او برای شهر تهران است که ممکن است در ردیف‌های بودجه هم نشانی از آن نباشد. از‌جمله کیف پول شهروندی. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که تأکید می‌کند هنوز بودجه سال ۱۴۰۱ را ندیده و هنوز تحلیل آن زود است، می‌گوید: درخصوص کیف پول شهروندی شهردار تهران چشم‌اندازهای خود را تشریح کردند. به گفته او این نوع یارانه‌ها در حوزه اختیارات شهرداری نیست و مجلس و دولت باید به آن ورود کنند؛ چون نیاز به منابع مالی سنگینی دارد. ما در تهران نزدیک به ۸٫۵ میلیون نفر جمعیت داریم و اگر قرار باشد به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر بگیریم، یک اعتبار فوق‌العاده‌ای است که بودجه شهرداری جواب نمی‌دهد.

خبر بد یارانه ای برای مردم

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مردم بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه‌ها نیست، بلکه یارانه‌ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می‌شود و هر ماه مبلغی در این کارت‌ها شارژ می‌شود که صرفا برای خرید کالا است.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درباره موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آتی، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، بلکه به منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است. برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت ۱۰ هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گفته کارشناسان در سال های گذشته نیز حدود ۷ هزار میلیارد تومان رانت در بحث ارز ترجیحی که به دارو تخصیص می یافت وجود داشت و حدود ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس صورت می گرفت، یعنی دارویی که با ارز دولتی وارد می شود به صورت آزاد قاچاق می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ارز ترجیحی در حلقه های مختلف می چرخد تا به دست مردم که مصرف کننده نهایی هستند، برسد و جذابیتی برای سوداگری و رانت و فساد در حلقه های مختلف ایجاد می شود. به عنوان نمونه در بحث ارز ترجیحی دارو حداقل ۲۰۰ شرکت به تعزیرات معرفی شده اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه هدف ما حذف بستر رانت و فساد است، عنوان کرد: حلقه نهایی که مردم هستند باید به صورت مستقیم این یارانه را دریافت کنند. یارانه دارو به یک شکل و یارانه لبنیات، گوشت، مرغ و نان نیز به شکل دیگر. در موضوع گندم دولت اعلام کرده که قیمت نان افزایش نخواهد یافت بلکه صرفا روند اصلاح می شود و مردم همان قیمت قبلی را می پردازند و مابه التفاوت قیمت را دولت به نانواها پرداخت می کند.

میرتاج الدینی افزود: در بحث دارو نیز ارز به سازمان های بیمه گر داده می شود، اما یکی از شرط های ما این است تا افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت همگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه یارانه ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می شود و هر ماه مبلغی در این کارت ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است. حدود ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا تعریف می شود و فقط از فروشگاه ها می توان خرید کرد. البته هنوز توافقی صورت نگرفته و در حال بحث و بررسی هستیم. زمانی که بازار بعد از عرضه مدیریت شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، جلوی گران فروشی گرفته می شود.