پیش بینی شاخص بورس تهران. شاخص بورس تهران همچنان بعد از ماه ها در شیب نزولی قرار دارد. دولت وعده حمایت از شاخص بورس را در ماه های آینده داده است. باید دید تا کجا این روند ریزش شاخص بورس ادامه خواهد داشت. در روز چهارشنبه 11 اسفند 1400 بیشترین سهم در ریزش شاخص بورس را نماد شستا داشت.

برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 14 اسفند- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 780 واحد پائین آمد و شاخص هم‌وزن رشد 208 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس کاهش 31 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 242 نماد رشد قیمت و 403 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری شفا دارو (شفا)، شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) و شرکت توسعه معادن روی ایران (کروی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور)، شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) و شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت کاشی پارس (کپارس)، شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا)، و شرکت نیرومحرکه (خمحرکه) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت رایان هم افزا (رافزا) ، شرکت کشت و صنعت شریف آباد (زشریف) و شرکت قند چهارمحال (قچار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 35 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 26 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 33 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 59 درصد افزایش یافت و 43 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 61 درصد افت کرد و در رقم 78 میلیارد تومان ایستاد.

بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) با صف‌ خرید 19 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سدبیر، نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و غالبر (شرکت لبنیات کالبر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 15 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای تیپیکو (شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف فروش داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در 3 روز شنبه، یکشنبه و چهارشنبه نزول کرد و بیش از 7 هزار واحد نسبت به هفته پیشین پائین آمد. بدین ترتیب شاخص به فاصله 19 هزار واحدی کانال 1.3 میلیونی رسید. همانند هفته گذشته، این هفته نیز دامنه نوسان شاخص کوتاه بود اما کمی بیشتر از هفته پیشین نوسان کرد. روز چهارشنبه شاخص افت 780 واحدی داشت و میزان خروج پول حقیقی افزایش یافت و به 136 میلیارد تومان رسید. 

بپاس بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و وبملت، فزر، وبرق، تجلی، وپاسار، خودرو، شبندر، سمگا و شتران بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.

در آخرین روز کاری هفته، شستا بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشت. پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و افزایش سرمایه، قیمت سهام این نماد بزرگ بازار کاهش یافت و به تنهایی هزار و 553 واحد شاخص کل را پائین کشید. 

 پس از شستا، نمادهای خودرو، وبملت، فولاد، وتجارت، خساپا، پارس، حکشتی، وبصادر و خبهمن بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و در پایان معاملات چهارشنبه 33 نماد صف خرید داشتند. 

با این وصف روندهای درونی بازار نشان از وضعیت صعودی آن دارد و با توجه به وجود مازاد تقاضا در پایان معاملات چهارشنبه، به نظر می‌رسد روز شنبه نیز این روند ادامه یابد. 

برخی از ناظران معتقدند در وضعیت کنونی بازار سهام، شاخص هم وزن نماگر دقیق‌تری برای رصد بازار است. چرا که در روزهایی که نوسانات بازار محدود است، رشد یا افول برخی نمادها می‌تواند روند حرکت شاخص کل را تغییر دهد. 

بورس