رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح  رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان  یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. 

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آیین‌نامه رتبه بندی در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی قرار گرفته است تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

نوری درباره آمادگی جسمانی و تربیت بدنی دانش‌آموزان نیز گفت: یک استراحتی به بچه ها می‌دهیم و از اول تیرماه پایگاه‌های تابستانی آغاز به کار می‌کنند؛ این پایگاه‌ها در حوزه تربیت‌بدنی، پرورشی و ترمیم جاماندگی‌های آموزشی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حضور در فضای مجازی هر سال، دو تا سه ماه دانش آموزان را با تأخیر در یادگیری مواجه می‌کند که برای این موضوع هم در دو بستر شبکه شاد و بستر آموزش حضوری برای مناطق محروم اقدام می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که افزایش شهریه مدارس غیردولتی تا ۳۵ درصد را تأیید می‌کنید؟، گفت: بحث شهریه مدارس غیردولتی بر اساس سازوکاری تعیین می‌شود و تاکید ما این بوده که این رقم را چه در بخش شهریه ثابت و چه فوق برنامه اعلام کنند، همانند سال های گذشته نباشد که شهریه را اعلام می‌کردند اما مقدار بالاتری از خانواده ها گرفته می‌شد.

وی درباره بخشنامهای تحت عنوان سرایدار شدن معلمان، گفت: این یک کار سلیقه‌ ای بود، معلم معلم است و سرایدار هم سرایدار است و به دنبال آن هستیم تعدادی سرایدار استخدام کنیم که رئیس جمهور دستورش را در دولت داده است و در حال پیگیری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان اظهار کرد: کارهایش در حال انجام است و قطعا از این بیمه خیلی بهتر است.

وزارت آموزش و پرورش، افزایش میزان حقوق سربازمعلمان را به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس بخشنامه سعید عسکری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، حقوق سربازمعلمان از اول اسفند ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش،  از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و اظهار کرد: متن آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از یک ماه بررسی کارشناسی، امروز از طرف وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه شد.  

وی با بیان اینکه زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور خواهد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه بودجه و با نظارت دو نماینده مجلس انجام شد که کارشناسان در سه شیفت کاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، آن را آماده کردند.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه ظرف سه ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان باید اجرایی شود، ادامه داد: ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به محض تصویب دولت، به مرحله اجرایی می‌برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از تصویب هیأت دولت می‌توانیم درباره مفاد آن صحبت کنیم چون ممکن است در دولت با تغییراتی مواجه شود. 

وی با بیان اینکه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش در این آیین‌نامه شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رضایت‌مندی شغلی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت تربیتی است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی داد.

صادق ستاری‌فرد در این باره گفت: قانون، یک ماه برای تدوین آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان مهلت تعیین کرده بود که این مهلت ۲۳ فروردین به اتمام می‌رسد و وزارتخانه تا ۲۳ فروردین، آیین‌نامه را در اختیار دولت قرار می‌دهد.

وی افزود: قانون برای تدوین آیین‌نامه، کارگروه‌هایی را پیش‌بینی کرده است و آیین‌نامه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری استخدامی و سه تن از نمایندگان مجلس تدوین و نوشته می‌شود. این کارگاه‌ها به صورت مرتب و روزانه در حال برگزاری جلسه هستند و امر تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تقریبا به نقاط انتهایی رسیده و همانطور که بیان شد، ظرف چند روز آینده در اختیار هیئت وزیران قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش‌بینی اعتبار لازم هم در قانون بودجه امسال  برای رتبه‌بندی معلمان انجام شده و مسئله‌ای از این حیث وجود ندارد گفت: پس از تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در صحن هئیت وزیران، آموزش وپرورش با توجه به پیش‌بینی اعتبار در قانون برنامه بودجه حتما آن را اجرا خواهد کرد.

ستاری‌فرد در پاسخ به اینکه آیا صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا پایان بهار انجام می‌شود؟ ادامه داد: بله، صدور احکام همین فصل انجام خواهد شد. قانون پیش بینی کرده است که کارگروه مربوطه یک ماه برای تدوین آیین‌نامه فرصت دارد و پس از تصویب در هیئت وزیران باید ظرف سه ماه نسبت به صدور احکام و اجرای رتبه بندی معلمان بر اساس آیین نامه مصوب اقدام کند که در موعد مقرر انجام می‌شود و مشکلی نخواهیم داشت.

