با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

بازنشستگان امسال دو بار افزایش حقوق دارند

حسین سوری گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است؛ این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند. اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان  جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه نامه یا آیین نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند. حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود.

مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان تغییر کرد

علی اصغر بیات در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در برنامه تلویزیونی گفت: در خصوص افزایش حقوق جلسات متعددی برگزار شد و با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد به حقوقشان اضافه می‌شود گفت: بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوقشان اضافه می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تاکید کرد: افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: انتظار داریم که احکام بازنشستگان تامین اجتماعی پس از اعمال متناسب‌سازی سال ۱۴۰۱ صادر شود.

حسن صادقی در لایو اینستاگرامی کارگری ایرانی، با اشاره به سابقه اعمال متناسب‌سازی و افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۰، گفت: در هنگام تعیین عدد نهایی جمع متناسب‌سازی و افزایش مستمری ۱۴۰۰ گزینه‌های مختلفی مطرح شد.

وی ادامه داد: اصرار ما بر این بود که مستمری بازنشستگان با اعمال متناسب‌سازی کمتر از کف‌بگیر شاغل کشوری و بازنشسته هم‌تراز وی نباشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه از طریق منابع خود به اطلاعات حقوق شاغلان کشوری دست یافتیم و برای‌مان روشن شد که حداقل حقوق این گروه در سال ۱۴۰۰ کمتر از چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان نیست، اظهار داشت: در نهایت پس از روزها و ساعت‌ها بحث، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان کف مستمری بازنشستگان تعیین شد؛ البته قرار بود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد که ۱۰۰ هزار تومان آن را پرداخت نکردند!

صادقی با اشاره به طلب بازنشستگان تامین اجتماعی از متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ برای ۱۴۰۱ در تعهد سازمان تامین اجتماعی باقی مانده است و انتظار داریم که پرداخت آن با احکام ۱۴۰۱ انجام شود.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی اصرار داشت که متناسب‌سازی باقی‌مانده‌ ۱۴۰۰ صرفا برای میانه‌بگیران اعمال شود اما ما نپذیرفتیم و تاکید داریم که باید برای همه باشد، حتی برای آن حداقلی‌بگیر که به جای چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ دریافت کرده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه ۲۵ درصد طلب مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۰ یک چهارم کف مستمری ۱۴۰۰ را در برمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: طلب بازنشستگان از ابن بابت ۶۷۵ هزار تومان می‌شود. انتظار داریم که احکام بازنشستگان تامین اجتماعی پس از اعمال متناسب‌سازی سال ۱۴۰۱ صادر شود.

صادقی با اشاره به موضوع اعمال ۱۰ درصد افزایش مستمری برای برای بازنشستگان کلیه صندوق‌ها و عدم تفکیک تامین اجتماعی از آنها در شرایطی که این سازمان قوانین خاص خود را دارد، ابراز داشت: منتظر اصلاح بودجه ۱۴۰۱ هستیم تا برابر مصوبه شورای عالی کار برای دستمزد ۱۴۰۱ و بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی با بازنشستگان تامین اجتماعی رفتار شود.

وی اضافه کرد: چنانچه ۱۰ درصد افزایش مستمری را برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال کنند، آن را نمی‌پذیریم و پاسخ قاطع خواهیم داد؛ البته احساس می‌کنیم که موضوع حل شده است اما حتی اگر ذره‌ای دخل و تصرف در مصوبه شورای عالی کار صورت دهند، پاسخ خود را از ما خواهند گرفت.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی:هیچ مانعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران وجود ندارد و کانون عالی تلاش می کند عین مصوبات شورای عالی کار برای همه سطوح انجام شود.

این افزایش حقوق با حقوق اردیبهشت ماه پرداخت می شود.

با اشاره به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: خوشبختانه دستمزد ۱۴۰۱ بالاتر از تورم ایجادی در سال گذشته تعیین شد و شورای عالی کار تصمیم منطقی در این خصوص گرفت که امیدواریم این رویه در سالهای آینده هم پیش برود و مزد بالاتر از نرخ تورم تصویب شود تا بند دو ماده ۴۱ قانون کار که اشاره به تامین سبد معیشت خانوار دارد، ‌محقق شود.

