باز هم شاهد تغییرات قیمت طلا در بازار بودیم. تاثیر مستقیم جنگ اوکراین و روسیه بر روی قیمت طلا و همچنین سایر اتفاقات اخیر در جهان باعث این نوسانات قیمت شده است. آیا این افزایش و کاهش قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟ قیمت طلا در هفته گذشته به بالاترین میزان خود در پنج ماه اخیر رسیده بود. در ادامه قیمت طلا در 7 فروردین 1401 را مشاهده خواهیم کرد.

با کاهش ترس سرمایه گذاران از سیاست های احتمالی تهاجمی فدارل رزرو آمریکا در خصوص تعیین نرخ بهره بانکی، قیمت طلا (XAU/USD) به بالای ۱۹۶۰ دلار رسیده است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش معتقدند تعیین نرخ‌های بهره بالاتر، امری طبیعی خواهد بود و برای رام کردن آشفتگی حاصل از تورم، فدرال رزرو نرخ های بهره بانکی را از ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد افزایش خواهد داد؛ اقدامی که بر اساس اعلام فدرال رزرو قرار است در سال جاری، طی هفت مرحله افزایش یابد.

در همین حال، کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز در نهایت منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد. این شاخص در بحبوحه افزایش امیدها به آتش بس بین روسیه و اوکراین تا نزدیک به ۹۸.۴۵ کاهش یافته است. آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات آتش‌بس با روسیه حاصل شده و نسبت به ادامه روند مثبت این مذاکرات ابراز خوشبینی کرد.

جدای از آن، تأخیر در تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا نشانگر ترددی و ضعف احتمالی غرب برای مقابله با آثار تورمی ناشی از اعمال تحریم های سختگیرانه علیه مسکو تلقی می شود. به همین دلیل نیز، نشست روز چهارشنبه سران اتحادیه اروپا در مورد تصمیم به ممنوعیت واردات نفت از روسیه به دلیل وجود نظرات متضاد اعضای اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید.

تاثیر عوامل فاندامنتال بر قیمت طلا

طلا (XAU/USD) پس از حدود سه روز درجا زدن نسبی در قیمت، نهایتا روز جمعه به ۱۹۶۳ دلار نزدیک شد. در بحبوحه تشدید نگرانی ها در مورد ادامه جنگ اوکراین و روسیه، قیمت فلز زرد از حدود دو هفته پیش، روز قبل به بالاترین سطح خود رسید. با این حال، آخرین افزایش قیمت این فلز می تواند به عقب نشینی دلار آمریکا مرتبط باشد.

با این حال، شاخص دلار آمریکا (DXY) روز جمعه، با ۰.۳۰٪ کاهش در روز به ۹۸.۵۰ رسید در حالی که در زمان مطبوعات روند صعودی دو روزه را پشت سر گذاشت. آخرین ضعف دلار می تواند به کاهش بازدهی در آسیا و ترس از تورم در بازار و همچنین عدم تصمیم گیری در مورد مبارزه اوکراین با روسیه مرتبط باشد.

مجموع عوامل فاندامنتال یاد شده مانند تعیین نرخ بهره، ادامه جنگ و همچنین کاهش قدرت دلار آمریکا به نوبه خود زمینه ساز افزایش تقاضای طلا در بازارهای جهانی است. همچنین باید به نکاتی درباره افزایش ۰.۵۰ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) و صحبت هایی در مورد انقباض کمی (QT) اقتصاد این کشور به عنوان عوامل احتمالی تاثیر گذار بر قیمت طلا اشاره کرد.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، رهبر اروپا، گروه هفت (G۷) و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تحت فشار قرار داد تا تحریم های بیشتری را علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اعلام کنند. با این وجود، همانطور که گفته شد، اعضای اتحادیه اروپا از تحریم بیشتر واردات منابع انرژی از روسیه با یکدیگر اختلاف نظر داشته و نمی توان انتظار موفقیت جو بایدن در ادامه سیاست فسار حداکثری و تقویت کمپین بین المللی آمریکا علیه مسکو را بیش از میزان فعلی داشت.

علیرغم تشدید ترس از تورم و مشکلات ژئوپلیتیکی ناشی از بحران روسیه و اوکراین، آخرین تحولات در جنگ اوکراین حاکی از بروز احساسات مثبت میان مقامات اوکراین و روسیه برای دستیابی به توافق در برخی زمینه ها و در نتیجه ثمر بخش بودن مذاکرات است.

البته به جز موارد مذکور یعنی مواضع فدرال رزرو و ژئوپولیتیک، دو مورد دیگر یعنی تحولات مربوط به نسخه های جدید احتمالی کرونا و همچنین بازار مسکن ایالات متحده نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار دیگر بر بازار طلا خواهند بود.

تحلیل تکنیکال تکنیکال قیمت طلا

قیمت طلا همچنان بالاتر از ۱۰-DMA و ۲۱-DMA قرار داشته و در عین حال، واگرایی RSI صعودی پنهان در نمودار روزانه را توجیه می کند. الگوی نوسانگر زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها بالاتر می‌روند، اما RSI در سطحی پایین‌تر قرار دارد که به نوبه خود خریداران طلا را نسبت به افزایش قیمت ها امیدوار نگه می‌دارد.

با این اوصاف، روند صعودی فعلی در ۲۳.۶% فیبوناچی از دسامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، یعنی در حدود ۱۹۹۵ دلار قرار دارد. با این حال، خط حمایت قبلی از اوایل فوریه، نزدیک به ۲۰۰۰ دلار در زمان نگارش این مطلب قرار دارد.

از طرف دیگر، حرکت های اصلاحی ممکن است در ابتدا هدف همگرایی ۲۱-DMA و ۳۸.۲% فیبوناچی را در محدوده ۱۹۵۰ دلار نشان دهند. پس از آن، سطح اصلاحی ۱۰-DMA و ۵۰ درصد فیبوناچی، نزدیک به ۱۹۳۸ دلار و ۱۹۱۲ دلار، فروشندگان طلا را به چالش خواهد کشید.

منبع: گسترش نیوز