در روزهای گذشته شاهد بالا و پایین رفتن قیمت دلار بودیم، قیمت دلار در 2روز گذشته کاملا مشخص بود، ولی مجددا قیمت دلار دچار نواساناتی شد و کانال عوض کرد بنابراین باید دید در روزهای آینده قیمت دلار چگونه خواهد شد دیشب تغییر قیمت دلار موجب سردرگمی معامله گران شد که درادامه گزارش به بررسی قیمت دلار می پردازیم.

افزایش قیمت دلار نسبت به دیروز. ادامه روند صعودی قیمت دلار. آیا قیمت دلار در کانال 27 هزارتومان میماند؟مقایسه قیمت دلار با روز های گذشته.قیمت دلار امروز 24 بهمن ماه به 26هزار و 850 تومان رسید.

روز قبل دلار در صرافی ملی مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در صرافی ملی که ۲ روز پیش تا ۲۵,۰۷۴ (بیست و پنج هزار و هفتاد و چهار ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۲۱ درصدی به ۲۴,۷۷۳ (بیست و چهار هزار و هفتصد و هفتاد و سه ) تومان رسید.

روز قبل دلار در بازار متشکل مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در بازار متشکل که ۲ روز پیش تا ۲۴,۵۸۶ (بیست و چهار هزار و پانصد و هشتاد و شش ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۶۸ درصدی به ۲۴,۱۷۸ (بیست و چهار هزار و یکصد و هفتاد و هشت ) تومان رسید.

روز قبل دلار در سامانه سنا مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در سامانه سنا که ۲ روز پیش تا ۲۴,۷۲۰ (بیست و چهار هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۵۳ درصدی به ۲۴,۳۴۷ (بیست و چهار هزار و سیصد و چهل و هفت ) تومان رسید.

قیمت دلار در روزهای گذشته 

در این ساعت از معاملات، دلار آزاد که دیروز در کف کانال ۲۶هزارتومان معامله می‌شد، وارد کانال ۲۵هزارتومان شد. به این ترتیب دلار آزاد در قیمت ۲۵هزار و ۹۳۰تومان معامله می‌شود.

کانون صرافان نیز دلار را در صرافی‌ها با ۱۰۰تومان کاهش، ۲۴هزار و ۸۱۴تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۵۰۳تومان برای خرید اعلام کرده است.

طبق اظهارات مذاکره کنندگان برجام روند رایزنی ها در وین  مثبت بوده و احتمال رسیدن به یک توافق هسته ای بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.  امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران در مونیخ گفت: ما به توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک هستیم. برخی از معامله گران بازار دلار  سفر وزیر امور خارجه به مونیخ را زیر ذره بین قرار داده می گویند احتمالا امیرعبداللهیان بعد از مونیخ به وین خواهد رفت. 

معامله گران معتقدند اگر قیمت دلار در بازار امروز 30 بهمن 1400 بتواند بالای مرز 25 هزار و 800 باقی بماند از شدت ریزش نرخ دلار کاسته خواهد شد اما اگر این اتفاق نیفتد فروشندگان بیشتری وارد بازار دلار می شوند. 

قیمت درهم در معاملات پشت خطی  دیشب بر روی 7 هزار و 155 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز پنجشنبه گذشته 65 تومان کاهش را نشان می دهد . بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم  نزولی است.

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات روز گذشته کانال 26 هزار تومان را از دست داد و وارد کانال 25 هزار تومان شد. این اسکناس آمریکایی دیشب با 25 هزار و 650 تومان معامله شد که نسبت به قیمت چهارشنبه شب گذشته 520 تومان کاهش را نشان می دهد. چهارشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی  26 هزار و 170 تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش  قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  شنبه 30 بهمن پایین می رود.

بازار ارز آخرین روز معاملاتی هفته را با اندکی کاهش قیمت به پایان رساند. در حالی که دلار صبح امروز با قیمت ۲۶هزار ۶۸۰ تومان معامله می شد که تا لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۲۵هزار و ۵۴۰ تومان رسید. نمودار زیر روند قیمت دلار در معاملات امروز را نشان می‌دهد:

به این ترتیب و در این ساعت از معاملات، دلار آزاد در قیمت ۲۶هزار و ۵۴۰تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته ۳۰۰تومان و نسبت به معاملات صبح، کاهش ۱۰۰تومانی را نشان می‌دهد.

