پرداخت وام بدون ضامن این روزها به صدر اخبار اقتصادی رسانه‌های ایران آمده است.  چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در خبری اعلام کرد که بانک‌ ها باید برای پرداخت تسهیلات خرد زیر ۱۰۰ میلیون تومان دست از سختگیری بردارند و این نوع وام ها را بدون ضامن و با اتکا به رتبه اعتباری افراد در بانک‌ها پرداخت کنند.

گزارش ها حاکی  از شعب بانک مسکن حاکی از آن است که این بانک ها در حال حاضر وام بدون ضامن خود را تا سقف ۸۰ میلیون تومان پرداخت می کنند.

آنها توضیح می دهند که تنها گزینه های وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان این بانک مربوط به وام جعاله یا تعمیرات مسکن است که تا سقف ۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود و وام ضروری تحت عنوان وام مرابحه است که سقف آن ۵۰ میلیون تومان است و فقط به کسانی پرداخت می شود که قبلا این نوع وام را نگرفته اند و از یکی از بانک های کشور حقوق دریافت می کنند.

وام مرابحه چیست؟

وام ضروری یا فوری که برای اموری مانند پیش پرداخت رهن منزل و یا قسط مشارکت در ساخت خانه یا خرید وسایل مورد نیاز منزل، تعویض ماشین، مخارج بیمارستان، هزینه های ازدواج و ... پرداخت می شود.

در همین زمینه بسیاری از بانک های بزرگ دولتی و خصوصی  در یکی دوسال گذشته طرح تسهیلاتی را ارایه می دهند به نام کارت اعتباری مرابحه خرید کالا که مبلغ این وام معمولا از 10 میلیون تا سقف 50 میلیون تومان است. در بانک مسکن وام مرابحه برای اموری مانند تعمیر یا کمک هزینه خرید مسکن یا رهن مسکن پرداخت می شود.

اینکه سقف وام چطور تعیین می شود بستگی به سطح درآمدی افراد دارد.  فرمول محاسبه توان بازپرداخت اقساط بر اساس فیش حقوقی به این ترتیب است که چهل درصد مبلغ خالص دریافتی فیش حقوقی شما ملاک عمل قرار می گیرد.

مثال: مبلغ هر قسط از  وام فوری  کارت اعتباری مرابحه ماهیانه حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان است . در این صورت اگر در فیش حقوقی شما خالص دریافتی بالای 5 میلیون تومان باشد شما می توانید درخواست دریافت وام 50 میلیون تومانی را بدهید و اگر دریافتی شما کمتر باشد بانک با سقف پایین تری از وام  برای شما موافقت می کند.

البته یادتان باشد که منظور از وام فوری این نیست که وام در همان بدو ورود شما به شعبه بانکی به شما پرداخت می شود. بلکه منظور این است که نیازی به سپرده گذاری قبلی نیست.

وام جعاله مسکن چیست؟

وام تعمیرات مسکن را وام جعاله می گویند و در حال حاضر بانک مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان آن را پرداخت می کند. البته زوجین می توانند مبلغ بیشتری وام بگیرند که در این صورت مشمول وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن نمی شود.

شعب بانک مسکن توضیح می دهند برای پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله نیازی به ضامن نیست اما افراد باید سند خانه را به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار دهند و از نظر اعتباری سنجش شوند تا در صورت نداشتن سابقه بدحسابی و توانایی پرداخت اقساط بانکی با تضمین حقوق خود بتوانند وام را دریافت کنند.

شعب بانک مسکن توضیح می دهند که بانک ها توان اعتباری پرداخت وام به تعداد زیادی از مشتریان را ندارند و اولویت با کسانی است که رتبه اعتباری بالاتری نزد بانک ها دارند.