«سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد گفته است: «دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده است، از این هفته در برخی استان‌ها آغاز خواهد شد.» همچنین محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفته است: این طرح قرار است به صورت آزمایشی در زنجان و احتمالا از اول خرداد اجرا شود. سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم نان در روز است و اگر به نتایج قابل قبولی برسد، در تمام کشور به اجرا در خواهد آمد.

وی تاکید کرد: قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

وزیر اقتصاد نوشت: تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

خاندوزی خاطرنشان‌کرد: به‌ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

در همین حال، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص توزیع نان با کارت بانکی مخصوص، گفت: این طرح قرار است به صورت آزمایشی در زنجان و احتمالا از اول خرداد اجرا شود، سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم نان در روز است.

محمد صفایی در خصوص افزایش قیمت آرد و ماکارونی در روزهای اخیر، اظهار کرد: مجلس به این شرط به دولت اجازه اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و بهینه سازی آن را داد که قیمت کالاهای اساسی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند. لذا با افزایش قیمت آرد و ماکارونی، دولت باید با حضور در مجلس، در این خصوص توضیح دهد که آیا برنامه‌ای برای جبران این افزایش قیمت‌ها دارد یا خیر.

وی در خصوص برخی از اظهارات که افزایش قیمت آرد را به دلیل جلوگیری از قاچاق آن عنوان می‌کنند، ضمن غیرمنطقی دانستن این بهانه‌ها، افزود: به طور کلی مصرف سالانه گندم در کشور ما ۱۲ میلیون تن است، در حالیکه مقدار کل قاچاق گندم، حداکثر ۲۵۰ هزار تن در سال است. لذا اصلا منطقی نیست که برای جلوگیری از قاچاق گندم، قیمت آن در داخل کشور را افزایش دهیم. برای جلوگیری از قاچاق، باید نظارت دستگاه‌های اجرایی و قضایی افزایش یابد، نه قیمت گندم در داخل.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم افزایش مبلغ یارانه‌ها، به منظور جبران قدرت خرید مردم، بیان کرد: باید مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به شهریور سال گذشته سنجیده و به صورت یارانه به مردم پرداخت شود.

صفایی در پاسخ به اینکه به گفته برخی در فروردین اعلام شد در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان، قول‌هایی در خصوص تامین گندم این کشور توسط ایران داده شده است، آیا صادرات گندم ایران به لبنان اتفاق افتاده است و این مسئله با گرانی اخیر گندم مرتبط است؟ گفت: خیر، صادرات گندم به لبنان در حال انجام نیست، لذا نمی‌توان این مسئله را با افزایش قیمت اخیر گندم مرتبط دانست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در خصوص بحث توزیع نان با کارت بانکی مخصوص، عنوان کرد: این طرح قرار است به صورت آزمایشی در زنجان و احتمالا از اول خرداد اجرا شود. سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم نان در روز است و اگر به نتایج قابل قبولی برسد، در تمام کشور به اجرا در خواهد آمد.

پیش از این نیز سبحانیان معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفته بوذ: قرار نیست نان سهمیه ای شود و تنها آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد.

سبحانیان گفت: قصه نان با سایر کالا‌ها متفاوت است و سیاست قطعی دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش قیمتی نداشته باشد بلکه با همان کیفیت ۱۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، او ادامه داد: در این راستا زیر ساختی را توسعه دادیم تا جلوی قاچاق نان و آرد را بگیریم. آرد یارانه‌ای به نانوایان توزیع می‌شد، اما انگیزه فراوانی برای قاچاق وجود داشت. امروز صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد.

به گفته معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، این طرح در استان زنجان اجرا خواهد شد و تمام مصرف کنندگان شهری و روستایی در نظر گرفته شده اند. بر این اساس دولت بنا به کاهش مصرف نان ندارد بلکه قصد کنترل انحراف زنجیره را داریم. هم اصناف مرتبط نظارت کامل خواهند داشت و هم وزارتخانه‌های صمت و جهاد ساختار نظارتی خود را به کار خواهند گرفت.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح انگیزه قاچاق از بین خواهد رفت و در عین حال سامانه‌های دریافت شکایات هم وجود دارند. مدت اجرای آزمایشی محدود خواهد بود و تا ۲ تا ۳ هفته به اتمام خواهد رسید. همزمان با اجرا سایر استان‌ها هم به صورت آزمایشی اجرای این طرح را تجربه خواهند کرد.

سبحانیان تصریح کرد: بنا شده تا نانوایی‌ها به کارتخوان هایی ساده مجهز شوند و خرید انواع نان ساده‌تر از گذشته خواهد بود. بر اساس پیش بینی ها با اجرای این طرح در کنار اصلاح الگوی مصرف، ۳۰ درصد در مصرف نان صرفه جویی می‌شود.