اومیکرون نشان داده کودکان بیشتری را نسبت به سایر سویه‌ها به کرونا مبتلا می‌کند، درحالی افزایش موارد ابتلا می‌تواند سبب افزایش موارد مرگ‌ومیر در این گروه سنی شود که به‌نظر می‌رسد واکسیناسیون بتواند احتمال این خطر را کاهش دهد، با این وجود باید پرسید کدام واکسن برای این گروه سنی مناسب است؟

پیک ششم کرونا دارد خودنمایی می‌کند، موارد مبتلا به کووید روز به روز جهش چند هزار نفری دارد، شهر‌ها یکی پس از دیگری دارند تسلیم این ویروس می‌شوند طوری‌که نقشه کرونایی کشور درحال رنگ باختن به وضعیت قرمز است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند به‌شدت شاهد رشد اومیکرون هستیم و دبیر کمیته علمی این ستاد از توصیه برای بازگشت محدودیت‌ها سخن می‌گوید؛ همه این موارد تقریباً شبیه پیک‌های قبلی است، اما این‌بار یک تفاوت بزرگ وجود دارد، کرونا با سویه اومیکرون به پیکار با کودکان آمده است.

شواهد و گزارشِ متخصصان نشان می‌دهد اومیکرون کودکان را بسیار بیشتر از سویه‌های آلفا و دلتا مبتلا می‌کند، علیرضا ناطقیان فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با وضعیت ابتلای کودکان در تهران گفت: «تقریبا از ده روز گذشته روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به وضوح در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.»

همچنین محمد علی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انتظار می‌رود روند افزایشی تعداد بیماران بستری و سرپایی تا یک ماه آینده ادامه یابد اظهار کرد: «میزان ابتلا کودکان زیر ۱۸ سال در پیک ششم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی افزایش یافته است.»

با این وجود اگرچه همچنان موارد فوت در کودکان کم است، اما افزایش موارد ابتلا می‌تواند شانس فوتی‌ها را افزایش دهد، شاید به‌همین دلیل بود که دکتر حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا گفت: «بهتر بود زودتر از این واکسیناسیون کودکان هم آغاز شده بود تا اگر به همین میزان بر بازگشایی مدارس اصرار دارند حداقل ایمنی در کودکان افزایش می‌یافت.»

علی‌رغم تاخیر، بالاخره مجوز واکسیناسیون کودکانِ بالای ۹ سال صادر شد تا آن‌ها از شنبه گذشته بتوانند با رضایت والدین‌شان در برابر کرونا واکسینه شوند؛ والدینی که حالا به‌نظر می‌رسد در موقعیت تردید برای تزریق یا عدم تزریقِ واکسن به فرزندان‌شان قرار دارند، این درحالی‌ست که گزارش‌ها نشان می‌دهد خطر ابتلا به عفونت کوید۱۹ در کودکان مانند بزرگسالان است. کودکان در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است به عوارض شدید آن مبتلا شوند و حداقل چند روزی را با بیماری شدید بگذرانند. احتمال دارد درمان آن دسته از کودکانی که واکسن کوید۱۹ دریافت نکرده‌اند و به کرونا مبتلا می‌شوند طولانی شود یا اینکه آن‌ها در بیمارستان بستری یا به سندرم التهاب چندسیستمی مبتلا شوند. حتی ممکن است برخی از این کودکان جانشان را از دست بدهند.

در چنین شرایطی پذیرش تزریق واکسن به کودکان گام اول است، اما پرسش دوم این است که کدام واکسن مناسب است؟، در این‌باره دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به خبرآنلاین می‌گوید: «واکسن‌هایی که بر مبنای پاسخ‌دهی‌شان مجوز برای تزریق به کودکان بالای ۹ سال در ایران گرفتند دو واکسن پاستوکووک و سینوفارم هستند.»

حالا برخی خانواده‌ها به واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک تردید دارند و معتقدند شانس انتخاب واکسنِ مناسب برای‌شان وجود ندارد. طبق گزارش‌ها در آمریکا، محققان پس از آزمایش‌ها به این نتیجه رسیدند که واکسن فایزر برای کودکان بالاتر از ۵ سال هم مناسب است. اما از واکسن‌های مدرنا و جانسون‌اندجانسون برای کودکان زیر ۱۷ سال استفاده نمی‌شود. در این‌باره دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرآنلاین می‌گوید: «در حال حاضر در دنیا سه واکسن را می‌شود برای این گروه سنی استفاده کرد، یکی فایزر است که آمریکا مجوز آن را صادر کرده و کشور‌های دیگر هم دارند استفاده می‌کنند، دیگری سینوفارم است که در چین، امارات و بحرین مجوز تزریق به این گروه سنی را دارد، همچنین سوبرانای کوبایی یا همان پاستوکووک هم جزو واکسن‌هایی است که میزان زیادی از آن برای این گروه سنی مصرف شده است، کوبا چیزی حدود ۲ میلیون از کودکان کشور خود را با سوبرانا واکسینه کرده و دومین کشور در تزریق واکسن است.»

ناجی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد با توجه به مستنداتی که وجود دارد ما در ایران از این دو واکسن (سینوفارم و پاستوکووک) می‌توانیم استفاده کنیم، و به نظرم واکسن‌های مناسبی برای کودکان هستند. استفاده از واکسن‌ها موجود یک اقدام بهداشت عمومی است، به این معنا که وقتی از واکسن‌ها اثربخشی می‌بینیم باید از آن‌ها استفاده کنیم، واکسنی مانند سینوفارم با توجه به آزمایش‌هایی که انجام شده واکسن مناسب و بی‌ضرری است و امتحان خودش را از حیث ایمن بودن پس داده است، همچنین مطالعه روی این واکسن نشان داده برای کودکان بین ۳ الی ۱۷ سال هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.»

آیا سینوفارم در برابر اومیکرون موثر است؟

ناجی در پاسخ به این پرسش که آیا سینوفارم و پاستوکووک در برابر اومیکرون اثر گذار هستند بیان می‌کند: «اثربخشی کم واکسن‌ها در سویه اومیکرون فقط مربوط به سینوفارم نیست بلکه مربوط به همه واکسن‌ها است. بیشتر کشور‌های اروپایی که الان موارد ابتلا در آن‌ها بالا رفته از آسترانکا و فایزر استفاده کردند، بنابراین این عدم توانایی یا کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر اومیکرون صرفاً مربوط به واکسن‌های داخل کشور ما نیست بلکه یک مسئله جهانی است و دنیا باید به سمت واکسن‌ها با ترکیبات جدید برود، همان‌طورکه هرسال برای آنفلوآنزا واکسن جدیدی ساخته می‌شو برای کرونا با سویه‌های متفاوت هم باید همین‌طور باشد. اما به‌واقع باید گفت طبق مطالعات انجام شده دز بوستر همین واکسن‌های موجود می‌تواند در برابر سویه اومیکرون کمک کننده باشد. درهرصورت واکسن‌های موجود در دنیا همین واکسن‌ها هستند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و ما دو انتخاب از واکسن‌های موجود را در ایران داریم که سینوفارم و پاستوکووک هستند.»

منبع: خبرآنلاین