بیت کوین پس از ریزش های کم سابقه اخیر اکنون به تدریج در حال بازیابی و بازگشت به سطوح قدرتمندتر است. اگرچه بیت کوین فاصله قابل توجهی با رکورد 62 هزار دلاری خود دارد اما در تلاش است راه خود را به سمت رسیدن مجدد به قله هموار کند. داده های درون شبکه نیز نشان می دهند که در روزهای اخیر نگهداری و خرید بیت کوین کاهش محسوسی داشته است بنابراین بسیاری برای خرید بیت کوین مردد مانده اند درادامه وضعیت رمز ارزها به خصوص بیت کوین را بررسی می کنیم.

به گزارش کریپتو گلوب، چندی پیش، الکساندر سِوِتسکی (Aleksandar Svetski)، یکی از حامیان و مدرسان فعال در حوزه آموزش ارزهای دیجیتال که از بنیان‌گذاران استارتاپ پرداختی استرالیایی اَمبر لبز (Amber Labs) هم هست، به‌تازگی در مطلبی سرگرم‌کننده توضیح داده است که از نظر او چه‌ نوع سرمایه‌گذارانی نباید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

مقاله او «۴۲ دلیل برای اینکه بیت کوین‌هایتان را بفروشید» نام دارد و در ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) و در وب‌سایت بیت کوین مگزین (Bitcoin Magazine) منتشر شده است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید، شامل سه مورد از مهم‌ترین دلایلی است که سِوِتسکی به آنها اشاره کرده و معتقد است اگر کسی تفکری این‌چنینی دارد، بهتر است در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری نکند.

۳ دلیل برای اینکه بیت کوین‌هایتان را بفروشید

۱. اگر فکر می‌کنید قیمت بیت کوین هرگز از این پایین‌تر نمی‌رود: در این صورت ممکن است بعدها با واقعیت تلخی مواجه شوید؛ پس بهتر است بیت کوین‌های خود را بفروشید.

 ۲. اگر فکر می‌کنید قیمت بیت کوین دیگر افزایش نمی‌یابد: اگر این‌طور است، پس اصلاً در این بازار چه می‌کنید؟! بیت کوین‌های خود را بفروشید.

۳. اگر فکر می‌کنید تحلیلگران ۱۴ ساله توییتری با حساب‌های کاربری پرطرفدارشان درست می‌گویند: اگر به‌‌خاطر حرف این تحلیلگران بیت کوین خریده‌اید، پس حتماً باید آن را بفروشید. همان طور که با نگاه‌کردن به کسی که در باشگاه تمرین می‌کند، نمی‌توان وزن کم کرد، کشیدن چند خط روی نمودار هم به شما کمک نمی‌کند که بفهمید چرا باید بیت کوین‌هایتان را نگه دارید.

برای درک بیت کوین باید مقداری از آن را به‌دست بیاورید، از آن استفاده کنید، آن را ذخیره کنید، مدام درباره کارکرد آن مطالعه کنید، دلیل مهم‌بودن آن را درک کنید و با بخش‌های مرتبط با آن مثل انرژی، اقتصاد، مردم‌شناسی و پیچیدگی‌های شبکه آشنا شوید. قیمت و وضعیت بازار تنها زمانی مهم است که فکر کنید می‌توانید آن را به‌طور کامل پیش‌بینی کنید [که البته کاری غیرممکن است].

سِوِتسکی در پایان توضیح داد که هر وقت قیمت بیت کوین پایین بیاید، خوشحال می‌شود. دلیل او برای خوشحال‌شدن این نیست که می‌تواند ساتوشی‌های بیشتری را با قیمت پایین خریداری کند؛ دلیل اصلی او این است که کاهش قیمت بیت کوین باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سست‌بنیان از بازار خارج شوند.

به‌ نظر او بیت کوین شبیه یک کشتی است؛ با اینکه همه به‌نوعی دعوت شده‌اند، ورود به کشتی هزینه زیادی دارد و همه نمی‌توانند سوار آن شوند. او معتقد است هر کسی می‌تواند از بیت کوین استفاده کند؛ اما این ارز دیجیتال برای همه آدم‌های روی زمین مناسب نیست.

