با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

با همکاری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و پرداخت بخشی از منابع مالی در قالب اعتبارات بودجه‌ای صندوق بازنشستگی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کسورات معوق حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق تا پایان مهرماه ۱۴۰۱، برای واریز به حساب بانکها و سایر فروشندگان اعتباری به ذیحسابی دستگاه‌ها پرداخت شد.

ایسنا نوشت: با اهتمام شرکتهای زیرمجموعه صندوق و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، کسورات بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق که در ماه‌های اخیر با تاخیر روبرو شده بود، تا انتهای مهرماه ۱۴۰۱ پرداخت و تسویه شد و در صورت تامین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه قابلیت پرداخت کسور معوق مربوط به آبان ماه نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به دلیل آغاز پرداخت سود اکثر شرکتها از نیمه دوم سال، کسورات بازنشستگان به دلیل کمبود منابع مالی و اعتبارات لازم با دوتا سه ماه تاخیر پرداخت می شد که این امر موجب نارضایتی عده زیادی از بازنشستگان شده بود. لازم به ذکر است، صندوق بازنشستگی کشوری درخواست تنخواه به همین منظور از سازمان برنامه و بودجه را پیگیری کرده بود که این مهم بنابر ملاحظاتی محقق نشد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی ۵۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

علی اصغر بیات در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در برنامه تلویزیونی گفت: در خصوص افزایش حقوق جلسات متعددی برگزار شد و با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد به حقوقشان اضافه می‌شود گفت: بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوقشان اضافه می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تاکید کرد: افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود.

علی اکبر عیوضی دبیر هیات مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران  به ماجرای «افزایش حقوق بازنشستگان و "ویرگول"» پرداخت و گفت: بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ۱۰ درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده؛ نوشته شده «صندوق تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ درحالیکه منظور صندوقِ تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است.

وی در ادامه با بیان اینکه این اشتباه تایپی، تأمین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری‌بگیر را ۱۰ درصد درنظر گرفته است، گفت: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نامه‌ای را جهت اصلاح این موضوع به مجلس ارسال کرده است.

دبیر هیات مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی در برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته تکلیف حقوق بازنشستگان تا پایان ماه فروردین مشخص شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جزییات مذاکرات افزایش مستمری بازنشستگان را تشریح کرد.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ضیافت افطار اعضای خانه کارگر، با اشاره به اعمال ۷۵ درصد متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰، گفت: قرار شد که ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ با پرداخت ۷۵ درصد موافقت کرد، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد که ۲۵ درصد باقی مانده تنها به میانه‌بگیران پرداخت شود، بلکه ۹۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود اما ما موافق این هستیم که ۲۵ درصد به همه گروه‌ها پرداخت شود؛ حتی حداقل‌بگیران چراکه این حق آنهاست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: بر سر افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ و اعمال ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی مناقشه‌ای میان ما و سازمان شکل گرفت. قرار شد که ابتدا افزایش مستمری ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی اعمال شود و ۲۵ درصد باقی مانده در سال جاری اعمال شود.

صادقی ادامه داد: البته مناقشه بر سر اعمال ماده ۹۶ در مورد سایر سطوح پابرجاست و سازمان تامین اجتماعی نظر دیگری دارد که ما موافق آن نیستیم. در مورد اعمال افزایش برای حداقل‌بگیران مناقشه‌ای نیست چراکه ماده ۱۱۱ قانوم تامین اجتماعی تکلیف را مشخص کرده است اما در مورد سایر سطوح افزایش باید با ماده ۹۶ دیده شود و در آن منطبق شود.

بازنشستگان خواهان روشن شدن میزان افزایش حقوق و مستمری، روشن شدن نحوه مصارف بودجه همسان‌سازی و تکمیل متناسب‌سازی در تامین اجتماعی شدند. 

این بازنشستگان اعلام کردند که بنابر بودجه سال ۱۴۰۱ و به گفته علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی اختصاص یافته است. 