امروز همچنین دلار هرات نیز به زیر ۲۶هزارتومان رسیده و در این ساعت از معاملات در قیمت ۲۵هزار و ۹۲۰تومان معامله می‌شود. اتفاقی که به نظر می رسید دلار به استقبال توافق رفته است.

کانون صرافان نیز قیمت اعلامی دلار را نسبت به صبح تغییری نداده است. به این ترتیب در صرافی‌ها قیمت دلار را ۲۵هزار و ۴۰تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۳۲۸ تومان برای فروش اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۰۰تومانی را نشان می‌دهد.

در آخرین معاملات روز گذشته، دلار در صرافی‌ها با قیمت ۲۵هزار و ۱۵۴تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۳۹۸تومان برای فروش معامله می‌شد.

یورو نیز در صرافی‌ها با قیمت ۲۸هزار و ۶۶۷تومان برای خرید و ۲۹هزار و ۱۲تومان برای فروش اعلام کرده است که نسبت به صبح کاهش ۱۰۰تومانی را نشان می‌دهد. روز گذشته یورو در صرافی‌ها، ۲۸هزار و ۵۵۳تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۹۲۵تومان برای فروش قیمت خورده بود.

صرافی ملی نیز قیمت دلار را با حدود ۳۰تومان کاهش، ۲۵هزار و ۲۳۳تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۹۸۲تومان برای خرید اعلام کرده است. روز‌ گذشته دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۵هزار و ۳۰۳تومان برای فروش و ۲۵هزار و ۵۱تومان برای خرید معامله می‌شد.

یورو نیز در تابلوی این صرافی با قیمت ۲۹هزار و ۶۴۷تومان برای فروش و ۲۹هزار و ۳۵۲تومان برای خرید نمایان شد؛ در حالی که روز چهارشنبه یورو در صرافی ملی ۲۸هزار و ۶۴۲تومان به فروش می‌رسید و قیمت خرید آن از فروشنده ۲۸هزار و ۳۵۷تومان است.

امروز اخبار ضدونقیض زیادی از مذاکرات به گوش رسید. برخی گمانه‌زنی‌ها از به بن‌ بست رسیدن مذاکرات خبر دادند. اما با این وجود از ابتدای معاملات، دلار آزاد روند نزولی به خود گرفت و به نظر می‌رسد بازار به دستیابی به توافق امیدوار است. کاهش معاملات نقدی نیز امروز در بازار حاکی از این است که معامله‌گران انتظار اخبار جدی و مهمی را طی روزهای آینده می‌کشند. از طرف دیگر همانطور که پیشتر به آن اشاره شد دلار هرات نیز به کانال ۲۵هزارتومان برگشته است که امیدواری بازار ارز به توافق را تایید می‌کند. حال باید دید خبری که بازار ارز طی ماه‌های گذشته انتظار آن را می‌کشیده طی روزهای آینده از وین به تهران می‌رسد؟

​در روز تعطیلی بازار ارز تهران پیش‌بینی معامله‌گران از قیمت دلار در معاملات روز‌های آتی همچنان افزایشی بود. به عقیده فعالان بازار ارز پس از خروج اسکناس آمریکایی از کانال ۲۶هزار تومانی و بازگشت آن به کانال ۲۷ هزار تومانی انتظار می‌رود این ارز روند صعودی خود را حفظ کند.

قیمت+دلارهمچنین قیمت طلا جهانی در معاملات روز گذشته عملکرد خوبی داشت. قیمت طلا در شروع معاملات دیروز روی ۱۸۵۱ دلار قرار داشت و با ثبت تغییراتی مثبت در نهایت روی ۱۸۷۱ دلار قرار گرفت. قیمت طلا در ساعت ۱۰ و ۵۶ دقیقه صبح امروز به وقت ایران ۱۸۷۸ دلار گزارش می‌شد و هنوز رشد روز گذشته را از دست نداده بود.

یورو نیز ۲۸هزار و ۳۲۷تومان برای خرید و ۲۸هزا رو ۶۲۷تومان برای فروش قیمت زده است. یورو روز گذشته در صرافی‌ها، ۲۸هزار و ۱۴۳تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۰۶تومان برای فروش قیمت خورده بود.

