وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

 بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند دوم چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند سوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند چهارم هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌گردد. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه‌ای به منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند.

با تصویب مجلس، وام ازدواج زوج های جوان در سال آینده ۱۵۰ میلیون تومان شد. در جلسه علنی نوبت عصر دیروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، جزء (۱) بند الحاقی ۱ تبصره ۱۶ بودجه تصویب شد.

طبق این مصوبه، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجهایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱/ ۱۳۹۷ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون(۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد./ایسنا

به گزارش بانک اول با اعلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت، پرداخت وام بدون ضامن شروع و دستورالعمل‌های لازم به این ۱۲ بانک عامل داده شد.ولی طبق گفته سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، این وام‌ها فقط برای گروه کارمندان و کارکنان دولتی قابل استفاده بود. البته خاندوزی اعلام کرد که به مرور گروه‌های دیگر هم امکان دریافت چنین وامی را خواهند داشت. حال چند هفته از زمان آغاز پرداخت این وام‌ به گروه کارمندان و کارکنان دولتی می‌گذرد و این طرح برای خود دولتی‌ها هم فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. گروه کارگری هم به این وام امید زیادی داشت، ولی با مطرح شدن موانع مختلف کاملا از دریافت این تسهیلات دلسرد شده‌اند.

در بودجه سال آینده برای خانوارهایی که صاحب چندین فرزند می‌شوند، وام‌ و تسهیلات متعددی در نظر گرفته شده است. از وام فرزندآوری تا وام ودیعه، خرید یا ساخت مسکن.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مبلغ وام فرزندآوری از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است. اما مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟ مبلغ وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر از آن، ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگر خانواده‌ای صاحب فرزند دو قلو شود، به ازای هر فرزند یک وام به خانواده تعلق می‌گیرد. این وام در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و سود آن تنها چهار درصد است.

جز وام فرزندآوری، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر شود، می‌تواند از وام قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن استفاده کند. مبلغ این وام ۲۲۰ میلیون تومان است و زمان بازپرداخت آن ۲۰ سال است. این وام ۲۲۰ میلیونی هم وام قرض‌الحسنه است و سود آن ۴ درصد است. اما وام ۲۲۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

این وام به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که فاقد مسکن هستند و سه فرزند و یا بیشتر دارند. خانوارهایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشند هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.

در مصوبه کمیسیون تلفیق تاکید شده که آیین‌نامه اجرایی پرداخت وام فرزندآوری و وام مسکن برای خانوارهای صاحب فرزند، باید حداکثر تا اول اردیبهشت به بانک‌های عامل ابلاغ شود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که پرداخت وام فرزندآوری از اردیبهشت سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

آنچه تحت عنوان وام فرزندآوری تصویب شده، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس است که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است. این پیشنهاد و سایر بندهای بودجه، هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود تا در صحن بررسی شود. چنانچه پرداخت وام فرزندآوری در صحن مجلس هم تایید شود، در قالب قانون بودجه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا ممکن است مجلس با تصویب وام فرزندآوری و سایر تسهیلات آن مخالفت کند؟ پرداخت تسهیلات مختلف به خانوارها برای تشویق آنان به ازدواج و فرزندآوری در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که آبان امسال در مجلس بررسی و تصویب شد.

طرحی که امتیازات و تسهیلات متعددی برای خانوارها در نظر گرفته است تا افراد   را به ازدواج تشویق کند و خانوارها را به داشتن فرزند بیشتر. بر این اساس به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس با پرداخت وام فرزندآوری ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی موافقت کنند.

بنا به گفته احسان خاندوزی بانک ها از امروز موظف هستند وام 100 میلیونی بدون ضامن را به متقاضیان پرداخت کنند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیستم بانکی جذابیت بیشتری برای سیاستگذاران و تصمیم‌گیران پیدا کرده؛ چراکه پس از تکلیف بانک‌ها به ارایه تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی به طرح نهضت ملی مسکن، در اقدامی دیگر قرار است نظام بانکی وام زیر 100 میلیون تومان بدون ضامن به واجدین شرایط بدهد.

هرچند مشخص نشده که شبکه بانکی تا چه میزان اعتبار به این اقدام جدید دولت قرار است اختصاص دهد، اما این اتفاق می‌تواند قدری از مشکلات و موانع بر سر راه دریافت وام برای متقاضیان را کاهش دهد، اما به همان میزان می‌تواند به صف متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی هستند، بیفزاید.

رقم وام بدون ضامن به گونه‌ای نیست که افراد خودرو یا مسکن بخرند، اما به اندازه‌ای هست که بتواند به ناترازی بانک‌ها دامن زده و وضعیت تورمی کشور را تشدید کند. آن هم در شرایطی که تورم ماهانه و نقطه‌ای در دی ماه پس از سه ماه تنزل، مجددا بر مدار صعودی قرار گرفته و نقدینگی در 9 ماهه منتهی به آذر نسبت به اسفند 99 حدود 27.4 درصد افزایش داشته و به رقم 4427 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

نکته دیگر در خصوص دادن وام بدون ضامن، رقمی است که بانک‌ها باید به افراد بدهند. با وجود اینکه از تعداد دقیق واجدین شرایط این طرح اطلاعات کاملی در دست نیست، اما با در نظر گرفتن شاغلان قوه قضاییه، قوه مجریه، قوه مقننه و سایر دستگاه‌های اجرایی که جزو جامعه هدف این طرح هستند، بین 105 تا 211 هزار میلیارد تومان منابع برای دادن تسهیلات به آنها نیاز است؛ این رقم در حالی است که تعداد بازنشستگان، مستمری‌بگیران و سایر کارکنان دستگاه‌های غیردولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی در نظر گرفته نشده که در صورت محاسبه آن افراد، رقم وام اعطایی بدون ضامن ممکن است تا 4 برابر افزایش یابد؛ بیش از 800 هزار میلیارد تومان. این در حالی است که کل تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها در سال 99 یک میلیون و 800 هزار میلیارد تومان بود. 

دولت در شرایطی در نظر دارد عمده منابع برای طرح‌ها و اقدامات خود را از نظام بانکی جذب کند که بارها از پتانسیل بازار سرمایه سخن گفته بود. اما به نظر می‌رسد این پتانسیل فقط در حرف وجود دارد . 

نکته دیگری که در خصوص وام بدون ضامن وجود دارد، نحوه به کارگیری آن است؛ در شرایطی که قیمت خودرو در بازار کمتر از 100 میلیون تومان نیست و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت نیز به 32 و نیم میلیون تومان رسیده، دادن وام‌های اینچنینی ممکن است باعث هجوم تازه پول‌ها به سمت بازارهای دارایی مانند ارز و طلا شود. بنابراین نوسان قیمتی در این بازارها دور از ذهن نخواهد بود.