آمارهای کرونایی در ایران روندی صعودی گرفته و وارد موج ششم این بیماری شده است. روند ابتلا در کشور پس از افت قابل توجه خود در پاییز امسال، در ماه میانی زمستان دوباره افزایش یافته و وارد کانال 30 هزار نفر در هر روز شد.

این میزان رشد در متغیر قرمز کرونایی موجب شد تا وضعیت مرگ ومیر این ویروس نیز در کشور دوباره وارد محدوده خطر شود.

در روز 17 بهمن ماه طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان شمار مبتلایان روزانه کرونایی در ایران به 35 هزار و 429 نفر رسید. هر چند این آمار نسبت به رکورد چند روز پیش خویش اندکی تنزل پیدا کرده اما همچنان در سطح بالایی در مقایسه با 6 ماه اخیر قرار گرفته است.

رشد ابتلا در ایران ناشی از موج افزایش سویه جدید این ویروس در کشور بوده که آمارهای ابتلا در جهان را نیز ارتقا داده و به قرمزترین سطح خود در تاریخ زمان شیوع کرونا رسانده است.

در ایران نیز این موج از هفته اول بهمن ماه آغاز شده و اکنون به سایر متغیرهای نگران کننده نیز سرایت کرده است. در همین رابطه شمار بستری های کرونایی در روز گذشته در ادامه صعود در آمار ابتلا رکوردی جدید را ثبت کرد.

 تعداد بستری های روزانه کرونا در روز 17 بهمن ماه در ایران به 2 هزار و 200 نفر رسید. بررسی آمارهای این متغیر نشان می دهد بافروکش کردن موج پنجم کرونایی در ایران، از ابتدای پاییز امسال روند بستری های روزانه مسیری نزولی اتخاذ کرده و در پایان این فصل در میزانی کمتر از 500 نفر در هر روز قرار گرفت.

موج ششم ابتلا به این ویروس اما موجب شد تا این شاخص پس از 4 ماه دوباره وارد کانال 2 هزار نفر شده و به بیشترین سطح خود در چهار ماه گذشته برسد.

رکوردزنی در متغیر ابتلای روزانه کرونایی در کشور هشداری در پی دارد مبنی بر آن که سویه اخیر کرونایی در حالی که گمان می رود نسبت به موج های قبلی کمتر خطرناک باشد، اما درصورت عدم کنترل آن رکوردهای نگران کننده ای را در متغیر های سیاه و قرمز این بیماری ثبت کند.

در همین رابطه رشد موج ابتلا و بستری ها در روزهای اخیر میزان مرگ ومیر را دوباره صعودی کرد.

مانند سایر متغیرهای نگران کننده کرونایی، کاهش ابتلا پس از موج پنجم شمار جانباختگان این بیماری را نیز کاهش چشمگیری داد. در همین رابطه در حالی که در پایان تابستان تعداد فوتی های روزانه کرونا در کشور در فراتر از 300 نفر قرار داشت، این رقم در پایان دی ماه به کمتر از 30 نفر در هر روز کاهش پیدا کرد.

این روند تا ابتدای بهمن ادامه داشت، اما موج جدید تعداد فوتی ها را دوباره ارتقا داده و وارد موج خطرناکی کرد.

در همین رابطه در 17 بهمن ماه تعداد فوتی های کرونا در کشور برابر با 85 نفر ثبت شد. مقایسه این رقم با دوماه گذشته نشان از رشد سریع این شاخص داشته که اکنون به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر رسیده است.

در ادامه مقایسه سالانه شمار جانباختگان مبتلایان به ویروس کرونا نشان می دهد در زمستان امسال همواره رشد سالانه کوچکتر از صفر بوده است. به این معنا که میزان مرگ ومیر درامسال کمتر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته ثبت می شده است. به عنوان مثال در ابتدای دی ماه میزان فوتی ها افتی 76 درصدی در مقایسه با سال 1399 داشت. اما با موج جدید این متغیر نیز افزایشی شد.

اکنون در 17 بهمن ماه برای نخستین بار در زمستان امسال رشد سالانه فوتی ها مثبت شده و 6 درصد بیشتر از سطح ثبت شده در موقعیت مشابه خود در سال گذشته بوده است.

منبع: اقتصاد نیوز