«کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» به عنوان بزرگترین فراکسیون راست‌گرایان در کنگره آمریکا همزمان با اقدام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در ممنوع کردن واردات نفت و گاز روسیه از طرحی به نام «نه به خرید نفت از تروریست‌ها» معرفی کرده‌اند. 

در این طرح استدلال شده است که دولت جو بایدن برای مرتفع کردن نیاز آمریکا به انرژی بایستی به جای خرید نفت از «رژیم‌های متخاصم تروریست» و رساندن پول به آنها باید تمرکزش را روی افزایش ذخایر داخلی انرژی متمرکز کند.

رونمایی از این طرح روز سه‌شنبه (۸ مارس/ ۱۷ اسفند) ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که جو بایدن با امضای یک دستور اجرایی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، واردات نفت، گاز و سایر محصولات انرژی از روسیه به ایالات متحده را رسماً ممنوع اعلام کرد. 

بایدن که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، گفت ایالات متحده «شریان اصلی اقتصاد روسیه» را هدف قرار داده است. همانطور که مردم آمریکا «یک ضربه قدرتمند دیگر به ماشین جنگی پوتین» وارد می‌کنند، از این پس، گاز روسیه دیگر در بنادر آمریکا تحویل گرفته نمی‌شود. بایدن افزود این اقدام از حمایت قوی دو حزب کنگره برخوردار است.

بر اساس آمار کمیسیون اروپا، روسیه در سال ۲۰۲۱ با سهم ۲۷ درصدی، صادرکننده عمده نفت خام به اتحادیه اروپا بوده است و پس از آن نروژ، قزاقستان و آمریکا هر کدام با ۸ درصد واردکننده نفت این کشور بوده‌اند. روسیه همچنین حدود ۴۵ درصد از کل واردات گاز به اتحادیه اروپا را تامین می‌کند، در حالی که نروژ ۲۳ درصد، الجزایر ۱۲ درصد، ایالات متحده ۶ درصد و قطر ۵ درصد.

خبرگزاری فاکس‌نیوز در توضیح درباره رونمایی اعضای جمهوری‌خواه از طرح مذکور نوشته قانونگذاران آمریکایی می‌خواهند از سناریویی احتمالی که دولت بایدن جای خالی نفت روسیه را با واردات نفت از ایران پر کند، جلوگیری کنند.

نمایندگان جمهوری‌خواهان کنگره گفته‌اند بایستی بایدن دستورات اجرایی‌ را که باعث توقف ساخت خط لوله نفت «کیستون ایکس ال» از کانادا می‌شود را باطل کند.

«جیم بانکز»، رئیس کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان گفت: «وقتی که جو ببایدن صنعت انرژی امریکا را در نخستین روز ریاست‌جمهوری‌اش نابود کرد آمریکایی‌ها را برای نفت به کشورهای متخاصم خارجی وابسته کرد. این باعث شد قیمت سوخت سر به فلک بکشد و به پوتین اجازه داد هزینه‌های جنگی بی‌دلیل را تأمین کند.»

وی مدعی شد: «آنچه اوضاع را بدتر می‌کند اینکه دولت بایدن اکنون دنبال خرید نفت از ایران است که بزرگترین حامی تروریسم است. هیچ دلیلی وجود ندارد بخواهیم نفت تروریست‌ها را وارد بکنیم وقتی که خودمان اینجا می‌توانیم در داخل به نحو بهتر، با قیمت ارزان‌تر و پاک‌تر نفت استخراج کنیم.»

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی هم تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.