در صرافی ملی نیز دلار با حدود ۱۰۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته قیمت خورده است. به این ترتیب، دلار ۲۴هزار و ۵۹۶تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۵۱تومان برای خرید قیمت خورده است. اما دلار رور گذشته در صرافی‌ها، ۲۴هزار و ۱۲۶ تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۳۶۸ تومان برای فروش اعلام شد.

یورو نیز در این صرافی، با قیمت ۲۸هزار و ۳۹۱تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۱۰۸تومان برای خرید نمایان شده است که نسبت به دیروز حدود ۴۰۰تومان کاهش را نشان می‌دهد. این اسکناس روز گذشته در صرافی ملی، ۲۸هزار و ۸۴۳ تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۵۵۶ تومان برای خرید تعیین شده بود.

مذاکرات وین در شرایطی برگزار می‌شود که بازارهای مختلف از جمله ارز چشم انتظار نتایج آن است و رکود امروز بازار گواه این است که معامله‌گران به دستیابی به یک توافق امیدوارند و منتظر ماندند تا پس از نتایج نهایی تصمیم خود را برای آینده اتخاذ کنند.

بنابر گفته فعالان بازار ارز، حجم معاملات به شدت کاهش یافته و ریسک معامله به ویژه برای خرید در این نقطه از بازار بالا است؛ چرا که با انتشار هر خبر مثبت از مذاکرات، شاهد ریزش بازار خواهیم بود. کمااینکه در ابتدای هفته دلار در واکنش به تعلیق بخشی از تحریم ها کاهش هزار تومانی را تجربه کرد.

پیش بینی تجار از آینده قیمت دلار

 قیمت دلار بر اساس حواله درهم پایین‌تر از قیمت نقدی و فردایی در بازار ارز است. معامله گران معمولا بر اساس قیمت ریالی درهم و نرخ برابری ثابت آن که ۳.۶۷ است شاخص ارزش ذاتی دلار را محاسبه می کنند. دلیل این که درهم نرخ مبنا قرار گرفته بنای تجارت خارجی ایران بر پایه این ارز بود به همین دلیل نیز درهم  خاصیت سیگنالی در بازار ارز پیدا کرده است،این مبنا در سال های اخیر نیز که تجارت از دروازه امارات کمرنگ شده کماکان برقرا است.

در بازار ارز، همواره قیمت خروجی دلار بر اساس این فرمول بالاتر از قیمت اسمی دلار بود  که به معنای حباب منفی قیمت دلار است، در واقع ارزش ذاتی بیشتر از ارزش اسمی است. اما دیروز در یکی از معدود دفعات، ارزش اسمی دلار بالاتر از ارزش ذاتی آن شده و این به معنی حباب مثبت است. این حباب مثبت دو پیام دارد: یک اینکه بخش تجاری ایران تصور می‌کند قیمت دلار در روزهای آتی بیشتر پایین می‌رود. نکته دوم نشان می‌دهد که وقت خرید دلار برای معامله‌گران نقدی نیست.

یکی از دلایلی مثبت شدن حباب قیمت دلار نزول درهم بود. درهم در شرایط نزولی شد که  قیمت اسکناس دلار کمی صعودی بود و نزدیک به ۱۰۰ تومن افزایش پیدا کرد. این دو مسیر متفاوت مثبت شدن حباب دلار را رقم زد.

نکته بازار ورود نرخ نیما به ۲۴ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته افزایش پیدا کرده است. از منظر برخی معامله‌گران این افزایش می‌تواند علامتی برای مقاومت دلار در برابر کاهش باشد.

یکی از دلایلی مقاومت بازار بحث بر سر ماندگاری توافق هسته‌ای است. بازار تقریبا به اینکه توافق صورت بگیرد خوشبین است اما به اینکه ماندگار باشد خوشبین نیست. برای همین فعلا سعی می‌کند تن به ریزش بیشتر ندهد.

نکته دیگر بازار طلای آبشده بود که از نظر معامله‌گران رشد امروز آبشده کمتر از دلار و اونس جهانی است و دلیل آن را هم آربیتراژ طلای آبشده می‌دانند.