اما و اگر ها برای تغییر مبلغ یارانه نقدی مدتی است بحث روز و داغ شده است اما هنوز مبلغ یارانه نقدی افزایش نیافته است. یارانه نقدی طبق روال گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه نقدی که از سال ۸۹  درقالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود طرح یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه تغییری نکرده است. 

یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.

سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

مهندس اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح خط تولید خودروی «موسو» افزود: در 10 ماه سال جاری 420 هزار دستگاه خودرو تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این مقدار به 500 هزار دستگاه خودرو افزایش یابد.

وی شفاف کردن سیاست‌های صنعت خودرو را از دیگر برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: با اعلام سطوح کیفیتی خودروهای ساخت داخل، متقاضیان می‌توانند با توجه به کیفیت و قیمت خودروی موردنظر خود را تهیه کنند.

وزیر صنایع و معادن فعال کردن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را از دیگر سیاست‌های وزارتخانه برشمرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان معتبر کشور در حال مذاکره برای شریک شدن با شرکت‌های خودروساز معروف جهان هستند.

مهندس الماسی، مدیرعامل شرکت صنعتی و تولیدی «مرتب» گفت: این شرکت در چارچوب سیاست‌های دولت و با حفظ محیط رقابت سالم در بخش خودروسازی کشور در بهمن‌ماه سال گذشته قرارداد تولید خودروی موسو را با شرکت سانگ یانگ کره جنوبی امضا کرد.

وی با اشاره به مشارکت شرکت دایملر کرایسلر با شرکت سانگ یانگ کره جنوبی اظهار کرد: کلیه خودروهای این شرکت ازجمله موسو تحت لیسانس شرکت دایملر کرایسلر تولید می‌شود.

الماسی ظرفیت تولید خودروی موسو را 5 هزار دستگاه در سال و میزان سرمایه‌گذاری را 2.2 میلیون دلار و 30 میلیارد ریال ذکر کرد.ایران خواستار ارائه ضمانت‌نامه برای دوره ساخت ماهواره زهره توسط دولت روسیه شد.

یارانه نقدی

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: درخصوص ماهواره زهره، آخرین دیدار ما با روس‌ها به دو هفته گذشته بازمی‌گردد که میزبان معاون آژانس هوا، فضای روسیه بودیم و طبق آخرین عملکرد به لحاظ اینکه مقیدیم، مصالح و منافع کشور حفظ شود، از آژانس هوا و فضا به عنوان متولی دولتی در بخش هوا و فضای روسیه خواسته شده در موضوع ضمانتنامه و ارائه تضمین برای دوره ساخت ماهواره، ضمانت‌های لازم را ارائه دهند.

مسعود مقدس گفت: در این باب چند نکته وجود دارد که به عنوان مشکلات ما و شرکت سازنده مطرح است. اینکه تاکنون آنها به لحاظ محدودیت‌هایی که در باب تضمین‌های دولتی دارا هستند نتوانسته‌اند این تضمین‌ها را از دولت روسیه به ایران ارائه دهند.

میزان درآمد دولت از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی طی 10 ماه اول سال‌جاری اعلام شد. آخرین آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از آن است که طی این دوره زمانی به 165 میلیارد و 535 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.براساس بررسی‌های آماری، درآمد مذکور به واسطه فروش 259 میلیون و 359 هزار و 701 سهم از سهام واحدهای دولتی حاصل شده است.

واگذاری سهام واحدهای دولتی تنها ازسوی سه شرکت مادر تخصصی «سازمان خصوصی‌سازی»، «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» و «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» صورت گرفته است.

سازمان خصوصی‌سازی بیشترین میزان واگذاری سهام و همچنین بالاترین آمار درآمدی از محل خصوصی‌سازی را دارا بوده است؛ به‌طوری‌که 67.4 درصد از کل سهام واگذار شده به بخش خصوصی متعلق به این سازمان است.

تعداد کل سهام خصوصی‌شده متعلق به این شرکت 174 میلوین و 764 هزار و 590 سهم گزارش شد. درآمد دولت از محل واگذاری سهام در حالی به 165 میلیارد تومان رسیده است که طبق پیش‌بینی‌های دولت کسب درآمدی حداقل معادل 1500 میلیارد تومان مدنظر بود به این ترتیب کمتر از 15 درصد کل اهداف درآمدی در این زمینه محقق شده است.

