خودرو دوگانه‌سوز سورن‌پلاس به‌منظور توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور در حاشیه نمایشگاه شهر هوشمند رونمایی شد و به‌زودی جایگزین تاکسی‌های سمند می‌شود.

به نقل از وزارت نفت، آئین رونمایی خودرو دوگانه‌سوز سورن‌پلاس صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه) با حضور رضا کاظم‌نژاد، سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه شهر هوشمند غرفه سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واقع در محل مصلای تهران برگزار شد.

سورن_پلاس

خودرو دوگانه‌سوز سورن‌پلاس همسو با اجرای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو تاکسی و وانت دوگانه‌سوز تولید شده است و با بررسی و طراحی ایمنی و امکانات رفاهی، از مردادماه با جایگزین شدن خودروهای تاکسی سمند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

قرارداد حمایت مالی تولید ۴۵ هزار خودرو وانت و تاکسی دوگانه‌سوز (اعم از ۴۰ هزار دستگاه خودرو تاکسی و ۵ هزار دستگاه خودرو وانت) آذرماه سال گذشته بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایران‌خودرو امضا شد.

این قرارداد براساس مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی‌ان‌جی‌سوز و به‌منظور جایگزینی استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک امضا شد./خبرآنلاین

همه چیز درباره سمند شاسی بلند 

در ۲۵ کیلومتری شهر بندر عباس کوهی به ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا خودنمایی میکند که نماد استواری و زیبایی شهر است.این کوه گنو نام دارد.در ادامه به معرفی طرح فوق العاده زیبای یک شاسی بلند اسپرت تماما ایرانی میپردازیم که توسط مرتضی الاد طراحی شده است.

به گزارش خودروتک، هدف، خلق طرحی متفاوت، با ظاهری به روز و تهاجمی که شبیه به دیگر خودروها نباشد (البته کمی سخت است طرحی را بوجود آورید که بی شباهت به دیگر برندها نباشد و این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه شرکت مربوطه خط مشی را برای آینده برند خود ترسیم کند که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است) و از طرفی به دور از المان های تکراری و هماهنگ با برند ایران خودرو باشد.

سمند شاسی بلند

در واقع مبنای طراحی این کانسپت با الگوبرداری از المانهای طراحی فعلی ایران خودرو و درآمیختن با الگوهای نوین طراحی در حفظ برند و توسعه زبان طراحی ایران خودرو می باشد. ایده بنده بوجود آوردن طرحی پیچیده و فضایی نبوده بلکه سعی شده طرحی عامه پسند، روان، با اصالت، زیبا و قابلیت تولید داشته باشد و بتواند با شاسی بلندهای موجود هم رده خود در بازار مانند هیوندای سانتافه، تویوتا راو ۴، میتسوبیشی اوتلندر و غیره رقابت کند.

از همان روز اول ایده شاسی بلند اسپرت، کوپه و لوکس شهری را در ذهن داشتم چون این گونه سگمنت از شاسی بلندها مورد پسند عموم مردم و مخصوصاً جوان هاست. استفاده از خطوط تیز و برنده و همزمان استفاده از سطوح یکپارچه می تواند مفهوم شاسی بلندی نیمه لوکس و عضلانی را در ذهن تداعی کند. ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف (بطوریکه با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع سقف کم می شود)، کاپوت نسبتاً کشیده، جلو پنجره بزرگ، تعبیه ورودی های بزرگ هوا در سپر جلو خودرو، استفاده از چراغ دوم بر روی سپر جلو با فاصله کم در زیر چراغ اصلی، رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیک های پهن و چراغهای تمام ال ای دی در عقب و جلو، همگی طرحی اسپرت و به روز را به نمایش می گذارد.

سمند شاسی بلند

سمند شاسی بلند ایران خودرو : مشخصات فنی ، قیمت و زمان ارائه

سمند شاسی بلند ایران خودرو : مشخصات فنی ، قیمت و زمان ارائه : خودرو های شاسی بلند نماد قدرتمند یک کمپانی تولید کننده خودرو میباشند و درواقع تغییرات جاده و شرایط سخت و دشوار مسیر تقریبا در مقابل این سبک از خودرو ها هیچ معنایی ندارد. اگر از طرفداران ماشین های سبک شاسی بلند ، Off- Road ( مسیر های خاکی و بیرون از جاده) و یا همان دو دیفرانسیل شاسی بلند باشید .

