حسن ایزدان گفت: انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی به مبلغ عیدی بازنشستگان کارگری بیفزاید.  شب بیست و چهارم بهمن ماه، در جلسه هیات دولت مبلغ عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان مشخص شد؛ براساس مصوبه هیات دولت، عیدی پایه یک میلیون و ششصد هزار تومان است که حق تاهل ۴۰۰ هزار تومان و حق اولاد ۱۵۰ هزار تومان در صورت شمول به آن افزوده می‌شود.

از قرار، عیدی بازنشستگان لشگری یا همان مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح همراه با حقوق بهمن ماه واریز شده؛ عیدی بازنشستگان کشوری نیز قرار است در همین هفته واریز شود اما هنوز زمان دقیق واریز عیدی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست.

سود سهام عدالت متوفیان یکجا به وراث پرداخت می‌ شود

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این رابطه می‌گوید: در تماس‌هایی که با سازمان تامین اجتماعی داشتیم، زمان دقیق و قطعی واریز عیدی‌ها را مشخص نکردند اما انتظار داریم این تاخیر، نشانه مثبت باشد.

وی افزود: ما توقع داریم سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عیدی مصوب دولت بیفزاید؛ به روال هر ساله، عیدی بازنشستگان کارگری برابر با عیدی بازنشستگان زیرمجموعه دولت تعیین می‌شود اما ما انتظار داریم با توجه به اوضاع بد معیشتی بازنشستگان کارگری و به دلیل اینکه مبلغ اعلامی دولت بسیار ناچیز است، سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود قدری به عیدی بازنشستگان بیفزاید تا خانواده‌های کارگران بازنشسته شب عید، تا حدودی وضع معیشتی‌شان بهبود یابد.

او ادامه می‌دهد: سال قبل سازمان تامین اجتماعی به عیدی بازنشستگان کارگری افزود: امسال نیز انتظار داریم عیدی خوبی به مستمری بگیران بدهند و کمی از دلهره‌های شب عید بکاهند.

 از اواخر بهمن ماه بود که بازنشسته‌ها منتظر واریز عیدی به حسابشان بودند؛ اما تا به اکنون که سوم اسفند ماه است، هنوز چیزی به حساب بازنشسته‌ها واریز نشده و پیگیری‌ها نیز هنوز به زمان مشخصی نرسیده است.

امسال قرار شده بود که مبلغ عیدی یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان باشد؛ همچنین بازنشسته‌ها به ازای همسر ۴۰۰هزار تومان و به ازای فرزندان خود نیز ۱۵۰هزار تومان دریافت می‌کنند؛ یعنی عیدی یک خانواده ۴نفره ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان خواهد بود.

حقوق بازنشستگان

موسوی رییس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که عیدی بازنشسته‌ها چه زمانی واریز می‌شود گفت؛ کارهای مقدماتی واریز عیدی انجام شده و طی روزهای آینده واریز می شود چرا که تاکنون مشغول واریز حقوق بهمن ماه بودیم. 

اما سوال اساسی اینجاست که حقوق بهمن ۳۰ بهمن واریز شد و امروز سوم اسفند ماه است و چرا هنوز مبلغ عیدی به بازنشسته‌ها پرداخت نشده و همچنان زمانی هم برای پرداخت عیدی مشخص نشده است. وزیر رفاه نیز در پاسخ به این سوال گفت: دوستان در تامین اجتماعی این موضوعات را بررسی می کنند و خبری از این موضوع نداشت.  پیگیری‌ها از صندوق بازنشستگی نیز پیشتر حاکی از آن بود که عیدی‌ها تا اواخر هفته پرداخت خواهد شد.

۲۴ بهمن میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال بازنشستگان مشخص شد براساس آنچه اعلام شد، کارکنان دولت و بازنشسته‌ها حداقل یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان عیدی می‌گیرند.