ورق در بازار رمزارزها برگشت؟

در ساعات نخست معاملات روز چهارشنبه رمزارزها عمدتا در محدوده سبز قرار دارند. ارزش بازار جهانی رمزارزها در حال حاضر ۱.۷تریلیون دلار است که ۴.۷۵ درصد رشد را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. 

حجم کل معاملات در طول ۲۴ساعت گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته و به ۸۳.۹۳ میلیارد دلار رسیده است. بیت‌کوین با رشد بیش از ۴ درصد به قیمت ۳۷ هزار و ۶۵۳ دلار و اتریوم با افزایش حدود ۴ درصد به قیمت ۲ هزار و ۴۷۹ دلار معامله می‌شوند. سایر رمزارزهای مشهور مانند دوج‌کوین، شیبا اینو، ریپل و‌ کاردانو نیز شاهد رشد قیمت بودند.

رمزارز

 بیت کوین پس از ریزش های کم سابقه اخیر اکنون به تدریج در حال بازیابی و بازگشت به سطوح قدرتمندتر است. اگرچه بیت کوین فاصله قابل توجهی با رکورد 62 هزار دلاری خود دارد اما در تلاش است راه خود را به سمت رسیدن مجدد به قله هموار کند. داده های درون شبکه نیز نشان می دهند که در روزهای اخیر نگهداری و خرید بیت کوین کاهش محسوسی داشته است بنابراین بسیاری برای خرید بیت کوین مردد مانده اند درادامه وضعیت رمز ارزها به خصوص بیت کوین را بررسی می کنیم.

قیمت بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر ارز‌های دیجیتال (رمزارزها) به دلار و تومان امروز جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

امروز بازار ارزهای دیجیتال با ریزش شدید شروع شد. بیت کوین بدترین روزهای خود را پشت سر می گذارد و به ۳۸ هزار دلار رسیده است. در جدول زیر قیمت رمزارزها برتر بازار را مشاهده می کنید.  

پیش بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲

بیت کوین در ماه های اخیر رکورد بی سابقه خود را شکست و به مرز ۷۰ هزار دلاری نزدیک شد اما هفته های اخیر دلخواه این ارز دیجیتال نبوده است با این وجود کارشناسان بر این باورند که این ارز می تواند به زودی رکورد ۱۰۰ هزار دلاری را بشکند. هجوم سرمایه گذاران به بازار رمز ارز و نگاه کردن به آن به عنوان یک راه سریع برای ثروتمند شدن منجر شده است که کارشناسان پیش بینی های خود را در خصوص قیمت بیت کوین بالا ببرند.

بیت کوین سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۳۰ هزار دلاری آغاز کرد و در حالی که تا ۷۰ هزار دلاری بالا رفته بود سال را در محدوده ۴۰ هزار دلاری به پایان برد. با این وجود کارشناسان بر این باورند که روند صعودی بیت کوین به زودی آغاز خواهد شد و این ارز دیجیتال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رکورد قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را خواهد شکست.

رابرت بریدلاو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره و بازاریابی دارایی های دیجیتال Parallax Digital، پیش بینی کرده بود که بیت کوین تا اکتبر سال ۲۰۲۱ از ۳۰۰۰۰۰ دلار عبور خواهد کرد، که اینطور نشد و او انتظار دارد تا سال ۲۰۳۱ ارزش آن به بیش از ۱۲ میلیون دلار برسد.

متیو هایلند، تحلیلگر تکنیکال و تحلیلگر داده های بلاک چین، ارزشی معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار را برای بیت کوین تا پایان ژانویه پیش بینی می کند که مستلزم افزایش قابل توجهی است.تمرکز اصلی پیش بینی های صورت گرفته بر محدودیت تعداد بیت کوین های موجود است و روز به روز استخراج آن سخت تر خواهد شد و بر ارزندگی آن افزوده خواهد شد؛ گفتنی است که از ۲۱ میلیون بیت کوین بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون از آن استخراج شده است.

