سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

حسین امینی‌خواه در مورد آخرین خبرها از اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت اظهار داشت: در این راستا کارگروهی در زیرمجموعه شورای عالی بورس تشکیل شده است که همه موضوعات سهام عدالت در این کارگروه باید دنبال شود، در این کارگروه نماینده حقیقی از شورای عالی بورس، نماینده‌ای از وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده‌ای از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید حضور داشته باشند که هنوز دولت نمایندگان خود برای این کارگروه را معرفی نکرده است.

وی گفت: پیشنهادات برای اصلاح آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت توسط کارگروه یاد شده تهیه و برای تصویب به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.

‌امینی‌خواه می‌گوید که وی و خزائی در جلساتی که قبل از عید برگزار شد‌ شرکت کرد که حاصل آن جلسات تهیه تبصره یک ماده 3 آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت است که به شورای عالی بورس پیشنهاد شده است.

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: باید بقیه آیین‌نامه هم در راستای حذف مغایریت‌ها و اصلاح امور سهام عدالت تدوین و به شورای عالی بورس پیشنهاد شود.

امینی‌خواه گفت: متأسفانه دولت هنوز نمایندگان خود را برای کارگروه سهام عدالت معرفی نکرده است باید یک نفر از وزارت اقتصاد و یک نفر عضو حقیقی از شورای عالی بورس در این کارگروه حضور داشته باشد و ما با وجود مکاتباتی هم که با  شورای عالی بورس و هم با وزارت  اقتصاد انجام داده‌ایم هنوز نمایندگان این دو مجموعه برای کارگروه معرفی نشده‌اند.

وی افزود: سهام عدالت در واقع متعلق به مردم است باید امور مربوط به آن هم به خود مردم واگذار شود و دولت باید نظارت کند اما متأسفانه بعضی از مدیران تعلل دارند و با وجود اینکه خودشان تصویب کردند کارگروه سهام عدالت تشکیل شود هنوز نمایندگان خود را معرفی نکرده‌اند.

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: برای معاملاتی شدن و برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت باید نمایندگانی برای مجامع معرفی شوند. در حال حاضر مشکلی در قانون نیست و یک عضو هیأت مدیره یا دبیرکل دبیرخانه سهام عدالت می‌تواند برای اعمال حق مردم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند.

امینی‌خواه در مورد اینکه مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری چه موقع برگزار می‌شود، عنوان کرد:‌ ابتدا باید آیین‌نامه سهام عدالت اصلاح شود و در آیین‌نامه جدید شرایط برگزاری مجامع مشخص شود که مجامع به چه شکلی برگزار شود. بنابراین هنوز مجامع شرکت‌های استانی برگزار نشده است.

پیمان حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد امکان خرید و فروش سهام عدالت افزود: با توجه به اینکه براساس مصوبه شورای عالی بورس در اسفندماه سال گذشته، به خاطر واریز سود نقدی سهام عدالت، نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته شد، بعد از آن مقرر شد نماد این شرکت‌ها تا زمان اصلاح آئین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت، متوقف بماند. البته بر اساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس، با توجه به اتمام زمان تعلیق نماد معاملاتی شرکتهای سرمایه گذاری استانی، نماد شرکتهای مذبور متوقف می‌شد.

وی همچنین گفت: اصلاح آئین‌نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در جلسات شورای عالی بورس شده است که در سال گذشته کارگروهی ذیل شورای عالی بورس متشکل از تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط، کار بررسی و اصلاح آئین نامه را در دستور کار قرار داده اند.

این کارگروه پیشنهادهای اصلاحی برای اصلاح آئین‌نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت به شورای عالی بورس ارائه کردند که اتفاقا برخی از این پیشنهادها نیز به تصویب رسید. از جمله این پیشنهادها این است که یک‌نفر دارای صلاحیت توسط کارگروهی متشکل  از کانون‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، عضو حقیقی شورای عالی بورس و نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی، به عنوان نماینده سهامداران روش غیر مستقیم سهام عدالت برای شرکت در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب می‌‌کند که آن نماینده می‌تواند در همه مجامع به نمایندگی سهامداران شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت مشارکت کند.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس درباره اینکه چه میزان از سهامداران عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند، گفت: در روش غیرمستقیم که سهامداران عدالت سهامدار شرکت‌های استانی شده‌اند، در صورتی که نماد آنها باز شود می‌توانند سهام خود را در شرکت‌های استانی خرید و فروش کنند، اما در روش مدیریت مستقیم که حدود 19 میلیون نفر از کل سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، در سال 99 ابتدا 30 درصد و بعد 60 درصد این سهام قابلیت خرید و فروش داشت که در آن زمان تا پاییز 99 حدود 3 میلیون نفر از سهامداران عدالت روش مستقیم اقدام به فروش 30 درصد یا 60 درصد از سهام خود کردند، اما با توجه به روند ریزشی بازار  و کاهش ارزش پرتفوی سهان عدالت، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

به گفته وی، در آن زمان  فروش سهام عدالت یکی از عوامل تشدید کننده در ریزش بازار بود و به عنوان پاشنه آشیل به شمار می‌رفت و برای جلوگیری از زیان سهامداران، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

حدادی این را هم گفت: قرار شد تصمیم‌گیری در مورد آزادسازی سهام عدالت به شرطی باشد که اولاً بازار از نظر حجم و قیمت سهام و معاملات متعادل شود. ثانیاً آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه برای روش مدیریت مستقیم و یا روش غیرمستقیم اصلاح شود و همچنین چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت مشخص شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در مورد اینکه چگونه ممکن است مجامع استانی سهام عدالت با حضور چندصد هزار نفر برگزار شود، گفت: طبق دستورالعمل آئین‌نامه اجرایی، مجامع شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت باید به صورت الکترونیکی برگزار شود و کسانی که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند می توانند به صورت غیرحضوری و الکترونیکی در مجامع شرکت کنند و رأی بدهند، اما مشکل این است که در اساسنامه سهام عدالت، برگزاری مجمع الکترونیکی قید نشده است و به خاطر این مغایرت، در برخی از استان‌ها دادستان‌های استانی در سال 99 و 1400 مانع برگزاری مجامع استانی شدند. به هر حال این موارد باید در شورای عالی بورس  بررسی و درصورت نیاز،اصلاح شود و بعد از اصلاح آئین‌نامه، مجامع استانی برگزار شود که پس از آن می‌توان انتظار داشت نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بازار باز شود.

وی گفت: براساس اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در کدال هم منتشر شده، اگر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت قرار بر افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده داشته باشند، ابتدا باید سود خود را به افزایش سرمایه شرکت اختصاص دهند و بقیه سود را از طریق شرکت سپرده گذاری بین سهامداران عدالت توزیع کنند که این مهم سال گذشته اتفاق افتاد. این مسئله به خاطر این است که  درصد مالکیت سهامداران عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر حفظ شود.

وی تأکید کرد: افراد جدیدی که به عنوان نماینده  جهت هییت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی  معرفی می‌شوند باید توسط سازمان بورس، صلاحیت عمومی، حرفه‌ای و تخصصی آنها احراز شود.