دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

«حمید حاج اسماعیلی» روز یکشنبه اظهار داشت: دولت سابق ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاها در مبدأ اختصاص می‌داد، اکنون دولت سیزدهم با تغییر رویه و اصلاح، قصد دارد ارز ترجیحی را در انتهای فرایند و با تزریق سوبسیدها به خود مردم اختصاص دهد.

وی افزود: نیاز است تا دولت با نظارت بیشتر، قیمت‌ها را کنترل کند تا شاهد روند کاهش نرخ تورم باشیم، این در حالی است که در دولت‌های سابق تورم و افزایش تصاعدی نقدینگی رخ داد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید روش‌های بینابین را در حمایت از کالاهای اساسی مردم دنبال کند، گفت: تورم ۵۰ ساله را در ایران داریم که قبل از انقلاب ایجاد شد و بعد از انقلاب نیز برای مهار تورم، کارهای ساختاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: این تورم‌ها ناشی از ساختارهای اقتصادی و وابستگی به درآمدهای نفتی بود که در این زمینه باید به سمت فعالیت مولد و پرهیز از خام‌فروشی حرکت کنیم.

حاج اسماعیلی با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم در اقتصاد گفت: ما مشکلات وابستگی به ارز داریم که نوسان ارز و بی‌ثباتی می‌تواند مشکلات تورمی را ایجاد کند و پول ملی را بی‌ارزش و قیمت کالاهای اولیه را افزایش دهد.

وی بیان داشت: یکی از این ساختارهای اقتصادی بخش بانکی است که بانک‌ها درصدد بودند تا با سوداگری و بنگاه‌داری به فکر سود بیشتر باشند که این امر منجر به خلق پول می‌شد. در چهار دهه گذشته شاهد خلق پول و به‌تبع ایجاد تورم از سوی بانک‌ها بوده‌ایم.

کارشناس بازار ابراز داشت: باید بانک‌ها اصلاح شوند و با کار تسهیل‌گری، سرمایه‌گذاری به سمت کارهای مولد سوق پیدا کند.

وی یکی دیگر از مشکلات اقتصاد را واسطه‌گری عنوان کرد و گفت: با عبور از واسطه‌گری، کارهای تولیدی منجر به توسعه کشور و تکنولوژی می‌شود.  

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: مدیریت هزینه‌ها یک‌بخشی از اقدامات دولت است که باید در این زمینه نظارت صورت بگیرد تا با سازوکارهای کارآمد و کار کارشناسی، نیازهای مردم تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه نباید افزایش یارانه نقدی با الگوگیری از سایر کشورها باشد، گفت: در کشورهایی که یارانه‌های نقدی بیشتری به مردم پرداخت می‌شود، به‌خاطر جمعیت کم و درآمد بیشتر است درحالی‌که در کشور ما هزینه‌ها زیاد و تناسبی با درآمدها نمی‌دهد ازاین‌رو این الگوها جواب نمی‌دهد.

این کارشناس بیان داشت: دولت با ملاحظه اقتصادی باید به سمت افزایش قدرت خرید مردم باشد​.

مبلغ یارانه نقدی اردیبهشت زیاد شد

مطابق گزارش، یارانه جدید، ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. با بررسی‌های صورت‌گرفته در این گزارش، با اجرایی شدن تمام این چهارسناریو نسبت‌های مخارج دهک‌ها و ضریب جینی نسبت به قبل کاهشی خواهند شد؛ اما بیشترین میزان کاهش مربوط به «سناریوی چهارم» است. البته این سناریوها بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» بوده که از دید پژوهشگر نیاز به مطالعات تکمیلی در این زمینه وجود دارد. اگرچه به‌طور اجمالی می‌توان گفت که روش نادرست تامین مالی این یارانه‌ها می‌تواند اثر مثبت آن را خنثی کند.

بازوی پژوهشی سازمان برنامه وبودجه کشور در چهار سناریوی پرداخت یارانه نقدی و تبعات آن را بررسی کرده است. این چهار سناریو عبارتند از: پرداخت یارانه نقدی جدید سرانه و ماهانه ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم، پرداخت یارانه نقدی ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم، پرداخت یارانه نقدی ۹۰ هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم و پرداخت یارانه نقدی ۱۱۰هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم. بر اساس نتایج این پژوهش هر چهار سناریو سبب کاهش نسبت مخارج خانوارها و ضریب جینی می‌شود، اما درمیان این سناریوها، بیشترین تغییرات کاهشی مربوط به سناریوی چهارم است. به عبارت دیگر، بیشترین میزان سرانه یارانه جدید یعنی ۱۱۰‌هزار تومان برای دهک‌های اول تا پنجم، بیشترین اثر حمایتی را در پی خواهد داشت. البته این گزارش معتقد است درخصوص منابع مورد نظر و اثرات تورمی باید پژوهش بیشتری در نظر گرفته شود.

سخنگوی کمسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: پیشنهاد دولت برای منابع هدفمندی یارانه‌ها، ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ در کمیسیون تلفیق بعد از بررسی‌های لازم به ۵۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. وی ادامه داد:‌ منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول هدفمندی یارانه که در تبصره ۱۴  بودجه آمده است، باید به حساب ارزی که توسط شرکت تابعه وزارت نفت نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح شده، واریز شود و این ارز به نرخ  ETS محاسبه خواهد شد. مبلغ ریالی آن هم به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که حساب‌های شرکت‌های زیر مجموعه نفت که در بانک مرکزی حساب‌های جداگانه داشتند به خزانه داری کل کشور منتقل شود. زارع تصریح کرد: علاوه بر این در مصوبه دیگری وزارت راه و شهرسازی مکلف شد از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع داخلی و تهاتر اراضی از طریق صندوق ملی مسکن برای مسکن ملی مهر هزینه کند.دولت در لایحه بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده بود که با مصوبه کمیسیون تلفیق اعتبار این تبصره افزایش یافت. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس ادامه داد:‌ حداقل حقوق دریافتی پیشنهادی دولت در لایحه بودجه مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در کیمسیون تلفیق این مبلغا به ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که ۲۴ درصد رشد داشته است. وی خاطرنشان کرد: اگر مبلغ افزایش حقوق و دستمزد را نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه مقایسه کنیم، حدود ۶۰ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش داشته است.