 محبوب بازار رمزارزها چیست؟ 

رمزارز MATIC در حال حاضر در بین ۱۰۰۰ نهنگ بزرگ اتریوم ، به بیشترین میزان معامله می شود. بر اساس داده های تحلیلی ارائه شده از سوی پلتفرم بلاک چین WhaleStats، رمزارز پالی‌گان (MATIC) در بین ۱۰۰۰ نهنگ بزرگ اتریوم ، در میان محبوب ترین رمزارزها قرار دارد و از رمزارز چین لینک (LINK) پیش گرفته است.

در ۲۴ ساعت گذشته، MATIC در جایگاه چهارمین رمزارزی است که به بیشترین میزان خریداری شده است و پس از آن ، LINK دنبال می شود. اتریوم در جایگاه نخست قرار دارد. استیبل کوین‌های USDC و USDT در جایگاه‌های دوم و سوم دنبال می شوند.

اخیراً، MATIC به همراه رمزارزهای SHIB، LINK و FTX در میان نهنگ ها، در بین محبوب ترین رمزارزها قرار دارد.

بنابر گزارشات پیشین U.Today ، در آخر هفته برخی از بزرگترین هولدرهای اتریوم مقادیر زیادی از FTX، MATIC و LINK را خریداری کردند، در حالی که کل بازار ارزهای دیجیتال در حال سقوط بود.

گفتنی است که روز شنبه، ۱۰۰۰ نهنگ برتر ETH، مجموعاً ۷,۲۷۵,۹۶۶ MATIC را طی سه تراکنش خریداری کردند که معادل ۱۵,۱۴۴,۴۹۷ دلار است.در همان روز، نهنگ های ناشناس ارز دیجیتال به میزان ۱۸.۲ میلیون MATIC را جابه جا کردند که معادل ۱۲,۱۱۹,۰۷۹ دلار ارزش داشت.

۵ ارز دیجیتال انفجاری در این هفته

احساسات منفی باعث شد شاخص ترس و طمع رمزارزها در ۸ ژانویه(۱۸ دی) به ۱۰ از ۱۰۰ درجه برسد که یکی از پایین‌ترین شاخص‌های تا کنون است.

برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که بیت کوین ممکن است برای حفظ روند صعودی خود در محیطی که نرخ بهره در آن در حال افزایش است، مبارزه کند. هولگر ژاپیتز(Holger Zschaepitz) این سوال را مطرح کرد که آیا بیت‌کوین می‌تواند بدون «نرخ‌های پایین و تریلیون‌ها دلار پول بانک مرکزی و فشار دولت» دوام بیاورد.

 

 

 CBDCها، رقیب رمزارزها

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. برای مثال هر یک یوآن دیجیتال که رمزارز ملی دولت چین است ارزشی برابر با یک یوآن دارد. از لحاظ ارزشی، CBDCها دقیقا مانند استیبل‌‌کوین‌‌ها (رمزارزهای دارای ارزش ثابت مانند تتر) عمل می‌‌کنند اما نمی‌توانند مانند دیگر گروه‌‌ها باشند.

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رمزارز در بازار رمزارزها این است که از اقتصاد توکنی مطلوبی برخوردار باشد. اقتصاد توکنی به شیوه‌ انتشار و توزیع توکن‌‌های یک پروژه، میزان عرضه و کارآیی مرتبط با توکن پروژه گفته می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از رمزارزهای خصوصی تلاش می‌‌کنند با ارائه مدل دقیقی از اقتصاد توکنی، هم جلوی تورمی بودن انتشار توکن‌‌ها را بگیرند و هم انتشار توکن‌‌ها به گونه‌‌ای باشد که با ایجاد کمیابی مناسب با توجه به کارآیی توکن، مسیر سیر صعودی ارزش توکن را هموار کنند.

با توجه به نکته گفته شده، دقیقا وجه تمایز CBDCها و رمزارزهای خصوصی در اینجا مشخص می‌شود. CBDCها عملا مانند پول‌‌های رایج سنتی هستند که صرفا بر بستر یک شبکه بلاک‌چین مبادله خواهند شد. از این لحاظ در بحث امنیت با رمزارزها در سطح تقریبا مشابه قرار دارند. اما در بحث اقتصادی نمی‌توانند رقیب قابلی برای رمزارزهای خصوصی باشند. علت این امر آن است که دولت‌‌ها کنترل کامل بر آن دارند و مانند پول سنتی می‌توانند به چاپ بی‌‌پشتوانه آن دست زنند. در این حالت رمزارزهای خصوصی که از شیوه‌‌های دیگر کنترل تورم استفاده می‌‌کنند می‌توانند در برابر این دسته از بحران‌‌ها مقاومت کنند.

