با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد.حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: برای اولین بار همه تقاضاهای وام ازدواج انباشت شده دوره قبل برای فرزندان ⁧‫بازنشستگان‬⁩ کشوری یکجا تأمین اعتبار و پرداخت شد؛ این موضوع پیش از این به صورت قرعه‌کشی و در هر نوبت برای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر بود. تکریم بازنشستگان عزیز از اولویت‌های ⁧‫وزارت مردم‬⁩ است اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

عبدالملکی در توئیتر دیگری نوشت: دیدار ثابت با جامعه ارزشمند کارگری از بهترین توفیقاتی است که در دوره مسئولیت به آن مفتخر شده‌ام؛ جامعه ⁧‫ زنان کارگر‬⁩ در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ معتقدم، زنان به لحاظ انضباط و وجدان کاری و بهره‌وری شغلی در محیط کار پیشگام و از این حیث ⁧‫الگو‬⁩ هستند.

با حل مشکل ویرگول قانون بودجه، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در انتظار ابلاغ افزایش مستمری‌ها و صدور احکام جدید هستند.

بازنشستگان انتظار دارند مصوبات شورایعالی کار بدون کم و کاست در مورد آن‌ها اجرایی شود؛ آن‌ها می‌گویند با صدور احکام، از بلاتکلیفی و نگرانی نجات پیدا می‌کنیم.

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) نیز در این رابطه می‌گوید: انتظار داریم وضعیت مستمری بازنشستگان و میزان افزایش آن، تا ده اردیبهشت مشخص شود. هرچه زودتر احکام جدید را صادر کنند بهتر است، بازنشستگان زودتر از بلاتکلیفی و انتظار نجات می‌یابند. ابلاغ افزایش مستمری‌ها باید در نیمه‌ی اول اردیبهشت انجام شود.

علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران) در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خواستار صدور و ابلاغ احکام افزایش مستمری در سال ۱۴۰۱ شد.

در این نامه از مدیرعامل سازمان درخواست شده برای رفع نگرانی‌های بازنشستگان، کارهای اداری صدور احکام جدید سریع‌تر انجام شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه دولت هنوز افزایش های حقوق مصوب در قانون بودجه ۱۴۰۱ امسال را ابلاغ نکرده است، گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی الحساب و بر مبنای سال گذشته محاسبه و پرداخت می شود و امیدواریم با ابلاغ دولت، احکام براساس افزایش های جدید در اردیبهشت ماه صادر و افزایش فروردین نیز در آن زمان پرداخت شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تخصیص ۹هزار میلیارد تومان نشان از عزم دولت و مجلس برای ادامه همسان‌سازی حقوق دارد گفت: نظرات و مطالبه بازنشستگان از روش‌ها و ابزار مختلفی در صندوق بازنشستگی کشوری رصد شده، شنیده و پیگیری می‌شود.

طبق گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، محمد اسکندری در نشست ماهانه روسای کانون‌های بازنشستگان استان تهران که با حضور مدیران این صندوق و مدیرعامل شرکت آتیه سازان حافظ برگزار شد، افزود: راه‌اندازی کمیته مطالبات بازنشستگان، اجرای طرح سنجش رضایت بازنشستگان که به صورت تلفنی و تصادفی هر هفته اجرا می‌شود، رصد آخرین نظرات بازنشستگان در مرکز پاسخگویی ۲۵۰۰، مطالباتی که در فضای مجازی یا به صورت حضوری مطرح می‌کنند، همگی شنیده و پیگیری می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه نظرات بازنشستگان به طور قطع در تصمیمات صندوق دخیل است، ادامه داد: براساس همین روش ها و رصد مستمر نظرات بازنشستگان، اقداماتی از جمله پیگیری همسان‌سازی حقوق، ماده ۸۵، حذف الزام کارت های بانکی عکسدار، اصلاح طرح‌های یاری یا تمدید آنها و اضافه شدن برخی طرح های دیگر رفاهی و سایر فعالیت ها در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اجرایی شده یا در دست پیگیری مستمر است و اینها نتیجه اهتمام جدی برای شنیدن صدای بازنشستگان است.

