قیمت خودرو امروز محصولات سایپا و ایران خودرو اعلام شد. قیمت خودرو امروز پراید نیز امروز 40 درصد افزایش یافت. در جدول زیر قیمت خودرو امروز های سایپا و ایران خودرو را بخوانید  همچنین قیمت خودرو امروز نیز در برخی از خودروها تفاوت فاحشی را داشت که درادامه گزارش قیمت خودرو امروز را بررسی می کنیم. در ادامه قیمت روز انواع خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را در جداول زیر مشاهده کنید.  قیمت روز انواع خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا در بازار به شرح زیر است:

روزی اگر  پراید 100 میلیونی را یک شوخی می‌دانستیم، حالا باید آن را در مرز 200 میلیون تومان بخریم! اگر قبلا افزایش روزانه 1-2 میلیونی قیمت خودروها را خبری عجیب می‌دانستیم اما حالا باید شاهد افزایش 40 میلیونی قیمت سمند در یک روز باشیم! همه مان همچنان متعجبیم و می‌پرسیم که آقایان مسئول! حواستان کجاست؟ همه مان منتظریم تا ببینیم وعده‌ها،  دستورات مدیران و مسئولان به کجا می‌رسد و چه زمانی باید شاهد آرامش بازار باشیم؟ روز گذشته خبری منتشر شد که همه را متعجب کرد.   محصولات ایران خودرو در یک شنبه ۲۱ فروردین تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشت!  قیمت انواع خودرو به‌ویژه خودروهای مدل‌ ۱۴۰۱ در بازار با آغاز سال جدید افزایش چشمگیری داشته و کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش را کاهش تولید و عرضه ارزیابی می‌کنند.

یک سوال مبهم؛ چرا خودرو هر روز گران‌تر می‌شود؟

حتما دقت کرده اید که خودرو در 2-3 سال گذشته حتی در زمان رکود بازار هم افزایش قیمت دارد. قیمت ارز چه صعودی و چه کاهشی باشد باز هم خودرو گران‌تر می‌شود و انگار دست دلالان، قدرتمندتر از نظارت مسئولان است! اما علت چیست؟ آن طور که همشهری نوشته محاسبات برمبنای آمارهای منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد تولید خودرو نه‌ تنها در ماه پایانی سال گذشته کمتر از بهمن‌ماه بوده بلکه کل تولید خودروی کشور در سال‌ ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن 3.5 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تقاضا در بازار خودرو به‌طور سنتی در ماه‌های پایانی و ابتدایی سال افزایش می‌یابد و این عامل، خود محرکی برای رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی است. روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران هم تغییر کانال قیمتی ارز از ۲۵ هزار تومان قبل از عید به نرخ ۲7.5۰۰ تومان را یکی از دلایل نوسان قیمت در بازار خودرو اعلام کرده و گفته:  به‌رغم وجود تقاضای زیاد، با گذشت یک ‌هفته از شروع کاری بازارها، آن چنان که باید خودرویی عرضه نشده و نمایندگی‌های فروش از کمبود عرضه می‌گویند. نکته جالب اما فاصله 200  دستگاهی تقاضا تا عرضه خودرو است. آمار سال‌ ۹۹ و ۱۴۰۰ خودروسازها نشان می‌دهد تیراژ تولید، زیر ۸۰۰ هزار دستگاه بوده در حالی‌که به باور کارشناسان با توجه به میزان تقاضا عرضه سالانه خودرو باید بالای یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ دستگاه باشد تا نیاز بازار تامین شود.  در شرایط ممنوعیت واردات اما افت عرضه محصولات تولید داخل شکاف قیمتی را بیش از این افزایش داده و رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفته همین شکاف میان عرضه و تقاضا باعث می‌شود ۲۰۶تیپ۲ که ۱۴۹میلیون تومان فاکتور می‌شود، در بازار ۲۸۰میلیون تومان معامله ‌شود!

 خودرو چند بود، چند شد؟

قیمت دنا تیپ یک روز یک شنبه با چهار میلیون تومان افزایش به ۳۷۳ میلیون تومان رسید. پژو پارس هم ۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو 20میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته اش بود و با قیمت ۲۸۲ میلیون تومان به فروش رسید. پژو ۲۰۶ صندوقدار هم چهار میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد و در بازار آزاد  ۲۱۷ میلیون بود. سمند LX با ۱۷ میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۷۶ میلیون، سمند EF7 با ۴۰ میلیون افزایش قیمت به ۳۰۰ میلیون و سمند EF7 دو گانه سوز با ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۵۵ میلیون تومان رسید. در جدول، تفاوت قیمت انواع خودروها را در فاصله روزهای شنبه و یک شنبه مشاهده کنید:

قیمت خودرو