وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی افزود: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعم از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تسهیلات نهضت ملی مسکن، امکان تقسیط بلندمدت ۲۰ ساله دارد، برخی از متقاضیان ترجیح می‌دهند از این تسهیلات به جای تسهیلات ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

بر این اساس متقاضیان نوسازی بافت فرسوده هم امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت را خواهند داشت. این تسهیلات در چهار کلانشهر تهران، قم، مشهد و شیراز در محدوده بافت‌های فرسوده ۶۰۰ میلیون تومان و در سایر محدوده‌های تهران ۴۵۰ میلیون تومان است.

همچنین در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۰ درصد است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در همه این موارد، ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام، با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

متقاضیان همچنین می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت زمان بازپرداخت ۲۰ ساله با سود تسهیلات ۱۸ درصد استفاده کنند.

یس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان به آمار ثبت نام تسهیلات بافت فرسوده در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن در استان زنجان اشاره و ابراز کرد: تا پایان سال گذشته ۵۶۳ واحد مسکونی در این استان برای اخذ تسهیلات بافت فرسوده ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های زنجان، قیدار، ابهر و خرم‌دره برای استفاده از تسهیلات بافت فرسوده مسکن در سامانه مذکور ثبت‌نام کردند، گفت: در این میان بیشترین ثبت‌نامی‌ها برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده در استان مربوط به شهرستان زنجان است.

کردلو تاکید کرد: مکاتبات لازم با وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری صورت گرفته و متقاضیان به صورت مرحله‌ای برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده از طریق سامانه مذکور به بانک عامل معرفی می‌شوند.

رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بنای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی در کشور وجود دارد که برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که طی ۴ سال آتی میزان بناهای ناپایدار در قالب نهضت ملی مسکن و با استفاده از تسهیلات بانکی و دیگر مشوق‌های لازم و با مشارکت بخش خصوصی نوسازی شوند.

وی گفت: ساخت و سازها باید به سمت سبک‌سازی، سریع‌سازی و ارزان‌سازی سوق پیدا کند.

کردلو، با بیان اینکه ثبت‌نام برای اخذ تسهیلات بافت فرسوده مسکن در استان همچنان ادامه دارد، ابراز کرد: زنجانی‌ها می‌توانند در سایت سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرده و از این فرصت طلایی استفاده کنند.

محمود شایان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن جزئیات مهم‌ترین اقدام بانکی در شروع سال جاری برای ایجاد رونق در بخش مسکن و ساختمان را تشریح کرد.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای در تهران و ۱۱ شهر دیگر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته وی بانک مسکن برای سال جدید یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۱۲ سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری‌های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین کرده است.

مدیرعامل بانک گفت: در چارچوب سیاست‌های اعتباری سال جاری در بخش مسکن و ساختمان، سازندگان، انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی می‌توانند از تسهیلات در سقف‌های مختلف برای ساخت مسکن استفاده کنند.

شایان ادامه داد: سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت‌وساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه‌ای باشد یا معمولی (غیرحرفه‌ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: در بسته اعتباری سال جاری رونق تولید مسکن، برای ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: در شهرهای مذکور به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

شایان تصریح کرد: در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

وی افزود: همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

شایان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بر اساس سیاست جدید تأمین مالی ساخت و تولید مسکن، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده شود.

وی افزود: این بسته کمک خواهد کرد تا تولید مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال، در شهرهای کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه‌دار شدن اقشار هدف در کشور برطرف شود.

 آنگونه که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده دستور پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن به بانک‌ها ابلاغ شده است. مبلغ این وام، ۲۰۰ میلیون تومان است که به در قالب وام قرض‌الحسنه به خانوارها پرداخت می‌شود. اما نه همه خانوارها.

مشخصات وام قرض‌الحسنه مسکن

مهم‌ترین شرط پرداخت این وام فرزندآوری، داشتن سه فرزند است. به عبارتی، مشمولان وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن خانوارهایی هستند که صاحب فرزند سوم شده‌اند. اگر خانواده‌ای از سال ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشد،‌می‌تواند به شعب مختلف بانکی مراجعه و تقاضای وام ۲۰۰ میلیونی کند.

این وام قرض‌الحسنه فرزندآوری برای خرید، ساخت و ودیعه مسکن پرداخت می‌شود و تنها شرط پرداخت آن داشتن فرزند سوم به بعد است.

این وام در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و کارمزد آن احتمالا همان چهار درصد است. مدت زمان بازپرداخت این وام، ۲۰ ساله است. یعنی متقاضی دریافت وام ۲۴۰ ماه برای پرداخت آن زمان دارد و از طرف دیگر اقساط این وام احتمالا زیر یک میلیون تومان در ماه است.

وام ۱۰۰ میلیونی فرزندآوری

علاوه بر وام ودیعه مسکن فرزندآوری، وام قرض‌الحسنه فرزندآوری هم به خانوارها پرداخت می‌شود. مبلغ این وام برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۲۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است. اگر خانواده‌ای صاحب فرزند پنجم و بیشتر باشد می‌تواند از وام قرض‌الحسنه فرزندآوری ۱۰۰ میلیونی استفاده کند.

بانک مرکزی هنوز جزئیات پرداخت وام فرزندآوری را اعلام نکرده و مشخص نیست اقساط این وام چند ماهه است. اما آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده خانواده‌های متقاضی دریافت وام فرزندآوری می‌توانند از فردا چهارم اردیبهشت ماه برای دریافت این وام به شعب بانکی مراجعه کنند.