با مشخص شدن این موضوع، دولت‌‌های اقتدارگرا در پی آن هستند که با اعمال محدودیت‌‌های قانونی بر رمزارزهای خصوصی، این رقیب پول‌‌های ملی را از مسیر توسعه در آن کشور دور کرده و جلوی رشد آنها را بگیرند تا از این طریق تسلط خود بر شرایط اقتصادی را از دست ندهند.

download (7)حال ولادیمیر چیستوخین، معاون بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگویی اظهار کرده که بانک مرکزی روسیه روی طرحی کار می‌‌کند تا بتواند جلوی گسترش استفاده از رمزارزها را بگیرد. البته این مقام مسوول روسی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همچنان قانونی خواهد بود ولی مردم روسیه نمی‌توانند از زیرساخت‌‌ها و موسسات داخلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کنند. طبق گفته یکی از نمایندگان بلندپایه‌ مجلس روسیه، مردم این کشور حدود ۵/ ۶۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها انجام داده‌‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که ایجاد محدودیت‌‌های معاملاتی توسط برخی دولت‌‌ها موجب بالا رفتن ریسک بازار رمزارزها شده که این موضوع عامل اصلی کندی روند ورود سرمایه به این بازار است. به نظر می‌رسد چنانچه حدود قانونی رمزارزها مشخص شود، جریان ورود سرمایه به این بازار تسهیل شده و باعث رشد بازار خواهد شد.

پیش بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲

 

 

بیت کوین در ماه های اخیر رکورد بی سابقه خود را شکست و به مرز ۷۰ هزار دلاری نزدیک شد اما هفته های اخیر دلخواه این ارز دیجیتال نبوده است با این وجود کارشناسان بر این باورند که این ارز می تواند به زودی رکورد ۱۰۰ هزار دلاری را بشکند. هجوم سرمایه گذاران به بازار رمز ارز و نگاه کردن به آن به عنوان یک راه سریع برای ثروتمند شدن منجر شده است که کارشناسان پیش بینی های خود را در خصوص قیمت بیت کوین بالا ببرند.

بیت کوین سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۳۰ هزار دلاری آغاز کرد و در حالی که تا ۷۰ هزار دلاری بالا رفته بود سال را در محدوده ۴۰ هزار دلاری به پایان برد. با این وجود کارشناسان بر این باورند که روند صعودی بیت کوین به زودی آغاز خواهد شد و این ارز دیجیتال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رکورد قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را خواهد شکست.

رابرت بریدلاو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره و بازاریابی دارایی های دیجیتال Parallax Digital، پیش بینی کرده بود که بیت کوین تا اکتبر سال ۲۰۲۱ از ۳۰۰۰۰۰ دلار عبور خواهد کرد، که اینطور نشد و او انتظار دارد تا سال ۲۰۳۱ ارزش آن به بیش از ۱۲ میلیون دلار برسد.

متیو هایلند، تحلیلگر تکنیکال و تحلیلگر داده های بلاک چین، ارزشی معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار را برای بیت کوین تا پایان ژانویه پیش بینی می کند که مستلزم افزایش قابل توجهی است.تمرکز اصلی پیش بینی های صورت گرفته بر محدودیت تعداد بیت کوین های موجود است و روز به روز استخراج آن سخت تر خواهد شد و بر ارزندگی آن افزوده خواهد شد؛ گفتنی است که از ۲۱ میلیون بیت کوین بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون از آن استخراج شده است.

 محبوب بازار رمزارزها چیست؟ 

رمزارز MATIC در حال حاضر در بین ۱۰۰۰ نهنگ بزرگ اتریوم ، به بیشترین میزان معامله می شود. بر اساس داده های تحلیلی ارائه شده از سوی پلتفرم بلاک چین WhaleStats، رمزارز پالی‌گان (MATIC) در بین ۱۰۰۰ نهنگ بزرگ اتریوم ، در میان محبوب ترین رمزارزها قرار دارد و از رمزارز چین لینک (LINK) پیش گرفته است.