نکاتی پیرامون خودرو گنو GENO این طراحی واقعا جذاب و اسپرت و زنده است و میتواند از صنعت خودرو سازی داخلی یه رقیب جدی برای وارداتی ها بسازد طراحی چراغ های عقب و ظاهر پشت اتومبیل واقعا ستودنی است و کاملا حس اسپرت را تداعی میکند. استفاده به جا و به اندازه از زه های کروم کاری شده جذابیت دوچندانی به این اتومبیل ارزانی داشته که برخلاف چینی های در حال معرفی و داخل بازار که استفاده از کروم کاری را از حد گذرانده اند و ظاهر خیلی غیره حرفه ای به انها بخشیده است متاسفانه این طرح به ایران خودرو پیشنهاد شده و ایران خودرو بر خلاف اینکه از این طرح به عنوان طرحی زیبا نام برده ان را رد کرده است و گفته شده اگر قرار باشد روزی شاسی بلند تولید کنیم از طراحان خودمان استفاده می کنیم.

گنو شاید امکان اجرایی شدن را نداشته باشد و اینکه توسط ایران خودرو رد شود طبیعی باشد اما شکی نیست که طراح GENO یعنی الاد از استعداد و پتانسیل خوبی برای طراحی و ایده پردازی در زمینه طراحی خودرو برخوردار است و منطقی است که توسط شرکت بزرگ خودرو سازی وطنی جذب شود نه اینکه نادیده گرفته شود. 

سمند شاسی بلند

حتما نام بهترین تولید کنندگان شاسی بلند هم به گوشتان رسیده است. در حال حاضر قوی ترین خودرو های شاسی بلندی که دشواری مسیر و ناهمواری های موجود در جاده را در هم میشکنند ، نماد های GMC ، Jeep ، Hummer ، Ford ، Chevorlet ، landrover ، Toyota ، Ram Power را به دوش میکشند. البته لازم به ذکر است که کمپانی های ذکر شده تمرکز بیشتری بر فتح هر نوع جاده را جهت ساخت ماشین های شاسی بلند خود دارند و شاید از نظر امکانات فوق هوشمند و لوکس نسبت به سایر برند ها برتری نداشته باشند.

اما نکته ی جالب در باره ی برخی از کمپانی های بزرگ خودرو میباشد که توانایی تلفیق ظرافت ، زیبایی و امکانات فوق هوشمند با بدنه و شاسی های یک خودروی 4 در 4 را داشته اند. از جمله این کمپانی های قدرتمند و لوکس ، Lamborghini ( که خودروی شاسی بند Lamborghini Urus را به عنوان اولین خودروی سوپر اسپرت شاسی بلند خود عرضه کرده است) ، Mercedes Benz ( که یکی از پرچمداران خودرو های کلاس شاسی بلند آن  خودروی Mercedes Benz G550  نام دارد و یکی از قوی ترین خودرو های شاسی بلندیست که علاوه بر قدرت دارای امکانات فوق هوشمند ، لوکس و منحصر به فرد میباشد) BMW ( که یکی از زیبا ترین خودرو های شاسی بلند به نام BMW X6 را طراحی و به خود اختصاص داده است.

سمند شاسی بلند

این خودرو علاوه بر طراحی  ، ظرافت و امکانات فوق هوشمند لوکس ، دارای قدرت اسب بخار بالا برای تبدیل شدن به یکی از قوی ترین خودرو های شاسی بلند نیز میباشد.) ، Porsche ( که از مشهور ترین خودرو های شاسی بلند آن میتوان به Porsche Panamera  ، Porsche Cayenne وPorsche Cayenne S اشار کرد که در عین داشتن طراحی و ظارفت ظاهری و رنگ های بدنه ی کاملا خاص ، دارای امکانات لوکس و فوق هوشمندی میباشند که در کنار قدرت بالای خود به خاص بودن خودروها افزوده اند) ، Audi ( که از مشهور ترین خودرو های شاسی بلند هوشمند این کمپانی قدرتمند میتوان به Audi Q5 و Audi Q6 و Audi Q7 اشاره کرد که در عین ظرافت ، زیبایی و امکانات فوق لوکس ، دارای قدرت فراوان برای فتح هر نوع جاده با هر نوع سختی و چالش میباشند) نام دارند که در نوع خود بهترین خودرو های شاسی بلند را تولید و عرضه کرده اند. در بازار خودرو های آسیا ، برند هایی همچون Cherry  ، KIA ، Hyundai ، Nissan ، Havai ،Geely و غیره به چشم میخورند و تقریبا بازار آسیا را در میان خودرو های شاسی بلند در دست گرفته اند.

در نگاه جزئی تر میتوان حضور این برند ها در کشور خودمان ، ایران ، نیز مشاهده کنیم. سوال اصلی اینجاست که با توجه به درخواست های فراوان و متقاضیان مختلف جهت خرید خودرو های شاسی بلندی مانند Santa fe ،Sonata و Sorento T آیا حضور بیشتر ماشین های شاسی بلند تولید ملی مانند MVM ( مدیران خورد) را خواهیم دید؟ مسئله اصلی تقضای بیشتر کاربران خودرو های شاسی بلند برای خرید برند های ذکر شده امنیت بیشتر ، ظاهری خاص تر و قدرت بیشتر خودرو های این برند ها میباشد و اینجاست که پروژه ی ساخت خودروی شاسی بلند GENO ( گنو) اهمیت بیشتری پیدا میکند.

