سود سهام عدالت در یک هفته اخیر با کاهش شدید رو به رو بوده است. سود سهام عدالت نسبت به هفته های گذشته 3 درصد کاهش یافته است.کاهش قیمت سود سهام عدالت حدودا 351 تومان بوده است. در حالی که سود سهام عدالت مدتی پیش به 11 میلیون نیز رسیده بود.

گزارش‌های مردمی و پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی از بانک‌ها سود سهام عدالت را واریز کرده‌اند و برخی دیگر نه.

بر اساس گزارش‌های مردم، بانک‌ آینده، مسکن، تجارت، رفاه و پاسارگاد جزو بانک‌هایی هستند که تا این لحظه سود سهام عدالت سال ۹۹ را واریز کرده‌اند. اما بقیه بانک‌ها همچنان یا سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند و یا تنها بخشی از سهامداران سود خود را دریافت کرده‌اند.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت

اما چرا سود سهام عدالت برخی از مشمولان واریز نشده است؟

۱- بخشی از بانک‌ها هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند و ممکن است واریز سود در ساعات پایانی امروز انجام شود.

۲- حدود دو میلیون نفر سود سهام عدالت را امروز دریافت نکرده‌اند. چون به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این گروه شماره حساب و یا شماره شبای اشتباه اعلام کرده‌اند و شماره شبای آنها معتبر نبوده است.

۳- حدود ۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت به دلیل اینکه فوت کرده‌اند سود دریافت نمی‌کنند.

بر این اساس علت واریز نشدن سود سهام عدالت بخش مهمی از افراد، به دلیل معتبر نبودن شماره شبای اعلام شده است.

جاماندگان سود سهام عدالت چه کسانی هستند؟

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم امروز اعلام کرد: لیست کامل مشمولان سهام عدالت به بانک‌های عامل ارسال شده و سود همه افراد ظرف امروز واریز می‌شود. اما اگر فردی سود سهام عدالت خود را امروز ۲۱ اسفند ماه دریافت نکرد، قطعا به دلیل اشکال در شماره شبای آن فرد است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرده اگر سال گذشته سهامداری، سود سهام عدالت خود را دریافت کرده، اما امسال سودی نگرفته، حتما شماره شبای فرد اشکال داشته است.

پیش از این هم بارها هشدار داده شد که افراد باید از صحت شماره حساب و شماره بانکی خود مطمئن باشند. بسیاری از مشمولان سهام عدالت می‌گویند شماره حساب آنها صحیح است. اما نکته دیگری که می‌تواند مانع واریز سود سهام عدالت این گروه شود این است که شماره حساب اعلام شده، بیش از شش ماه راکد بوده باشد.

یعنی اگر شماره شبای اعلام شده، مربوط به شماره حسابی باشد که شش ماه راکد بوده، این شماره شبا خطا محسوب می‌شود و هیچ سودی به حساب دارنده آن واریز نمی‌شود.

واریز سود 550 هزارتومانی برای دارندگان سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱۸ اسفندماه)، ۱.۸درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۵۹۹هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۳۲هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۷۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۵۹هزار تومان رسیده است.

سود سهام عدالت | سهام عدالت شما چقدر می‌ارزد؟

از مرداد ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری قیمت سهام عدالت روند نزولی داشته است. اما با تغییراتی که در شرایط سیاسی کشور رخ داده است، بورس در خرداد ماه وارد یک فاز صعودی شده است. همین مساله سبب رشد ۴۰ درصدی ارزش سهام عدالت تا ابتدای شهریور ماه شده است.

اما با توجه به کاهش شاخص در دو هفته گذشته، ارزش سهام عدالت نیز با کاهش مواجه شده است. در هفته گذشته ارزش سهام عدالت با کاهش ۱.۴۹ درصدی و حداقل ۲۳۲ هزار تومان و ۵۶۷ هزار تومان کاهش یافته است.

در حال حاضر هر برگ سهام عدالت ۴۰۹ هزار تومانی به میزان ۱۰ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان، سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی به میزان ۱۲ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان، هر برگه ۵۳۲ هزار تومانی به ارزش ۱۳ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان و برگه ۱ میلیون تومانی به ارزش ۲۵ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

به نظر می‌رسد، با توجه به پیش بینی روند صعودی که کارشناسان در باره هفته‌های آینده اشته‌اند، ارزش سهام عدالت نیز با روند صعودی مواجه خواهد شد.

اعلام شرایط دریافت سود سهام عدالت

شرط دریافت سود سهام عدالت برای سهامدارانی که تاکنون سود خود را دریافت نکرده‌اند، این است که هر چه سریع‌تر در سامانه سجام ثبت کنند. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: امکان استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت در سامانه سهام عدالت مهیا شد.

استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: امکان استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت در سامانه سهام عدالت مهیا شد.

سهامداران سهام عدالت برای استعلام وضعیت پرداخت سود سهام خود می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت در تارنمای «www.Sahamedalat.ir» نسبت به مشاهده زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

همچنین سهامدارانی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر در سامانه سجام ثبت کنند تا در فهرست پرداخت سود جامانده‌های سهام عدالت قرار گیرند.

خبر جدید از واریز باقی مانده سود سهام عدالت

محمدعلی دهقان دهنوی در حاشیه نشست «هم‌اندیشی شرکت‌های سبدگردان» با اشاره به آخرین وضعیت آزادسازی باقیمانده سهام عدالت گفت: ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت در آینده آزادسازی می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره واریز باقیمانده سود سهام عدالت خاطرنشان کرد: بخشی از عدم پرداخت سود سهام عدالت ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در این میان با شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکرده اند به طور حتم از نظر انضباطی برخورد می‌شود.وی افرزود: مقدار سود باقیمانده کم است و با توجه به اینکه پرداخت سود سال ٩٩ نزدیک است، بنابراین باقیمانده سود سهام عدالت با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود.

رییس سازمان بورس در ادامه به فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد، از آنجا که در ماه‌های قبل خریدار نداشت، اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان پذیر است.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: سهام عدالت چند ماه است که فروش نرفته است، در این زمینه اطلاع رسانی شد تا افرادی که درخواست فروش داده بودند، درخواست خود را بررسی کنند، زیرا امکان لغو فروش سهام برای این افراد در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تاسیس یک هلدینگ برای ۳۰ شرکت غیربورسی سهام عدالت گفت: تا کنون هیچ هلدینگی تاسیس نشده و در این مسیر برخی موانع ایجاد شده است.