نشریه «پالتیکو» در گزارشی در خصوص مذاکرات وین نوشت در حالی که مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند تا راهنمایی‌های سیاسی در مورد اقداماتی که در روزهای آینده باید انجام شود دریافت کنند، مقامات می‌گویند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در حال وارد شدن به مرحله نهایی خود است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، دیپلمات‌های غربی با ضرب‌الاجل اواسط فوریه که خودشان تعیین کرده‌اند، برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ روبرو هستند. مقامات نگران پیشرفت‌های سریع هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و همچنین گزارش قریب‌الوقوع آژانس اتمی که انتظار می‌رود جزئیات بیشتر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را شرح دهد و احتمالاً اصطکاک‌های جدیدی را ایجاد کند، هستند. این بدان معناست که چند هفته آینده برای تعیین اینکه آیا توافق احیا می‌شود یا مذاکرات به طور کلی از بین می‌رود، حیاتی است.

به نوشته پالتیکو، در بیانیه روز جمعه سه کشور اروپایی درگیر در این مذاکرات شامل فرانسه، آلمان و انگلیس آمده است: ژانویه فشرده‌ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می‌دانند در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیازمند تصمیمات سیاسی است. 

یک مقام آمریکایی در همین خصوص گفت: هیچکس نباید تعجب کند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و در سخت‌ترین مسائل به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیاز داریم، بنابراین همه (مذاکره‌کنندگان) به پایتخت‌ها برمی‌گردند.

در ادامه این گزارش به ارزیابی مشابه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین اشاره شده که گفت مذاکرات «به مرحله پیشرفته‌ای رسیده که تصمیمات سیاسی مورد نیاز است».

به گزارش پالتیکو به نقل از مقامات آشنا با مذاکرات، نتیجه ممکن است به هر جهت پیش برود و در حالی که از زمان ازسرگیری متزلزل مذاکرات در نوامبر پیشرفت قابل توجهی حاصل شده، اما ایالات متحده و ایران هنوز تمامی مسائل باقی‌مانده را حل و فصل نکرده‌اند.

طبق این گزارش، یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما به پایان این مذاکرات چشم دوخته‌ایم، اما درک این نکته مهم است که مسائل سیاسی اصلی در همه موضوعات هنوز حل نشده است.

مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین

دیپلمات ارشد غربی مورد استناد پالتیکو گفت که پیشرفت‌هایی در موضوعات کلیدی از جمله نحوه برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده مجدد و چگونگی محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران و از همه مهم‌تر نحوه ترتیب‌بندی این مراحل به دست آمده است.

اما طبق این گزارش، مسئله توالی هنوز به طور کامل حل نشده است. این دیپلمات گفت که این مذاکرات با سرعت کند پیش می‌رود. مشکل این است که روند توالی نیازمند این است که مذاکره‌کنندگان به طور دقیق گام‌هایی را که در صورت بازگشت به توافق باید دو طرف ایران و آمریکا طی ماه‌ها بردارند، ترسیم کنند.

منبع: ایرنا