دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

در یک سال گذشته دولت یارانه‌های مناسبتی متعددی را برای مردم واریز کرده است. از یارانه رمضان گرفته تا یارانه نوروز و ۲۲ بهمن ماه. واریز یارانه‌های مناسبتی این تصور را ایجاد کرده که احتمالا دولت به مناسبت عید فطر هم قرار است یارانه جدیدی واریز کند.

اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط نشان می‌دهد واریز یارانه عید فطر در دستور کار نیست و مردم نباید منتظر واریز یارانه عید فطر باشند.

پیش از این هم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت هرگونه یارانه عید فطر را تکذیب و اعلام کردند مساله واریز یارانه عید فطر در دستور کار نیست و دولت هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که یارانه عید فطر به سرپرستان خانواده‌های فاقد درآمد، صاحبان مشاغل آزاد، افراد فاقد درآمد ثابت و آسیب دیدگان محدودیت های کرونایی تعلق می‌گیرد.

تنها یارانه‌ای که در آستانه عید فطر واریز شده یارانه معیشتی است که به روال همیشه، دهم ماه واریز شد. اما این یارانه، همان یارانه معیشتی است که بیش از دو سال است که واریز شده و ربطی به یارانه عید فطر ندارد.

یارانه‌های مناسبتی چیست؟

در دولت سید ابرهیم رئیسی، سنگ بنای پرداخت یارانه نقدی جدیدی موسوم به یارانه مناسبتی گذاشته شده است؛ مبلغ این یارانه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار تومان بود که به جمعیت حدودا ۳۴ میلیون نفری پرداخت شد.

برای مرتبه دوم دولت سیزدهم در روزهای منتهی به سال نو مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به عنوان یارانه معیشتی عید نوروز را پرداخت کرد اما مشمولان این یارانه تنها ۱۲ میلیون نفر بود.

پرداخت یارانه های نقدی مناسبتی، رویه ای جدید است که به صورت مستقل از پرداخت دو یارانه نقدی دیگر صورت می گیرد؛ به گفته مقامات دولتی مشمولان این یارانه براساس ۴ دهک ابتدایی دهک های اقتصادی شناسایی شده‌اند.

پرداخت یارانه معیشتی که مبلغ سرانه انفرادی آن ۵۵ هزار تومان است از بعد ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت.

پرداخت یارانه نقدی انرژی هم که به نسبت به سایر یارانه‌های نقدی قدمتی بیشتر دارد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ آغاز شده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک سو با سیاست‌ها دولتی‌ها پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق برای منطبق شدن با استاندارهای اقتصادی جهانی تعدیل ساختاری مقاریت دارد و از سوی دیگر به دلیل ناچیز و ثابت بودن مبالغ اختصاص یافته مدام از ارزش و بهای آنها کاسته می‌شود.

با این حال به دلیل شوک های اقتصادی پیاپی همیشه برنامه های دولتها برای پرداخت یارانه های نقدی جدید یا افزودن بر مبالغ آنها از موضوعات مورد توجه مردم بوده است.

یارانه پرداختی حذف می شود

پس از دو سال از آغاز پرداخت یارانه تورم ایجاد شد و این تورم به گونه‌ای بود که چند برابر درآمد مردم بابت این قضیه افت کرد و زیان این ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان بسیار بیشتر از منفعت آن بود.

بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کمتر از دو ماه دیگر باید برای بررسی به مجلس ارایه شود که بزرگ‌ترین چالش آن یعنی کسری احتمالی منابع پیش‌بینی‌هایی را برای حذف برخی یارانه‌ها قوت می‌بخشد. این در حالی است که اخبار مشخصی از جلسات برگزار شده پیرامون لایحه بودجه سال آینده به بیرون درز نکرده و حتی روز یکشنبه نیز مجلس در این‌باره جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اشاره به موضوع یارانه‌های نقدی گفته است با توجه به توزیع یارانه‌ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

البته پیش از این امید حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها در شهریور ماه گفته بود برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، تاکنون نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی ارائه خواهد شد.

​حاجتی عنوان کرده بود که برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقرزدایی باید به گونه‌ای طراحی شود که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و وضعیت ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند و باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و رفع فقر آنها توجه شود./ نامه نیوز

یارانه جدیدی در راه است؟

ایسنا گزارش داده است که با جدی‌شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بحث پرداخت یارانه جدیدی با نرخ بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان هم مطرح بود. به‌رغم این وعده‌ها، پرداختی صورت نگرفت و فعلا هم برنامه‌ای برای این پرداخت اعلام نشد.

بر این اساس در حال حاضر تنها دو یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و معیشتی پرداخت می‌شود. در ادامه سیاست دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ است که می تواند جریان پرداخت یارانه‌ها را دستخوش تغییر کند.

هزینه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان و یارانه معیشتی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. در مجموع به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد./تجارت نیوز

واریز یارانه معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بحساب خانوارها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

عبدالملکی به دانشجو گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.در سالی که گذشت دولت در ۱۲ ماه هر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را پرداخت کرد. در سه مناسبت ماه رمضان، ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز نیز از برخی خانوارها به صورت نقدی حمایت کرد.

به نظر می‌رسد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی همانند دو سال گذشته در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یابد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

البته این امکان وجود دارد که در ماه‌های بعدی واریز این دو یارانه به صورت ادغام شده انجام شود. چرا که دولت دستور به حذف حدود ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر نقدی را داده است. اگر این تعداد حذف شوند، مشمولان یارانه بنزین و نقدی یکسان می‌شود و دولت می‌تواند دو یارانه را ادغام کند.

افزایش یارانه سه برابری برخی خانوارها

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

حداقل سه فرزند داشته باشند.

هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد