قیمت طلا در بازار آزاد به بالاترین قیمت در ماه های اخیر رسید. روند صعودی قیمت طلا همچنان ادامه دارد. تاثیرات مستقیم جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت طلا. قیمت طلا بعد از مدت ها وارد کانال جدیدی شد. شیب صعودی قیمت طلا همچنان ادامه دارد.

در حالی که درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین ادامه دارد و ارزش دلار تقویت شده است قیمت طلا روز سه شنبه اندکی کاهش داشت، اما همچنان در نزدیکی بالاترین رقم های چند ماه گذشته باقی ماند. قیمت هر اونس طلا امروز با 0.45 درصد کاهش به 1936 دلار و 61 سنت رسید.

قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.23 درصد کاهش به 1939 دلار و 30 سنت رسید. در همین حال قیمت فلز پالادیوم نیز که در صنعت خودروسازی مصرف بالایی دارد با نیم درصد رشد به 2593 دلار و 28 سنت رسید.

روسیه تامین کننده 40 درصد پالادیوم جهان است. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: «با توجه به کمبود و جهش قیمتی که در قیمت خودروها شاهد هستیم و همچنین اختلال های به وجود آمده در عرضه رشد قیمت قابل توجه پالادیوم چندان تعجب آور نیست.»

قیمت+طلا

به گفته اسپیواک، جنگ در اوکراین و تحریم هایی که از سوی کشورهای غربی بر روسیه تحمیل شده سبب کاهش قابل توجه دسترسی به پالادیوم تولیدی روسیه شده است.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی روز سه شنبه به بالاترین رقم 20 ماه گذشته رسید و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

سرمایه گذاران اکنون منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در کنگره هستند تا سرنخ های جدیدی از افزایش نرخ بهره به دست بیاورند.

مردم از خرید طلا خودداری کنند

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در روزهایی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است، پیشنهاد می‌شود مردم از خرید طلا بپرهیزند و به‌نوعی معاملات خود را در بازار طلا مدیریت کنند تا سرمایه‌های آنان دچار ریسک نشود.

پیش از دور جدید مذاکرات، قیمت طلا مجدداً از پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید؛ این روند چند روزی ادامه یافت و شاهد ثبات در بازار در همین قیمت بودیم؛ اما با شروع دور جدید مذاکرات وین، قیمت طلا کاهش یافت.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد اخبار وین به صورت موقت، تأثیر کاهشی در بازار سکه و طلا ایران خواهد داشت و چنان‌چه اخبار منفی از مذاکرات ابلاغ شود، می‌تواند بازار طلا را افزایشی کند و با نوسان روبه‌رو سازد. به طور کلی اخبار سیاسی بر بازار جهانی و داخلی تأثیرگذار است؛ باید منتظر بمانیم تا نتایج مذاکرات مشخص شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در روزهایی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است، پیشنهاد می‌شود مردم از خرید طلا بپرهیزند و به نوعی معاملات خود در بازار طلا را مدیریت کنند تا سرمایه‌هایشان دچار ریسک نشود.

بهای اونس طلا در روز سه شنبه اوج گرفت تا زمینه ساز تقویت ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی شود. دیشب در مقطعی اونس طلا درمحدوده هزار و ۹۴۰ دلاری معامله شد. با فرض این محدوده قیمتی برای اونس طلا، ارزش ذاتی سکه به میانه محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می رسید.

بالا آمدن ارزش ذاتی موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار سکه کاهش پیدا کند. این در حالی بود که در همین روز سه شنبه و در بازار پشت خطی در مقاطعی از روز قدرت کاملا به دست فروشندگان بازار بود. سکه در این روز حتی در ابتدای محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان  معامله شد. عامل این افت، ریزش یکباره دلار به زیر مرز ۲۶ هزار تومانی بود. با این حال، در ادامه روز با قدرت نمایی اونس طلا، فروشندگان از بازار سکه تا حدی خارج شدند و فلز گران بهای داخلی نیز به آستانه مرز ۱۲ میلیون تومانی بازگشت.

با توجه به صعود بهای طلای جهانی دشوار است که در روز جاری، سکه افت معناداری را تجربه کند. حتی اگر در این روز قیمت دلار به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برود، با فرض اونس طلای هزار و ۹۴۰ دلاری، ارزش ذاتی سکه نزدیک به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. در واقع با فرض حباب یک درصدی، ارزش بازاری سکه حتی با دلار ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان می تواند در محدوده ۱۱ میلیون و  ۹۰۰ هزار تومان قرار بگیرد.

تنها عاملی که می تواند در روز جاری سکه را در معرض ریزش قرار دهد، رسیدن اخبار قوی از بالا رفتن احتمال به ثمر رسیدن مذاکرات وین است.