در ۲۴ ساعت گذشته، MATIC در جایگاه چهارمین رمزارزی است که به بیشترین میزان خریداری شده است و پس از آن ، LINK دنبال می شود. اتریوم در جایگاه نخست قرار دارد. استیبل کوین‌های USDC و USDT در جایگاه‌های دوم و سوم دنبال می شوند.

اخیراً، MATIC به همراه رمزارزهای SHIB، LINK و FTX در میان نهنگ ها، در بین محبوب ترین رمزارزها قرار دارد.

بنابر گزارشات پیشین U.Today ، در آخر هفته برخی از بزرگترین هولدرهای اتریوم مقادیر زیادی از FTX، MATIC و LINK را خریداری کردند، در حالی که کل بازار ارزهای دیجیتال در حال سقوط بود.

گفتنی است که روز شنبه، ۱۰۰۰ نهنگ برتر ETH، مجموعاً ۷,۲۷۵,۹۶۶ MATIC را طی سه تراکنش خریداری کردند که معادل ۱۵,۱۴۴,۴۹۷ دلار است.در همان روز، نهنگ های ناشناس ارز دیجیتال به میزان ۱۸.۲ میلیون MATIC را جابه جا کردند که معادل ۱۲,۱۱۹,۰۷۹ دلار ارزش داشت.

قیمت ارز دیجیتال۵ ارز دیجیتال انفجاری در این هفته

احساسات منفی باعث شد شاخص ترس و طمع رمزارزها در ۸ ژانویه(۱۸ دی) به ۱۰ از ۱۰۰ درجه برسد که یکی از پایین‌ترین شاخص‌های تا کنون است.

برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که بیت کوین ممکن است برای حفظ روند صعودی خود در محیطی که نرخ بهره در آن در حال افزایش است، مبارزه کند. هولگر ژاپیتز(Holger Zschaepitz) این سوال را مطرح کرد که آیا بیت‌کوین می‌تواند بدون «نرخ‌های پایین و تریلیون‌ها دلار پول بانک مرکزی و فشار دولت» دوام بیاورد.

BTC/USDT

روند نزولی بیت کوین به حمایت قوی ۳۹۶۰۰ دلار رسیده است. قیمت در ۸ ژانویه(۱۸ دی) الگوی دوجی را تشکیل داد که نشان دهنده عدم تصمیم گیری در بین گاوها(خریداران) و خرس ها(فروشندگان) است.

شاخص قدرت نسبی (RSI) نزدیک منطقه فروش بیش از حد است، که نشان می دهد مسیر کمترین مقاومت به سمت نزول را دارد. اگر خرس‌ها قیمت را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار برسانند، فروش می‌تواند تشدید شود و جفت ارز BTC/USDT می‌تواند مسیر خود را به سمت حمایت قوی بعدی در ۲۸۸۰۵ دلار آغاز کند.

از سوی دیگر، اگر قیمت از سطح فعلی افزایش یابد، این جفت ارز می تواند به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد. اگر قیمت از این سطح پایین بیاید، نشان می دهد که این احساس منفی باقی می ماند و معامله گران در رالی می فروشند. این امر احتمال شکست را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار افزایش می دهد. گاوها باید قیمت را بالاتر از میانگین متحرک ببرند و حفظ کنند تا تغییر احتمالی در روند را نشان دهند.

روند فروش کم شده و زیر ۴۵۴۵۶ دلار بسته شد. گاوها در تلاشند تا کاهش قیمت ۴۰۵۰۱ دلار را متوقف کنند، اما تلاش برای بازیابی، احتمالاً با فروش قوی در نزدیکی ۲۰-EMA روبرو خواهد شد.

اگر قیمت از ۲۰-EMA کاهش یابد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد این جفت ارز را به زیر ۳۹۶۰۰ دلار کاهش دهند و روند نزولی را گسترش دهند.

از طرف دیگر، شکستن و بسته شدن بالاتر از ۲۰-EMA می تواند این ارز را به میانگین متحرک ۵۰ ساده سوق دهد. اگر گاوها قیمت را بالاتر از این مقاومت فشار دهند، نشان می دهد که خرس ها قدرت خود را از دست بدهند.