وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

 7 تیرماه بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برای اجرا به بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل 9 ماده‌ای، متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن 100 میلیونی (تهران)، 70 میلیون تومانی (کلانشهرها) و 40 میلیون تومان (سایر شهرها) باید طی 60 ماه وام را با سود 18 درصد بازپرداخت کنند.

در ماده 4 آمده است: تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

همچنین متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن باید دارای اجاره ­نامه رسمی یا اجاره­ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ 1401/1/1 به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام  کند.

به گزارش تسنیم، مطابق بخشنامه 12 اردیبهشت امسال بانک مرکزی، 19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل باید 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت کنند.

از سوی دیگر همانگونه که در ماده 1-7 دستورالعمل بانک مرکزی آمده متقاضی باید اجاره نامه دارای کد رهگیری امسال را برای وام ودیعه ارائه دهد. اما بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد برخی بانک‌ها بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال شانه خالی کردن از پرداخت وام مذکور هستند.

به‌عنوان مثال یکی از بانک‌هایی که موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن،‌ "موانع من‌درآوردی" را برای مستأجران به‌وجود آورده است. یکی از همین موانع، مطالبه دو فقره اجاره‌نامه از مستأجران است؛ یکی برای امسال و دومی هم برای سال گذشته.

نکته جالب توجه این‌که بانک مورد نظر در پاسخ به اعتراض مستأجران  می‌گوید: این قانون است و تا مبایعه نامه سال گذشته و امسال را نداشته باشید، نمی‌توانیم وام ودیعه مسکن را پرداخت کنیم.

شاید یکی از مسائلی که باعث شده برخی بانک‌ها جلوی پای اجاره‌نشین‌ها سنگ‌اندازی کنند،‌دوره بازپرداخت وام ودیعه باشد. بر اساس ماده 5  بانک مرکزی حداکثر زمان بازپرداخت وام مذکور 5 سال است. دوره‌ای که به نظر می‌رسد به مذاق بانک‌ها خوش نیامده است. به هر حال با توجه به شرایط اسف بار بخش اجاره مسکن، لازم است بانک مرکزی نظارت خود بر عملکرد بانک‌های عامل را تشدید کند تا مستأجران در کوتاه‌ترین زمان بتوانند از وام‌ ودیعه مسکن با سود 18 درصدی بهره‌مند شوند.

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور با تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی به منظور بهره‌گیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش و تأسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و بهره‌گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست‌های کلی ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور با حفظ کارکردهای سیاستگذاری و نظارتی نظام تأسیس شد.

در سطح کشور بیش از ۱۸ هزار مدارس غیر دولتی وجود دارد که ۲۴۰ هزار نفر در این مدارس به ۲ میلیون دانش‌آموز، خدمات‌رسانی آموزشی دارند؛ بر اساس آخرین آمار،  ۱۲.۹ درصد دانش‌آموزان کشورمان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند و حدود ۱۴ درصد مدارس سطح کشور را مدارس غیردولتی تشکیل می‌دهند.

هیأت وزیران در جلسه نوزدهم آذر ۱۳۶۹ به پیشنهاد شماره ۹۳۳۵۴ مورخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ وزارت آموزش و پرورش به استناد تبصره ماده(۱۳) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۳۹۵، اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را تصویب کرد.

اما چرا این صندوق ایجاد شد؟ صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی به منظور حمایت از مؤسسان با اولویت مناطق محروم توسط وزارت آموزش و پرورش با مشارکت مؤسسان بخش غیردولتی به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی و با شخصیت حقوق مستقل ایجاد شد. سرمایه اولیه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی مبلغ 20 میلیارد ریال بود و مرکز اصلی آن هم در تهران واقع شده است.

در خصوص چرایی ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی و فعالیت‌های آن برای این مدارس با عباس معزی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی گفت‌وگو کردیم.

 بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۹۸ هزار و ۳۰۰، ۹۳ هزار و ۲۰۰ و ۹۴ هزارتومان قیمت دارند. هر برگ  اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در، تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۹۳ هزار و ۸۰۰، ۹۵ هزار و ۱۰۰ و ۹۴ هزار و ۶۰۰  تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰، ۹۵ هزار و ۷۰۰، در آبان ماه ۹۶ هزار تومان و در آذرماه نیز ۹۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن  سال گذشته نیز با قیمت های ۹۵ هزار و ۳۰۰ و ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این گزارش نیز بر اساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۳۸ میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵میلیون و ۲۸۰ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۳ میلیون و ۴۸۰هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۲۸۰هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۱ میلیون و ۶۸۰هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۰ میلیون و ۵۶۰  هزار تومان و متاهل ها نیز باید ۶۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۱ میلیون و ۴۶۰ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۲ میلیون و ۹۲۰هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای در تهران و ۱۱ شهر دیگر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته وی بانک مسکن برای سال جدید یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۱۲ سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری‌های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین کرده است.

مدیرعامل بانک گفت: در چارچوب سیاست‌های اعتباری سال جاری در بخش مسکن و ساختمان، سازندگان، انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی می‌توانند از تسهیلات در سقف‌های مختلف برای ساخت مسکن استفاده کنند.

شایان ادامه داد: سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت‌وساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه‌ای باشد یا معمولی (غیرحرفه‌ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: در بسته اعتباری سال جاری رونق تولید مسکن، برای ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: در شهرهای مذکور به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

شایان تصریح کرد: در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

وی افزود: همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

شایان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بر اساس سیاست جدید تأمین مالی ساخت و تولید مسکن، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده شود.

وی افزود: این بسته کمک خواهد کرد تا تولید مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال، در شهرهای کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه‌دار شدن اقشار هدف در کشور برطرف شود.

 آنگونه که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده دستور پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن به بانک‌ها ابلاغ شده است. مبلغ این وام، ۲۰۰ میلیون تومان است که به در قالب وام قرض‌الحسنه به خانوارها پرداخت می‌شود. اما نه همه خانوارها.