آخرین توافقات صورت‌گرفته در جلسات مشترک دولت و مجلس درخصوص «کمک» یارانه‌ای نوروزی ازسوی رئیس‌جمهوری اعلام شد. طبق جزئیات اعلام‌شده ازسوی محمود احمدی‌نژاد، قرار است «کمک خوبی» تا اواسط اسفند به هفت دهک جامعه پرداخت شود، اما درحالی‌که رئیس دولت رقم مورد توافق برای پرداخت به مردم را اعلام نکرد و از گمانه‌زنی‌ها انتقاد هم کرد، روز گذشته یک عضو هیات رئیسه مجلس برآوردی از ارقام در نظر گرفته شده، ارائه داد که بر مبنای آن احتمالا کمک نقدی دولت به مردم چیزی در حدود 80 تا 100 هزار تومان خواهد بود.

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: از رهبری معظم انقلاب که جلسات مشترک دولت و مجلس را برگزار کردند و تاکید فرمودند که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و به مردم نیز کمک جبرانی ارائه گردد، صمیمانه تشکر می‌کنم.

محمود احمدی‌نژاد اضافه کرد: در مجموع هشت جلسه بسیار فشرده برگزار کردیم و در این نشست‌ها دو محور دنبال می‌شد که محور نخست بخش هدفمندی یارانه‌ها بود که در این بخش وجوه و گزینه‌های گوناگون هدفمندی موردبحث قرار گرفت و گام‌هایی به جلو برداشتیم و امیدواریم تفاهم نهایی حاصل شود و بتوانیم طرح هدفمندی را به نفع مردم و اقتصاد کشور اجرا کنیم.

وی افزود: بحث بعدی، فشارهای اقتصادی است که در یک سال گذشته مردم متحمل شدند. احمدی‌نژاد گفت: برای کاهش بخشی از این فشارها قرار شد به مردم کمک شود که این کمک‌ها متناسب با تورم و فشارهای اقتصادی خواهد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌نظر می‌رسد رقم این کمک‌ها که برای هفت دهک جامعه در نظر گرفته شده است، خوب باشد و تا حدود زیادی بخشی از نواقصی را که تاکنون داشته‌ایم، جبران کند.

 حساب سرپرست خانوار پرپول می شود

 

بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در برنامه دولت است. یکی از بحث های مهم این روزا افزایش یارانه است. یارانه قرار است بعد از سال ها بلاخره با افزایش رو به رو شود. با تاکید رئیس جمهور یارانه ها در سه ماه آینده افزایش یابد. قرار است یارانه ها از 45 هزار 500 تومن به 90 هزار تومن افزایش یابد. در ادامه قانون طرح افزایش یارانه را می خوانیم.

بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در برنامه دولت است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند. همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

وی گفت: در مصوبه دیگری، به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی مصارف بودجه خود تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند. به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به آن‌هاجهت توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تایید وزارت کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری منتشر کند.

یارانه معیشتی

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که سهام دولت به دستگاه های دولتی واگذار شود که برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد؛ همچنین موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد. پیشنهاد برخی از اعضای تلفیق این بود دولت این بدهی را تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید پرداخت کند اما در نهایت این موضوع نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارسال شد.

زارع در پایان درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

 افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها برای سال۱۴۰۱

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت که با تصویب کمیسیون تلفیق منابع بخش هدفمندی در سال آینده به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. محمدرضا میرتاج‌الدینی در توضیح مصوبات جلسه عصر امروز کمیسیون گفت: در این جلسه منابع بخش هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که منابع هدفمندی یارانه‌ها ۴۷۰ هزار میلیارد تومان باشد که کمیسیون این میزان را به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

میرتاج الدینی توضیح داد: ۷۶ هزار میلیارد تومان اضافه شده به منابع هدفمندی یارانه ها از محل فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و همچنین فروش و صادرات نفت خام و LPG، اتان و گوگرد حاصل می شود. علاوه بر اینکه بخشی از درآمدهای ایجاد شده باید در حوزه گاز و انرژی مصرف شود.