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه آئین نامه نظام رتبه بندی معلمان با سرعت و دقت در حال نوشتن است، افزود: نوزدهمین نشست ویرایش این آئین نامه را با حضور وزیر، ۲ نفر از نمایندگان مجلس و مدیران کل آموزش و پرورش که در خط اول هستند برای بررسی مشکلات و ایرادات برگزار کردیم.

وی بیان کرد: تلاش بر این است تا روز یکشنبه با حضور سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی آن را نهایی کنیم چون ملزم هستیم تا ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه جاری ، آخرین پیش نویس را تقدیم هیات دولت کنیم و طبق قانون تائیدیه را بگیریم.

وی تصریح کرد: به محض ابلاغ هیات های ممیزی مرکز، استان، شهرستان ، مناطق و نواحی آموزش و پرورش شروع بکار می کنند تا معلمان براساس شاخص ها و رتبه‌های  پنجگانه توزیع کنند و بر همان اساس احکام معلمان را صادر کنند.

احمدی لاشکی ادامه داد: آنچه قانون گذار از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام کرده، قابلیت اجرایی دارد و مشمول این زمان می شود لذا معلمان دغدغه این موضوع را از نظر پرداخت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته نظام رتبه بندی معلمان را ارتقاء جایگاه ، منزلت و کرامت معلمان و همچنین کیفیت آموزشی تشکیل می دهد، افزود: برای اجرای رتبه بندی معلمان در ردیف ۵۵۴۰۶۵ از جدول ۹ ردیف‌های مقرر بودجه لازم تامین شده است.

وی یادآورشد: امیدواریم به آنچه قانون گذار و سند تحول بنیادین که شورای عالی فرهنگی در سال ۱۳۹۰ وقت گذاشته ، برسیم تا معلمان به منزلت و کرامت بیش از گذشته برسند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدواریم  در جلسه رسمی، هیات دولت طرح رتبه بندی معلمان را برای اجرا تائید کند تا بتوانیم این عیدی را درهفته بزرگداشت مقام معلم به معلمان بدهیم.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان به شورای نگهبان تقدیم شده و این شورا نیز این قانون را تأیید کرده است و هیچ مشکل و ایراد محتوایی و قانونی به آن وارد نیست و وجود ندارد.

وی ادامه داد: آئین نامه مربوط به این قانون باید هرچه سریع‌تر از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش برای بهره‌مندی معلمان به مدیران پایین دستی برای اجرا و دادن احکام معلمان بر پایه این قانون ابلاغ شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس تمام تلاش خود را برای تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان انجام داد و امید است وزارت آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین آئین نامه اجرایی آن اقدام کند تا فرهنگیان عزیز بتوانند از امتیاز رتبه‌بندی برخوردار شوند.

حاجی پور با بیان اینکه یکی از شعارهای حجت‌الاسلام رئیسی در زمان انتخابات، اجرای رتبه‌بندی معلمان بود، تصریح کرد: در سند تحول نیز که بر اساس منویات مقام معظم رهبری است بر اجرای این لایحه تاکید شده است.

وی یادآور شد: ضرورت دارد جایگاه معلمان در کشور ارتقاء یابد و در صورتی که برای اجرای این طرح با محدودیت منابع مالی مواجه شویم، بهتر است از حقوق کارمندانی که از سقف معمول بیشتر است کاهش داده و به معلمان اختصاص یابد.

وی یادآور شد: هیچکدام از معلمان با این لایحه مخالف نیستند و مجلس نیز تمام قد پای اجرای آن ایستاده است.

ضا حاجی پور اظهار داشت: پرداخت معوقات قانون رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شده و سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش باید زمان اجرا و پرداخت معوقات آن را از شهریورماه سال ۱۴۰۰ محاسبه کنند.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به طور قطعی قانون رتبه‌بندی معلمان دیده شده و بودجه آن نیز در اختیار دولت و وزارت آموزش و پرورش است که هرچه سریع‌تر نسبت به عملیاتی کردن آن باید اقدام کنند.