قیمت مسکن در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌ مسکن های مختلفی را می‌بینیم در این گزارش سعی کردیم ازمهم ترین و پرتقاضاترین مناطق تهران یک مورد قیمت مسکن را گردآوری کنیم قیمت مسکن این روزها روزهای پرفراز و نشیبی را می گذارند و با آنکه قیمت مسکن مدت هاست دررکود به سرمی برد اما هنوز هم خریدارانی هستند که به دنبال خرید باشند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: اگر ثبات بازار‌های موازی مسکن که هم اکنون وجود دارد ادامه پیدا کند، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و از طرف دیگر دولت بتواند طرح احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را به نتیجه برساند شاهد آرامش بازار مسکن خواهیم بود

 مصطفی‌قلی خسروی افزود: اگر ثبات بازار‌های موازی مسکن که هم اکنون وجود دارد ادامه پیدا کند، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و از طرف دیگر دولت بتواند طرح احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را به نتیجه برساند شاهد آرامش بازار مسکن خواهیم بود و نگرانی بابت رشد قیمت وجود ندارد. کما اینکه در یک سال گذشته تورم بازار مسکن تقریبا صفر بوده و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده ثبات نسبی این بازار ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مسکن یک دارایی امن محسوب می‌شود، گفت: عبارات و جملات معروفی در خصوص ارزشمندی زمین و مسکن وجود دارد. مثلا می‌گویند «خانه را بخر پنج سال نگه دار، بعد از آن خانه تو را ۵۰ سال نگه می‌دارد». یا «زمین بخر که دزد روی آن راه برود، اما نتواند آن را بدزدد». جمله معروف دیگری می‌گوید «اگر مسکن را گران بفروشی، ارزان فروخته‌ای و اگر گران بخری، ارزان خریده‌ای». این عبارات از یک طرف امن بودن کالایی به نام مسکن را نشان می‌دهد و از طرف دیگر حاوی این نکته است که ملک همواره سپری در برابر انتظارات تورمی است.

بر اساس این گزارش، کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و ثبات بازار ارز در آرامش بازار مسکن تاثیرگذار بوده و برخی افراد منتظر افت قیمت مسکن هستند، اما اگرچه قیمت خانه در یک سال گذشته افزایش محسوسی نداشته، با کاهش نیز مواجه نشده است. از طرف دیگر رشد تا ۵۰ درصدی قیمت ساخت می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش قیمت خانه عمل کند.

قیمت مسکن در شهر تهران از میانگین ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع شروع می‌شود و تا ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. البته در آگهی‌ها نرخ‌های پایین‌تر از متری ۱۵ میلیون تومان اغلب در جنوب تهران و بالاتر از متری ۷۰ میلیون تومان غالبا در شمال پایتخت دیده می‌شود.

اگرچه قیمت مسکن در چهار سال اخیر رشد سنگینی داشته و همین مساله به رکود معاملات، بخصوص در سال گذشته انجامید، از شش ماهه دوم سال جاری تا حدودی بازار خرید و فروش گرم شده است؛ به طوری که در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۷۷۲ و ۹۸۱۶ معامله مسکن در شهر تهران منعقد شده که به ترتیب ۲۸۲ و ۱۷۹ درصد افزایش را در مقایسه با ماه‌های آذر و دی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

معاملات در مقایسه با پارسال سه تا چهار برابر شده است

در واقع معاملات به حدود ۱۰ هزار فقره رسیده که با سطح نرمال حدود ۱۵ هزار معامله فاصله چندانی ندارد. همان‌طور که آمار روایت می‌کند، خرید و فروش ملک در تهران نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر شده و این در حالی است که قیمت‌ها کاهش چندانی نداشته، هرچند افزایش محسوسی نیز ایجاد نشده است.

بررسی‌ها از علت رونق نسبی بازار مسکن به عواملی همچون ثبات بازار‌های موازی، تثبیت قیمت طلا و ارز در یک محدوده مشخص، ریزش بورس و نگاه به مسکن به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم می‌رسد. این در حالی است که به دلیل انجام مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز بازار مسکن با ابهاماتی مواجه شده و احتمال می‌رود با انجام توافق هسته‌ای قیمت خانه تا حدودی کاهش پیدا کند.