وی با بیان اینکه در افزایش دستمزد امسال جامعه کارفرمایی همراهی خوبی داشتند، اظهار کرد: این افزایش به سود بنگاه‌ها خواهد بود و افزایش اشتغال جوانان را به دنبال خواهد داشت. ما در آخر سال افزایش تعداد کارگران و نیروهای کار را شاهد خواهیم بود و شعار سالی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، یقینا عملیاتی خواهد شد.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: درسالهای قبل وقتی که دستمزد را بیشتر از تورم افزایش می دادیم، می گفتند ریزش نیروی کار خواهیم داشت ولی آخر سال، آماری که از سازمان تامین اجتماعی می گرفتیم نشان می‌داد بلا استثنا در کلیه استانها افزایش بیمه شده اجباری داشتیم؛ بنابراین هرچه دستمزد به معیشت نزدیکتر شود، رغبت برای اشتغال بیشتر و کارگر در کار ماندگار خواهد شد و به سمت مشاغل کاذب نخواهد رفت.

چمنی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری با کنترل تورم و ادامه روند تعیین دستمزد بیش از نرخ تورم، در سالهای آینده فاصله بین خط فقر و دریافتی کارگران به تدریج کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه دستمزد شورای عالی کار در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی لازم الاجرا است، گفت: هرچه از بابت حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی در شورای عالی کار مصوب شده است همان را نیز سازمان تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگان مصوب و اجرایی کرده است ولی متاسفانه در روزهای اخیر جلسه ای در سازمان تامین اجتماعی برگزار و در آن جلسه اعلام شد که بر اساس تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق افراد تابع صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی بیش از ۱۰ درصد نیست و سازمان تامین اجتماعی باید از آن تبعیت کند.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: به طور حتم افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال خواهد شد منتها در بحث سایر سطوح مزدی که برای سال جاری ۳۸ درصد تعیین شد، به تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱ استناد کرده و می گویند که نباید سایر سطوح مزدی در بخش بازنشستگان بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد؛ در حالی که این خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است و بیش از ۳.۵ میلیون بازنشسته‌ای که در کشور داریم، عملا با چنین تبصره ای با مشکلات معیشتی مواجه خواهند شد.

چمنی ادامه داد: تامین اجتماعی صندوق بین نسلی غیردولتی است و معتقدم یک اشتباه بزرگ در حال رخ دادن است چرا که این تبصره شامل حال صندوق‌هایی می شود که دولتی بوده و این تبصره برای صندوق های کشوری و لشگری، حداقل افزایش را مشخص کرده اس. صندوق های زیرمجموعه دولت، ردیف خاصی از خزانه دارند در حالی که سازمان تامین اجتماعی بودجه و ردیف خاصی ندارد لذا این اقدام را خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی می دانیم و معتقدیم که یک مصوبه نمی تواند قانون را زیر پا بگذارد.

به گفته وی اگر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرا شود، با توجه به اینکه سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد در شورای عالی کار مشخص شده است، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بهبود می یابد و این امر در وضع معیشت آنها اثرگذار است.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: در بحث حقوق بگیران شاغل، دو نوع حقوق داریم؛ یکی حداقل مزد و یکی سایر سطوح مزدی که از حداقل بالاتر می گیرند. در سازمان تامین اجتماعی هم دو نوع حقوق داریم یک بخش، تعدادی که حداقل را می گیرند و یک بخش تعداد انبوهی که سایر سطوح را دریافت می کنند.

چمنی متذکر شد: درست است که متناسب‌سازی ۷۵ درصدی بازنشستگان که سال گذشته اجرا شد، اکثر نفرات بازنشسته را از حداقل بگیران بالا برد ولی اکنون با لحاظ کردن افزایش ۱۰ درصدی در سایر سطوح مزدی که به لحاظ قانونی مشکل دارد، مثل این است که بازنشستگان افزایشی ندارند و آن متناسب سازی نیم بندی هم که انجام شده با این شیوه کلا از بین می رود و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد لذا انتظار می رود افزایش سایر سطوح مزدی همچنان که سالیان سال برای بازنشستگان اعمال می شده امسال نیز به اجرا درآید.