زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص شد. سود سهام عدالت سال آینده چقدر می شود. افزایش سود سهام عدالت در سال آینده. آیا در تاریخ تعیین شده سود سهام عدالت واریز خواهد شد؟ مشمولان سود سهام عدالت چه کسانی هستند؟

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد واریز سود سهام عدالت گفت: سال گذشته سه شرکت پتروشیمی جم، گل‌گهر و مخابرات ایران اقدام به واریز سود سهامداران عدالت نکردند، اما در ادامه دو شرکت پتروشیمی جم و گل‌گهر با انجام افزایش سرمایه، به جای توزیع سود سهامداران عدالت، آن را به صورت سهام جدید جبران کردند.

به گفته وی، شرکت مخابرات به عنوان یکی از ۳۶ شرکت بورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت، همچنان سود سال گذشته را واریز نکرده که سازمان بورس در چارچوب قوانین و مقررات موجود، اقدامات حقوقی خود را علیه این شرکت انجام داده است.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اظهار امیدواری کرد که سود مجمع سال گذشته و امسال شرکت مخابرات به طور همزمان توسط شرکت مذکور واریز شود.

باغستانی گفت: اگر شرکت مخابرات اقدام به واریز سود سال مالی ۹۸ و ۹۹ کند، همه این سود به صورت یکجا به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد

مجید عشقی در حاشیه رونمایی از دیتاسنتر بازار سرمایه در جمع خبرنگاران در مورد اینکه برخی شرکت‌ها سود خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهت واریز سود مشمولان سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند، گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به مشکلات مالی امکان پرداخت سود خود را ندارند، اما سازمان بورس باید به وظیفه خود عمل کرده و از مجاری مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بحث عدم پرداخت سود از سوی شرکت مخابرات مطرح است که باید گفت میزان این سود زیاد نیست و تاثیر زیادی روی میزان سود ندارد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ گفت: این سود تا ۲۱ اسفند در حساب مردم است.

تغییر دامنه نوسان

عشقی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد تغییر دامنه نوسان توضیح داد: فرایندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده است در سال جدید اعلام خواهد شد. 

تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی بر بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست دولت در خصوص نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی  و سیاست اصلی نیز ثبات نرخ ارز است. 

عشقی ادامه داد: در حال حاضر نیز نزخ ارز به ثبات رسیده و شرکت‌ها بر این اساس خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.

پرداخت سود از طریق سجام

وی با اشاره به سود رسوب شده مردم در برخی شرکت‌ها گفت: در بودجه سال آینده واریز سود از طریق سامانه سجام دیده شده است. در فاز اول سود سال جاری از طریق سجام پرداخت می‌شود و در فاز دوم سودهای سنوات سال گذشته از شرکت‌ها جمع اوری شده و از طریق سجام پرداخت می‌شود. البته سهام داران باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

پالایشی یکم در انتظار تغییرات جدید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پالایشی یکم گفت: سازمان بورس نمی‌تواند در مورد قیمت سهام اظهار نظر کند. قیمت سهام هم قابل پیش بینی نیست، اما شواهد حاکی از اصلاح این روند دارد.

عشقی ادامه داد: تصمیماتی در خصوص مدیریت صندوق‌ها در هیات دولت گرفته شده، اما قطعی نشده است. اما تغییراتی در اساس‌نامه صندوق‌ها اعمال می‌شود که به NAV نزدیک‌ شود.

محسن انصاری مهیاری گفت: ۹۴ درصد از سود سهام عدالت وصول شده که این رقم تا آخر هفته به ۹۹ درصد می رسد و تا هفته آینده سود سهام عدالت به حساب ۴۹ میلیون سهامدار واریز می‌شود. 

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، سود سهام عدالت شرکت مخابرات به مبلغ ۳۴۷ میلیارد تومان و سیمان دشتستان به میزان ۴۷ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است. دو شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت تبریز نیز تاکنون تمام سود خود را واریز نکرده‌اند.

پرونده تخلف مدیران سابق شرکت مخابرات به مراجع قضایی ارجاع شده و اگر تا پایان هفته مخابرات اقدام به واریز سود نکند، پرونده تخلف مدیران جدید هم به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

پیش از این محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفته بود: از ۷ شرکتی که اعلام شد سود سهام عدالت را واریز نکرده اند، فقط دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان هیچ سودی واریز نکرده اند که با آن  ها برخورد می شود. طی همین هفته سایر شرکت ها که بخشی از سود خود را واریز کرده بودند، تمامی سود را نیز پرداخت خواهند کرد و  تا اواخر همین هفته سود‌ سهامداران عدالت واریز می شود.

مقرر شده به دارندگان سهام عدالت ۵۳۰هزار تومانی، ۵۵۰هزار تومان و به دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، حدود یک‌میلیون تومان سود پرداخت شود.