از این بودجه، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق‌های کشوری و لشکری است و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری سهام به صندوق‌های تامین اجتماعی، لشکری و کشوری اختصاص می‌یابد. 

از این میزان سهام، ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی تخصیص می‌یابد و ۱۴ هزار میلیارد تومان هم به سایر صندوق‌ها می‌رسد. در نتیجه بودجه متناسب‌سازی در تامین اجتماعی به صورت نقد پرداخت نمی‌شود. 

بازنشستگان با اشاره به بودجه کلی همسان‌سازی یادآور شدند که صندوق‌ها تکلیف اجرای همسان‌سازی را روشن نکرده‌اند. آن‌ها می‌پرسند که در شرایطی که بسیاری از بازنشستگان از اختلاف حقوق خود با شاغلان گلایه دارند، چگونه است که صندوق‌ها تکلیفِ همسان‌سازی ۱۴۰۱ را روشن نکرده‌اند؟ 

به گفته‌ی این بازنشستگان، اختلاف دریافتی شاغل و بازنشسته در بیشترین حالت، در سال جاری، به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که سال ۹۹ که همسان‌سازی اجرا شد، میزان اختلاف دریافتی به ۲ تا ۳ میلیون می‌رسید. 

بازنشستگان در ادامه با اشاره به میزان اعمال افزایش حقوق و مستمری که در صندوق‌های کشوری و لشکری ۱۰ درصد و در تامین اجتماعی به طور متوسط ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران اعلام شده، افزودند که میزان افزایش حقوق‌ها با توجه به افزایش قیمت برخی اقلام سبد مصرفی خانوارها به بیشتر از تورم عمومی، در سال جاری مطلوب نیست؛ بویژه در سطحِ حداقل‌بگیرانِ کشوری و لشکری. 

تکمیل همسان‌سازی تا ۹۰ درصد شاغلان در صندوق‌های کشوری و لشکری و تکمیل ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی در تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های بازنشستگان است. در نتیجه، در تامین اجتماعی ضمن اعمال متناسب‌سازی و بروزرسانی ضرایب مربوط به متناسب‌سازی، باید تکمیل متناسب‌سازی هم انجام شود؛  چراکه تنها ۷۵ درصد متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ اجرا شده است.

میر هاشم موسوی در اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز با شرکت در جلسه‌ای که با حضور رئیس و اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و همچنین معاونین و مدیران ذیربط سازمان تامین اجتماعی به منظور اتخاذ بهترین تصمیم جهت افزایش میزان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر جامع میان نمایندگان بازنشستگان و مدیران سازمان تامین اجتماعی مقرر شد طی هفته جاری با برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی و با در نظر داشتن شرایط معیشتی بازنشستگان، مطلوب‌ترین تصمیم جهت افزایش میزان مستمری‌ها و ایجاد رضایتمندی این قشر اتخاذ و پیشنهاد شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در پایان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تصمیمات درست، رضایت بازنشستگان تامین شده و به سمت ایجاد عدالت در پرداخت‌ها که هدف این سازمان است؛ حرکت شود.

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1401 از اول اسفندماه در دستورکار وکلای‌ ملت در جلسات علنی قوه مقننه قرار داشت که نمایندگان در 13 روز و در قالب 28 جلسه‌ 2 و 3 شیفت کاری لایحه را بررسی کردند و در نهایت رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در جلسه علنی نوبت عصر روز (سه‌شنبه هفدهم اسفندماه) به پایان رسید.

لایحه بودجه روز (پنجشنبه 19 اسفند ماه) از سوی مجلس تقدیم شورای نگهبان شد که شورا (سه‌شنبه 24 اسفند) پس از انجام بررسی‌ها، ایرادات به لایحه بودجه سال آینده را جهت بررسی و رفع به مجلس بازگرداند که قوه مقننه در جلسه علنی روز چهارشنبه این اشکالات را برطرف کرد.