یکی از داغ ترین خبر های مربوط به حیطه ی ساخت خودروی نوین ، پروژه ی ساخت خودروی سمند شاسی بلند یا همان GENO نام دارد. در آغازین روز های منتشر شدن خبر این پروژه همگی فکر میکردند که این تنها یک شایعه یا شوخیست اما در حال حاظر با توجه به منتشر شدن تصاویر و جزئیات کلی درباره ی خوردوی سمند شاسی بلند میتوان گفت این خبر واقعیت دارد. طراحی این خودرو توسط مرتضی الاد و به کمک تکنولوژی نرم افزار تریدی مکس ( 3D Max ) انجام گرفته است و به گفته ی ایشان به دلیل اینکهشرکت ایران خودرو در زمینه ی اسخت یک خودروی نوین و شاسی بلند برنامه ی خاصی نداشته است، طرح پروژه ی گنو میتواند کمک های بسیاری در زمینه ی تولید ملی به ثمر برساند.

سمند شاسی بلند

شرایط ثبت نام سمند شاسی بلند

گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر ۹۰ اتوماتیک، رانای لوکس، دنا، یک خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر ۹۰، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال ۹۲ دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر ۹۰ اتوماتیک، رانای لوکس، دنا، یک خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر ۹۰، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال ۹۲ دارد.

براساس برنامه های تدوین شده گروه صنعتی ایران خودرو، متخصصان این خودروساز داخلی در پی آن می باشند که یک خودروی SUV (شاسی بلند) تولید کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های این گروه صنعتی داخلی گفت: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر ۹۰ اتوماتیک، رانای لوکس، دنا، یک خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر ۹۰، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال ۹۲ دارد.

نجم الدین همچنین مهم‌ترین برنامه ها و اهداف استراتژی‌های کلان شرکت را بعد از سال تولید و معرفی محصولات تازه از جمله خودروی سدان خانوادگی تازه، مدل سال سمند LX،‌ ارایه و تولید وانت های سمند و PU۱‌ در سال ، ارایه رانا با موتور دیزل در سال ، ‌ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال و ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های کوچک ایران خودرو در سال ۱۳۹۵عنوان کرد.

 

بنابه اطلاعات بدست آمده هم اکنون طراحی ماشین مدل SUV (شاسی بلندی) در ایران خودرو در دست اقدام است که مشخصات فنی آن برگرفته از موتور و سیستم انتقال قدرت سمند خواهد بود.

به نظر می رسد رویه شرکت خودروسازی چری چین در تولید خودرو شاسی بلند ام وی ام x۵۵ برپایه موتور خودرو ام وی ام ۵۳۰ تکرار شود تا موتور سمند که متخصصان داخلی توانایی ساخت و تهیه قطعات آن را پیدا کرده اند، با نصب بر روی یک پلتفرم SUV ، اولین خودرو شاسی بلند با استفاده از تخصص و توان داخلی تولید می گردد.

سمند شاسی بلند

نیاز داخل به خودروهای شاسی بلند

ازآنجا که بازار داخلی نشان از افزایش شیب درخواست مردم نسبت به خرید خودروهای SUV (شاسی بلند) هر روز بیشتر از قبل است و از آنجا که تاکنون هیچ خودروساز داخلی موفق به تولید اینگونه خودرو نشده تا نیاز داخلی از طریق واردات خارجی رفع شود، بنابراین تدبیر در طراحی و تولید یک خودرو شاسی بلند داخلی، منطقی به نظر می رسد.

حال برای تحقق این امر از آنجاییکه شرکت های مشارکت کننده خارجی از جمله پژو و رنو به سبب تحریم های کشورهای غربی، بازار ایران را ترک گفته اند، سریع ترین و منطقی ترین اقدام از سوی شرکت خودروساز داخلی حرکت براساس یک پلتفرم داخلی است که در این میان به نظر می رسد موتور سمند و طراحی یک بدنه و شاسی SUV گزینه مناسبی باشد.

سمند شاسی بلند

هرچند که چندی است که در شبکه های اجتماعی تولید یک مدل شاسی بلند براساس اتاق خودروی تولیدی رانا گوش به گوش می پیچید و حتی عکسهایی از آن نیز به صورت غیررسمی انتشار یافته است.

اما اینکه آیا مشخصات این خودروها طوری باشد که بتواند در قالب یک خودروی شاسی بلند اقبال مشتریان را جذب کند، موضوعی است قابل بحث که قطعا در صورت انتشار یافتن اطلاعات بیشتر امکان پیگیری خواهد داشت.سمند شاسی بلند