زمان پرداخت عیدی بازنشستگان همچنان نامعلوم است و با وجود این که قرار بود در بهمن واریز شود این اتفاق نیفتاد و بازنشستگان باید در اسفند منتظر عیدی باشند. ۲۴ بهمن میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال بازنشستگان مشخص شد براساس آنچه اعلام شد، کارکنان دولت و بازنشسته‌ها حداقل یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان عیدی می‌گیرند. اگر متاهل باشند حداقل عیدی دو میلیون و اگر فرزندی داشته باشند نیز به ازای هر یک از فرزندان خود  ١۵٠هزار تومان دریافت خواهند کرد.

بنابر اعلام معاون اول رئیس جمهور مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به عنوان حق عائله‌مندی و یک فرزند به مبلغ عیدی اضافه می‌شود اما حق عائله مندی صرفا برای کارمندان است و به بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد.

زمان قطعی پرداخت عیدی بازنشستگان همچنان نامعلوم است و با وجود این که قرار بر این بود این پاداش در بهمن واریز شود این اتفاق نیفتاد و بازنشستگان باید در اسفند منتظر عیدی یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومانی امسال باشند.

عیدی بازنشستگان تنها ۱۰۰  هزار تومان بالا رفت

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد که از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

ارقام عیدی یک دهه گذشته نشان می‌دهد که بازنشســتگان تامین اجتماعی از سال ۹۰ تا ۹۹ مجموعا ۷ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، عیدی دریافت کرده‌اند. اما رقــم پایه عیدی انتهای ســال جاری با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نســبت به ســال پیش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده در حالی که عیدی بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: انتظار داریم که دولت برای بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان تورم واقعی را در نظر بگیرد.

به گفته دهقان کیا تورم با سبد معیشتی خانواده و اقلامی که روزانه با آن سروکار دارند در ارتباط است که این رقم‌ بسیار بالاتر از  ۴۲.۵ درصد است بنابراین دولت باید تورم واقعی را به حقوق و عیدی بازنشستگان و شاغلین اضافه کند تا افراد شرایط بهتری برای ادامه زندگی داشته باشند.

او گفت: قانون مشخصی در پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد و هر سال عیدی بازنشستگان را با عیدی کارمندان دولت پرداخت می‌کنند.

بازنشستگاناعلام زمان واریز عیدی بازنشستگان

هفته گذشته هیات وزیران مبلغ و شرایط پرداخت عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان را اعلام کرد. حالا گفته شده که عیدی بازنشستگان در هفته جاری واریز می‌شود عیدی که مبلغ آن تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و احتمالا حق عائله‌مندی و فرزند به آن اضافه نمی‌شود!

قرار بود مبلغ پایه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد و به این مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی و فرزند واریز شود تا عیدی افراد متاهل و دارای فرزند به بالای دو میلیون تومان برسد.

اما حالا پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد عیدی بازنشستگان آب رفته است. چراکه تنها در مورد عیدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به سازمان تامین اجتماعی ابلاغیه ارسال شده و به بازنشستگان حق عائله‌مندی و عیدی فرزند داده نمی‌شود.

یعنی در حالی که عیدی کارمندان دولت تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چه متاهل باشند، چه مجرد، فرزند داشته باشند یا نه، همان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. مگر اینکه نظر دولت در این باره عوض شود و حق عائله‌مندی هم به این عدد اضافه شود.

اما اگر چنین نشود، مبلغ عیدی بازنشستگان تنها ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۹۹ بیشتر شده‌است. افزایش اندکی که انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

این مساله در حالی است که معاون اول رئیس جمهور هم هفته گذشته اعلام کرد که علاوه بر مبلغ عیدی کلی، ۵۵۰ هزار تومان هم به عنوان حق عائله‌مندی همسر و یک فرزند اضافه شود.

اما عیدی بازنشستگان چه زمان واریز می‌شود؟ اوایل هفته قبل سازمان تامین اجتماعی برای واریز عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان اعلام آمادگی کرده و گفته بود منتظر مصوبه هیات وزیران است. این مصوبه اواخر هفته پیش تصپیب و توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شد. اما هنوز این سازمان زمان دقیق وازیز عیدی بازنشستگان را اعلام نکرده است.