اما قیمت ساخت که انبوه‌سازان رشد آن را طی یک سال گذشته حدود ۵۰ درصد عنوان می‌کنند می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش قیمت خانه عمل کند. افزایش نرخ دستمزد و مصالح، حتی بر روی قیمت واحد‌های نهضت ملی مسکن نیز تاثیرگذار بوده است. سال گذشته دولت قیمت هر متر واحد‌های مسکن دولتی را ۲.۷ میلیون تومان تعیین کرده بود که اخیرا به ۴.۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

افت محسوس سرعت رشد قیمت مسکن

از سوی دیگر گزارش‌‎ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالیانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالیانه قیمت در ماه‌های دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود. البته با وجود آنکه میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸ درصد و برای سکه ۴.۲ درصد بوده است. همین مساله در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک تاثیرگذار بود.

کارشناسان معتقدند طی ۳۰ سال گذشته بازار مسکن یکی از کم‌ریسک‌ترین بازار‌ها بوده و به همین دلیل زمانی که ریسک بازار‌های دیگر در پی نوسانات اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن بالا می‌رود. به نظر می‌‎رسد افزایش تمایل برای خرید در ماه‌های اخیر نیز ناشی از همین مساله باشد؛ چرا که طرف تقاضا قصد دارد خود را در برابر انتظارات تورمی مصون نگه دارد. حتی کاهش احتمالی قیمت مسکن در آینده می‌تواند به نوعی منعکس کننده شرایط عمومی اقتصاد باشد؛ بنابراین نگرانی بابت خرید ملک وجود ندارد.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۹ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

ثبت نام مسکندر اظهارات جدید، سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند لیستی که به دست ما رسیده کامل نیست و یا لیست در قالب سی دی به ما تحویل داده شده است!

محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که تاکنون چندین بار لیست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده ایم، اما هربار این سازمان اعلام می‌کرد که این نحوه ارسال مورد تایید ما نیست.

محمودزاده درباره آخرین ارسال لیست آمار واحد‌های خالی از سکنه گفت: در خصوص ارسال لیست خانه‌های خالی با سازمان امور مالیاتی کشور چند روز پیش جلساتی را برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم برای ارسال لیست به این سازمان صورت گرفت؛ هم اکنون مشکلی از لحاظ ارسال آمار به این سازمان وجود ندارد.

به گفته معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم اکنون آمار و اطلاعات خانه‌های خالی از سکنه به صورت روزانه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و طبق هماهنگی‌هایی که صورت گرفته امیدواریم قبل از پایان دی ماه این موضوع عملیاتی شود.

پیامک به مالکان خانه های خالی ارسال شد

اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم در این باره می گوید: شناسایی خانه‌های خالی بر اساس پایگاه اطلاعات داده‌های کشور و همچنین خود اظهاری انجام شده است، جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان امور مالیاتی در وزارتخانه تشکیل شد و بر اساس اطلاعات حاصل از پایگاه اطلاعات داده‌ها بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی مشتمل بر اشخاص حقیقی شناسایی شدند. برای این تعداد بر اساس ماده ۱۶۸ قانون مالیات‌های مستقیم، پیامک‌هایی برای مالکان واحد‌ها ارسال شد تا راستی آزمایی شود.

اصلانی گفت: مالکان ۱۲۰ هزار خانوار مراجعه و در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری کردند. اسامی مالکان خانه‌های خالی با تعداد یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

کارشناسان معتقدند؛ طولانی‌تر شدن زمان اجرای این طرح خود باعث می‌شود که مالکان این واحد‌های مسکونی خیالشان از خالی بودن واحد‌های خود راحت باشد، اما نباید این نکته فراموش شود که خالی نگه داشتن واحد‌های مسکونی توسط مالکان در طول یک سال گذشته خود باعث شده که نرخ اجاره بها افزایش یابد.

سیستم مالیاتی کشور ده ماهی می شود که منتظر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است که طبق گفته مسئولان تنها ضعف آن نبود اطلاعاتی است که باید وارد سیستم اخذ مالیات از خانه های خالی شود، است.