با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

در روزهای گذشته سازمان تامین اجتماعی با انتشار توضیحاتی، اخبار مربوط به افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته را تایید کرد.

فروردین ماه امسال کارگران بازنشسته به نرخ پارسال حقوق بازنشستگی گرفتند. وضعیت نامشخص افزایش مستمریهای کارگران بازنشسته دلیل این پرداخت علی الحسابی بود.

با این حال در روزهای گذشته نهادهای صنفی کارگران بازنشسته اعلام کردند: درصورت موافقت دولت، افزایش حقوق کارگران بازنشسته به اندازه دستمزد کارگران شاغل خواهد بود.

سازمان تامین اجتماعی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداد. اما در برابر انتشار خبر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان سال ۱۴۰۱ و تعمیم آن با حقوق کارگران بازنشسته اعلام کرد: مصوبه افزایش ۱۰ درصدی هیات دولت به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی آنها ربطی ندارد.

مطابق توضیح روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ملاک افزایش حقوق کارگران بازنشسته مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است. و مصوبه هیات وزیران در مورد تعیین ضریب ریالی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان به این موضوع ربطی ندارد.

بدین ترتیب سازمان تامین اجتماعی به صورت غیر مستقیم ادعای تشکل‌های صنفی کارگران بازنشسته را تایید کرد. مطابق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد.

همچنین در ماده ۹۶ این قانون بر افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح متناسب با شرایط اقتصادی و نرخ تورم تاکید شده است.

اجرای متناسب سازی حقوق در تامین اجتماعی

برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران از ۳۸ درصد برای سایر سطوح مزدی تا ۵۷ درصد برای حداقل بگیران افزایش یافت. از کنار هم قرار دادن این اخبار نتیجه گیری می‌شود که حقوق کارگران بازنشسته نیز بین ۳۸ تا ۵۷ درصد زیاد خواهد شد.

تایید ضمنی افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق کارگران بازنشسته در حالی است که در روزهای گذشته اعتراضات به افزایش دستمزدها همچنان ادامه داشت.

به صورت مشخص در ادامه پیگیری‌های کارفرمایان برای بازبینی دستمزدهای سال ۱۴۰۱، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به میدان آمد و از ضرورت این امر سخن گفت.

محمدرضا پور ابرهیمی در صحبتهایی که همزمان با روزکارگر ایراد شد از احتمال مداخله رئیس جمهوری برای کاهش حقوق کارگران خبر داد.

هرچند این نماینده مجلس دلیل چنین اتفاقی را به سود امنیت شغلی کارگران و کنترل تورم دانست اما در نهایت جدا از واکنش تند کارگران، این موضوع از سوی سخنگوی دولت و معاون وزیر کار تکذیب شد.

براین اساس مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار همچنان به قوت خود باقیست. این یعنی قابلیت افزایش حقوق کارگران بازنشسته هم به همین اندازه هست.

در توضیحات رسمی سازمان تامین اجتماعی البته صحبتی از ادامه اجرای قانون متناسب سازی نشده است. با این حال بازنشستگان می‌گویند: دولت بابت ۲۵ درصد عواید متناسب سازی سال ۱۴۰۰ بدهکار است. طبق تعهد قرار است این بدهی برای امسال تسویه شود.

این درحالی است که با تصویب مجلس، قانون برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر هم تمدید شد. این یعنی شرایط متناسب سازی به نفع کارگران بازنشسته است.

 

علی دهقان‌کیا با اشاره به رفع مشکل «ویرگول» برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی، گفت: طی جلسات مختلفی که داشتیم و رایزنی‌هایی که با معاون اجرایی مجلس و همچنین نمایندگان انجام شد، در نهایت مشکل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تأمین اجتماعی برطرف و پاسخ نامه استعلام، به تأمین اجتماعی ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تأمین اجتماعی مشکلی برای افزایش حقوق ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح ندارد و مطابق قانون، همانند افزایش حقوق کارگران باید حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی نیز افزایش پیدا کند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تأکید کرد: در بخشنامه بند ۴ تبصره ۱۲ قانون دستمزد ۱۴۰۱ به اشتباه سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح عنوان شده بود که در نهایت وجود این «ویرگول» مشکلاتی را ایجاد کرده بود، مبنی بر اینکه بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی مانند نیروهای خدماتی باید ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و منجر به این شد که تأمین اجتماعی از مجلس استعلام کند و مجلس نیز پاسخ آن را داد.

دهقان‌کیا افزود: پیگیری‌های ما نتیجه داد و این مشکل در حال حاضر برطرف شده و مشخص شد که این «ویرگول» اشتباه تایپی بوده و ربطی به تأمین اجتماعی ندارد. بر این اساس حداقل‌بگیرهای تأمین اجتماعی، از افزایش حقوق ۵۷.۴ درصدی و سایر سطوح نیز از افزایش حقوق ۳۸ درصد همراه با ۵۱۵ هزار تومان برخوردار خواهند شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دیگر تأمین اجتماعی بهانه‌ای برای عدم پرداخت افزایش‌ها ندارد و باید هر چه سریع‌تر جلسه‌ای برگزار و احکام افزایش حقوق بازنشستگان صادر شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: همان‌گونه که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرده بود که در اردیبهشت ماه افزایش حقوق‌ها اعمال می‌شود، درخواست ما آن است که طی ماه آینده احکام جدید بازنشستگان صادر، افزایش حقوق‌ها و مابه‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت نیز پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: بازنشستگان نگرانی در خصوص میزان افزایش حقوق نداشته باشند چرا که با پیگیری‌هایی که از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شد، این مشکل برطرف شده و به زودی افزایش قانونی حقوق این افراد پرداخت خواهد شد.

حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد.

وی گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است؛ این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند. اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان  جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه نامه یا آیین نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند. حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود.

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شد و نهایتاً با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت شد.

وی افزود: بر این اساس علاوه بر افزایش 57.4 درصد حداقل‌بگیران و سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و ان‌شاءالله از اردیبهشت‌ماه این افزایش اعمال خواهد شد.

بیات گفت: همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه با اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی:هیچ مانعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران وجود ندارد و کانون عالی تلاش می کند عین مصوبات شورای عالی کار برای همه سطوح انجام شود.

این افزایش حقوق با حقوق اردیبهشت ماه پرداخت می شود.

با اشاره به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: خوشبختانه دستمزد ۱۴۰۱ بالاتر از تورم ایجادی در سال گذشته تعیین شد و شورای عالی کار تصمیم منطقی در این خصوص گرفت که امیدواریم این رویه در سالهای آینده هم پیش برود و مزد بالاتر از نرخ تورم تصویب شود تا بند دو ماده ۴۱ قانون کار که اشاره به تامین سبد معیشت خانوار دارد، ‌محقق شود.

وی با بیان اینکه در افزایش دستمزد امسال جامعه کارفرمایی همراهی خوبی داشتند، اظهار کرد: این افزایش به سود بنگاه‌ها خواهد بود و افزایش اشتغال جوانان را به دنبال خواهد داشت. ما در آخر سال افزایش تعداد کارگران و نیروهای کار را شاهد خواهیم بود و شعار سالی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، یقینا عملیاتی خواهد شد.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: درسالهای قبل وقتی که دستمزد را بیشتر از تورم افزایش می دادیم، می گفتند ریزش نیروی کار خواهیم داشت ولی آخر سال، آماری که از سازمان تامین اجتماعی می گرفتیم نشان می‌داد بلا استثنا در کلیه استانها افزایش بیمه شده اجباری داشتیم؛ بنابراین هرچه دستمزد به معیشت نزدیکتر شود، رغبت برای اشتغال بیشتر و کارگر در کار ماندگار خواهد شد و به سمت مشاغل کاذب نخواهد رفت.

چمنی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری با کنترل تورم و ادامه روند تعیین دستمزد بیش از نرخ تورم، در سالهای آینده فاصله بین خط فقر و دریافتی کارگران به تدریج کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه دستمزد شورای عالی کار در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی لازم الاجرا است، گفت: هرچه از بابت حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی در شورای عالی کار مصوب شده است همان را نیز سازمان تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگان مصوب و اجرایی کرده است ولی متاسفانه در روزهای اخیر جلسه ای در سازمان تامین اجتماعی برگزار و در آن جلسه اعلام شد که بر اساس تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق افراد تابع صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی بیش از ۱۰ درصد نیست و سازمان تامین اجتماعی باید از آن تبعیت کند.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: به طور حتم افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال خواهد شد منتها در بحث سایر سطوح مزدی که برای سال جاری ۳۸ درصد تعیین شد، به تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱ استناد کرده و می گویند که نباید سایر سطوح مزدی در بخش بازنشستگان بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد؛ در حالی که این خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است و بیش از ۳.۵ میلیون بازنشسته‌ای که در کشور داریم، عملا با چنین تبصره ای با مشکلات معیشتی مواجه خواهند شد.

چمنی ادامه داد: تامین اجتماعی صندوق بین نسلی غیردولتی است و معتقدم یک اشتباه بزرگ در حال رخ دادن است چرا که این تبصره شامل حال صندوق‌هایی می شود که دولتی بوده و این تبصره برای صندوق های کشوری و لشگری، حداقل افزایش را مشخص کرده اس. صندوق های زیرمجموعه دولت، ردیف خاصی از خزانه دارند در حالی که سازمان تامین اجتماعی بودجه و ردیف خاصی ندارد لذا این اقدام را خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی می دانیم و معتقدیم که یک مصوبه نمی تواند قانون را زیر پا بگذارد.

به گفته وی اگر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرا شود، با توجه به اینکه سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد در شورای عالی کار مشخص شده است، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بهبود می یابد و این امر در وضع معیشت آنها اثرگذار است.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: در بحث حقوق بگیران شاغل، دو نوع حقوق داریم؛ یکی حداقل مزد و یکی سایر سطوح مزدی که از حداقل بالاتر می گیرند. در سازمان تامین اجتماعی هم دو نوع حقوق داریم یک بخش، تعدادی که حداقل را می گیرند و یک بخش تعداد انبوهی که سایر سطوح را دریافت می کنند.

چمنی متذکر شد: درست است که متناسب‌سازی ۷۵ درصدی بازنشستگان که سال گذشته اجرا شد، اکثر نفرات بازنشسته را از حداقل بگیران بالا برد ولی اکنون با لحاظ کردن افزایش ۱۰ درصدی در سایر سطوح مزدی که به لحاظ قانونی مشکل دارد، مثل این است که بازنشستگان افزایشی ندارند و آن متناسب سازی نیم بندی هم که انجام شده با این شیوه کلا از بین می رود و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد لذا انتظار می رود افزایش سایر سطوح مزدی همچنان که سالیان سال برای بازنشستگان اعمال می شده امسال نیز به اجرا درآید.