سود سهام عدالت در یک هفته اخیر با کاهش شدید رو به رو بوده است. سود سهام عدالت نسبت به هفته های گذشته 3 درصد کاهش یافته است.کاهش قیمت سود سهام عدالت حدودا 351 تومان بوده است. در حالی که سود سهام عدالت مدتی پیش به 11 میلیون نیز رسیده بود.

محسن خدابخش به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف وضعیت وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: بررسی وضعیت وراث باید از طریق شرکت سپرده‌گذاری انجام شود که این اقدام نیازمند همکاری متولیان امر انحصار وراثت نیز است.

وی اظهار کرد: سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری را مکلف کرده است تا مساله مربوط به وراث و تعیین تکلیف آن‌ها را از طریق متولیان انحصار وراثت ساماندهی کند و هر چه سریع‌تر آن را به نتیجه برساند.

خدابخش خاطرنشان کرد: متاسفانه اتفاق رخ داده این بود که از زمان واگذاری سهام عدالت و نیز اختصاص آن به مشمولان این سهام حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که برخی از وراث همان دارندگان سهام عدالت هم فوت کرده‌اند؛ بنابراین مسایل موجود بر سر راه این اقدام بسیار پیچیده است و مشکل فقط مربوط به بعد از ورود سهام عدالت در بازار سرمایه نیست

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مسایلی، این اقدام نیازمند تعامل و همکاری متولیان مربوط به انحصار وراثت است.

خدابخش تاکید کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید در سال ۱۴۰۱ مسایل مربوط به وراث سهام عدالت را ساماندهی کند و در نهایت مالکین آن سهام مشخص شوند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به‌طور حتم مساله مربوط به وراث سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف خواهد شد.

اجرای وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱

خدابخش به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس اظهار داشت: بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را قطعا انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

خدابخش اعلام کرد: هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد؛ به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

واریز سود 550 هزارتومانی برای دارندگان سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱۸ اسفندماه)، ۱.۸درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۵۹۹هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۳۲هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۷۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۵۹هزار تومان رسیده است.

سود سهام عدالت | سهام عدالت شما چقدر می‌ارزد؟

از مرداد ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری قیمت سهام عدالت روند نزولی داشته است. اما با تغییراتی که در شرایط سیاسی کشور رخ داده است، بورس در خرداد ماه وارد یک فاز صعودی شده است. همین مساله سبب رشد ۴۰ درصدی ارزش سهام عدالت تا ابتدای شهریور ماه شده است.

اما با توجه به کاهش شاخص در دو هفته گذشته، ارزش سهام عدالت نیز با کاهش مواجه شده است. در هفته گذشته ارزش سهام عدالت با کاهش ۱.۴۹ درصدی و حداقل ۲۳۲ هزار تومان و ۵۶۷ هزار تومان کاهش یافته است.

در حال حاضر هر برگ سهام عدالت ۴۰۹ هزار تومانی به میزان ۱۰ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان، سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی به میزان ۱۲ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان، هر برگه ۵۳۲ هزار تومانی به ارزش ۱۳ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان و برگه ۱ میلیون تومانی به ارزش ۲۵ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

به نظر می‌رسد، با توجه به پیش بینی روند صعودی که کارشناسان در باره هفته‌های آینده اشته‌اند، ارزش سهام عدالت نیز با روند صعودی مواجه خواهد شد.

اعلام شرایط دریافت سود سهام عدالت

شرط دریافت سود سهام عدالت برای سهامدارانی که تاکنون سود خود را دریافت نکرده‌اند، این است که هر چه سریع‌تر در سامانه سجام ثبت کنند. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: امکان استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت در سامانه سهام عدالت مهیا شد.

استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: امکان استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت در سامانه سهام عدالت مهیا شد.

سهامداران سهام عدالت برای استعلام وضعیت پرداخت سود سهام خود می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت در تارنمای «www.Sahamedalat.ir» نسبت به مشاهده زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.