اسکندری، پیگیری روشن شدن وضعیت قانونی کانون‌های بازنشستگی، رایزنی برای افزایش تعداد وام گیرندگان و در ادامه سقف وام ضروری، تلاش برای پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان به همه افراد واجد شرایط درخواست کننده تا مرداد ۱۴۰۰، احیای تورهای گردشگری و سفر بازنشستگان، پرداخت سریع هزینه خسارت درمان زیر ۵۰۰هزار تومان، حضور موثر بازنشستگان در هیات های نخبگانی و اتاق های فکر، ایستادگی در برابر دخالت ها و تصمیمات ناگهانی در حوزه شرکت ها را از جمله اقدامات صندوق بازنشستگی در راستای پیگیری مطالبات به حق بازنشستگان عنوان و البته بر این موضوع تاکید کرد که میزان ثمربخشی و موفقیت این تلاش ها بستگی به همکاری و همراهی بخش های دیگر و به ویژه تامین اعتبار لازم را نیز دارد که در این راستا هم تلاش می شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: همسان‌سازی حقوق، خواسته و مطالبه جدی بازنشستگان است و اختصاص ۹هزار میلیارد تومان در این خصوص به معنای اراده دولت برای ادامه اجرای آن است.

وی خاطرنشان کرد: قانونی شدن همسان سازی موضوع دیگری است که باید در لایحه مربوطه پیگیری شود و به نتیجه برسد و ما هم پیگیر تعیین تکلیف آن هستیم.

اسکندری تصریح کرد: آنچه در قالب نظام چندلایه تامین اجتماعی دنبال می‌شود می‌تواند بسیاری از تبعیض‌های موجود را برطرف و نظام عادلانه‌تری ایجاد کند و دغدغه عدالت در پرداخت ها پوشش داده شود.

افزایش حقوق امسال هنوز ابلاغ نشده است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه دولت هنوز افزایش های حقوق مصوب در قانون بودجه ۱۴۰۱ امسال را ابلاغ نکرده است، گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی الحساب و بر مبنای سال گذشته محاسبه و پرداخت می شود و امیدواریم با ابلاغ دولت، احکام براساس افزایش های جدید در اردیبهشت ماه صادر و افزایش فروردین نیز در آن زمان پرداخت شود.

وی مطالبه روسای کانون های بازنشستگی استان تهران و سایر بازنشستگان برای تاخیر در پرداخت کسورات حقوق را به حق و درست عنوان کرد و گفت: این موضوعی است که هر ماه صندوق بازنشستگی طبق وظیفه از سازمان برنامه و بودجه مطالبه می کند و درتلاش هستیم تا کسورات حداکثر تا دهم هر ماه پرداخت شود البته تعلل دستگاه ها در اعلام کسورات نیز یکی از دلایل این تاخیر است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، طرح برخی مطالب درباره بدهی دولت به صندوق بازنشستگی و بازنشستگان و اغراق در این زمینه را نوعی اجحاف در حق نهاد دولت دانست و افزود: دولت طبق تکلیف موضوع ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری، هرماه نسبت به تامین منابع حقوق بازنشستگان اقدام می کند که اگر منصفانه نگاه کنیم دولت در این زمینه مسوولانه عمل می کند. هرچند که صندوق در صورت های مالی خود، دریافت ارزش روز برخی مطالبات ناشی از کسور و یا تحمیل بار مالی در سال های گذشته را گنجانده است و به دنبال دریافت آن است.

واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری و فروش آن برای تامین حقوق بازنشستگان

وی حذف بند «و» ماده ۲ را در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری و فروش آن برای تامین حقوق بازنشستگان را تصمیم درستی عنوان کرد و گفت: این رویکردی اشتباه در قانون بودجه سال گذشته برای تامین منابع همسان سازی حقوق بود که امسال با تدبیر درست دولت و مجلس اصلاح و حذف شد.