نهایتاً پس از رفت و برگشت لایحه بین مجلس و شورای نگهبان ، با اعلام سخنگوی شورا لایحه بودجه سال 1401 در تاریخ (یکشنبه 29 اسفند ماه) تایید شد و پس از آن در روز (دوشنبه اول فروردین ماه سال 1401) رئیس مجلس، لایحه را جهت اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

برپایه این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 1401 مصوباتی جهت حمایت از بازنشستگان داشتند که در ادامه می‌خوانید:

-تخصیص 90 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی

-تخصیص 9 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان کشوری

-تخصیص 5000 میلیارد تومان بابت همسان سازی -بازنشستگان لشکری

-با تصویب مجلس حداقل حقوق بازنشستگان پنج میلیون تومان تعیین شد

-افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

حقوق بازنشستگان در سال جدید افزایش نمی یابد؟

گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که فیش مستمری فرودین ماه سال ۱۴۰۱ آنها بر اساس آخرین حکم حقوقی سال ۱۴۰۰ صادر شده است

بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی فیش مستمری بازنشستگان را براساس میزان افزایش‌های سال جاری کارگران شاغل بروزرسانی نکرده است.

این بازنشستگان می‌گویند که حکم حقوقی آنها بر اساس فرمول‌های مندرج در آخرین حکم حقوقی که اعمال افزایش بر اساس ماده ۹۶ و متناسب‌سازی ۱۴۰۰، متناسب‌سازی ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی، مزایای مستمری و متناسب‌ مبالغ مربوط به آنها اعمال شده است.

به نظر می‌رسد که سازمان تامین اجتماعی آماده اعمال افزایش مستمری‌ها بر اساس بروزرسانی ضرایب متناسب‌سازی و اعمال مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، نیست.

این در حالی است که سازمان باید از ابتدای ۱۴۰۱ و بر اساس بخشنامه مزدی شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ که افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح را مورد تاکید قرار می‌دهد، رفتار کند.

اعمال مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در پیوند با اعمال ماده ۴۱ قانون کار بر روی بخشنامه مزدی شورای عالی کار معنا می‌یابد؛ اتفاقی که هر ساله از آن با عنوان افزایش مزد و مستمری متناسب با هزینه‌های زندگی، یاد می‌شود.

نگرانیِ مستمری‌بگیران از بروزرسانی نشدن ارقام فیشِ مستمری/ دریافتی فروردین بر اساس حکم حقوقی اسفند است؟

به گفته این بازنشستگان، افزایش مزد و مزایای ناشی از آن و تصویب افزایش مزایای مستمری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی جدا از اعمال افزایش مستمری سالیانه، چارچوبی است که در هر صورت باید رعایت شود.

بازنشستگان یادآور شدند که افزایش مزایای مربوط به مستمری و بروزرسانی ضرایب متناسب‌سازی در ۱۴۰۱ ارتباطی با اعمال مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی ندارد.

آنها همچنین گفتند که افزایش‌های مربوط به مستمری با توجه به الزام ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید اتفاق بیفتد.

بر اساس این ماده، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

بازنشستگان با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت اقلام برخی کالاهای اساسی یادآور شدند که طبق اعلام انصاف عرضه کننده‌ی این اقلام پس از حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت برخی از این اقلام ۴۰ تا ۵۰ درصد در سال جاری افزایش می‌یابد.

جدا از افزایش‌های سال جاری، در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد خیز افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم که منجر به افزایش سطح عمومی تورم شده است؛ گرچه برخی اقلام همواره تورمی بالاتر از تورم عمومی داشتند. برای نمونه، بین بهمن ۹۸ تا ۹۹، قیمت کالاهای اساسی ۴۰ تا ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

در همین حال در مهر ماه سال گذشته که تورم برخی کالاها از میان ۵۳ کالا به بیش از ۲ برابر یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نتیجه بازنشستگان انتظار دارند که تورم به واسطه ترمیم مستمری آنها از فروردین ماه دیده شود.