اما در گزارشی اعلام شده که عیدی بازنشستگان تا آخر هفته جاری واریز می‌شود. یعنی در بازه زمانی اول تا پنجم اسفند ماه. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نیز حاکی از این است که بخشنامه واریز عیدی به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده و در حال حاضر این سازمان می‌تواند عیدی بازشستگان را واریز کند.

در خصوص بازنشستگان لشگری و کشوری و همچنین شاغلان نیز باید گفت عیدی کارمندان دولت همه ساله همراه با حقوق بهمن ماه به حساب آن‌ها واریز می‌شود. به همین دلیل انتظار می‌رود که عیدی کارمندان دولت در هفته پیش رو و همزمان با واریز حقوق بهمن ماه به حساب آن‌ها واریز شود.

طرح افزایش حقوق بازنشستگان

 مدتی است که بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق هستند و مجلس و دولت نیز طرح‌های زیادی برای این افزایش حقوق درنظر گرفته‌اند. بازنشستگان معتقدند حقوق‌هایشان کفاف یک زندگی عادی را نمی‌دهد و باید افزایش یابد. یکی از طرح‌هایی که برای افزایش حقوق بازنشستگان پیشنهاد شده بود، همسان‌سازی‌ حقوق‌ها بود و بازنشسته‌ها امیدوار بودند تا با اجرای همسان‌سازی بالاخره حقوقشان افزایش یابد. گفت‌وگوی  با یکی از نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که قرار است حداقل حقوق بازنشستگان در سال ١۴٠١ به ۵میلیون تومان برسد و این ۵میلیون باید برای همه بازنشسته‌ها اعمال شود و کسی حق تصویب حقوق پایین‌تر از این رقم را ندارد.

البته همسان‌سازی تنها طرح پیشنهادی نبود و موضوع دیگری نیز در مورد افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شد. مثلا یکی از این طرحها افزایش حقوق با تعریف محصولات بیمه‌ای بود که هنوز باگذشت بیش از یک ماه خبری از این طرح نیست و به نظر می‌رسد که به فراموشی سپرده شده است.

اما همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها کمی جدی‌تر از دیگر طرح‌های پیشنهادی است و حال در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به روزهای تصویب بودجه، مساله همسان‌سازی حقوق‌ها جدی‌تر هم شده و نمایندگان نیز با اطمینان معتقدند که همسان‌سازی در سال آینده اجرایی خواهد شد.

برای مثال وحیدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در این باره گفت؛  کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با پیشنهاد بنده مبنی بر تداوم اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت کرد. بر اساس این پیشنهاد بازنشستگان کشوری و لشکری نیز در سال ۱۴۰۱ , باید ۹۰ درصد دریافتی حقوق و مزایای شاغلان را دریافت کنند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز با اشاره به این موضوع اظهار داشت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که از محل بند و تبصره ۲ لایحه بودجه همسان سازی بازنشستگان در سال آینده انجام شود.

آخرین اخبار منتشرشده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که  لایحه بودجه ۱۴۰۱ با تصویب همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده همراه باشد و در نتیجه به نظر می رسد سال آینده نیز این طرح ادامه پیدا کند.

میرتاج‌الدینی، عضو دیگر کمیسیون تلفیق در مورد همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان به اقتصاد آنلاین گفت: طبق قانون عمل و همسان‌سازی سال بعد انجام می‌شود. در مورد منابع نیز تصمیماتی گرفته شده است. منابع در نظرگرفته‌شده کافی است و اگر کسری داشته باشیم، از اوراق مشارکت استفاده می‌شود. خبرهای خوبی در راه است و باید منتظر تصویب لایحه باشید تا اخبار منتشر شود.

در نتیجه آنچه گفته شد، همه اخبار حاکی از آن است که حقوق بازنشسته‌ها سال آینده افزایش می‌یابد و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد. حال باید دید آیا در صحن علنی نیز تغییرات اعمال خواهد شد یا خیر.