سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص سهامدارانی که سود سهام عدالت مرحله قبل را دریافت کرده‌اند، اما سود سهام این مرحله را دریافت نکرده‌اند نیز گفت: برخی از این افراد در بانک‌هایی حساب داشتند که ادغام شده‌اند، بنابراین شماره شبای جدیدی برای آن‌ها تعریف نشده است.

حسنلو ادامه داد: اما گروه دیگر نیز به‌دلیل اینکه حسابشان از سوی بانک‌ها مسدود شده است واریز سود نداشته‌اند.

وی با تأکید به اینکه سود سهام عدالت افراد محفوظ است، ادامه داد: افرادی که اطلاعاتشان تا آخر هفته تکمیل شود در هفته بعد واریز سود سهام عدالت خواهند داشت.

وی در خصوص سهام عدالت متوفیان نیز گفت: تا آخر شهریور ماه با کمک قوه قضاییه سایت مربوط به جمع‌آوری اطلاعات ورثه این افراد معرفی می‌شود و پس از آن تمام سود‌های مربوط به سهام این افراد به حساب ورثه واریز خواهد شد.

محمود حسنلو معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) در برنامه زنده تلویزیونی درباره جاماندگان دریافت سود سهام عدالت گفت: بیش از دو میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر سود سهام عدالت برای آنها واریز نشد.

وی افزود: این افراد باید به سامانه سجام مراجعه کرده، ثبت نام و اطلاعات خود را وارد کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ادامه داد: اگر کسانی که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده توانایی ثبت نام در سامانه سجام را ندارند به سامانه سهام عدالت مراجعه و اقدام به تکمیل اطلاعات و ویرایش شماره شبا برای دریافت این سود کنند.

حسنلو در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افرادی که سال گذشته برای آنها سود سهام عدالت واریز شد امسال نتوانستند آن را دریافت کنند، اظهار کرد: ممکن است در این یک سال حساب این افراد از سوی بانک‌ها مسدود شده باشد، همچنین عده محدودی از دارندگان حساب بانکی در بانک‌های ادغامی در بانک سپه شماره شبای معتبر نداشتند و بانک سپه نتوانست آنها را شناسایی کند. این عده از افراد در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به این سامانه شماره شبای خود را ویرایش کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.

وی درباره محفوظ بودن سود سهام عدالت کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند، گفت: قطعاً سود سهامداران عدالت محفوظ است و در بازه زمانی اعلام شده تا پایان اردیبهشت در صورتی که اطلاعات آنها شناسایی شود سودشان واریز خواهد شد.

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه تاکید کرد: زمان واریز بعدی سود سهام عدالت ۳۰ اردیبهشت است.

حسنلو درباره سود دارندگان سهام عدالت که فوت شده‌اند، بیان کرد: افرادی که فوت شده‌اند شماره حساب آنها بلافاصله از سوی بانک مسدود می‌شود و سود سهام برای آنها قابل واریز نیست.

وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت امسال با کمک قوه قضائیه سامانه جدیدی برای شناسایی وراث دارندگان سهام عدالت فوت شده راه اندازی می‌کنیم و سود سهام عدالت برای وراث به نسبت قانون ارث تقسیم و واریز می‌شود.

حسن فرج‌زاده عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: روش گذشته باعث شد که مدل‌های مدیریت سهام عدالت تغییر پیدا کند و در حال حاضر آیین نامه اجرایی سهام عدالت توسط کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

وی گفت: در حال حاضر مشکل حدنصاب در انتخابات هیات مدیره و بحث اعمال مالکیت حقوقی و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مطرح است و قبل از اصلاح آیین نامه اجرایی سهام عدالت امکان برگزاری مجامع عمومی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی فراهم نیست.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زیر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شد و برای حفظ حقوق سهامداران عدالت نماد شرکت‌های استانی بسته شد و کارگروهی برای اصلاح آیین نامه تشکیل شده، گزارش‌های کارگروه به شورای عالی بورس عرضه می‌شود و بنابراین معاملاتی شدن سهام عدالت مستلزم مقدماتی است که باید فراهم شود.

فرج‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش که پرسید چه تمهیدی فراهم شده تا با رونق گرفتن بورس اتفاقاتی مانند سال ۹۹ درباره سهامداران روی ندهد، اظهار داشت: سال ۹۹ که با استقبال مردم در بازار سرمایه همراه شد، به دلیل اینکه برخی زیرساخت‌ها آماده نبود بنابراین منابع حاصل از عرضه‌های اولیه و معاملات سهام به سمت شرکت‌ها سوق پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود به اگر تغییری در متغیرهای اقتصادی روی داد و تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافت، برنامه‌ریزی می‌شود تا منابع به سمت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کند.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم ظرفیت پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه افزایش یابد، یکی از راهکارهای اصلی آن افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم برای اولین بار پذیرفته می‌شود؛ یعنی به جای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به روش سنتی از طریق سلب حق تقدم انجام شود تا بتوانیم منابع حاصل از سلب حق تقدم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌ها تزریق کنیم.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس در مورد اینکه سال گذشته چه میزان منابع از بازار سرمایه جذب شرکت‌ها شد، گفت: جزئیات آمار توسط معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اعلام می‌شود.

هفته گذشته بود که پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود سهام عدالت افراد حقیقی، اسفندماه سال ‌گذشته پرداخت شد. از اسفندماه سال‌ گذشته تاکنون، حدود ۱۰۰‌هزار نفر از سهامداران حقیقی که پیش از این در سامانه سجام ثبت ‌نام نکرده و شماره حساب خود را اعلام نکرده بودند، در سایت سجام اقدام به ثبت‌نام کردند؛ سود سهام عدالت این افراد نیز در پایان ‌ماه جاری واریز خواهد شد.

به گفته وی، طبق هماهنگی ‌هایی که با شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی (سمات) انجام شده است، در پایان هر ماه سهامداران سهام عدالت که به تازگی در سایت سجام ثبت‌نام کنند و سود خود را نگرفته باشند، در پایان ‌ماه ثبت‌نام خود، سود سهام عدالت را دریافت خواهند کرد.

پیش از این نیز، ذبیح الله سلمانی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد برای افرادی که سود سهام عدالت سال قبل را دریافت نکردند، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود. به گفته وی، مستحضر باشید که سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ پرداخت و مقرر شده برای بقیه هم تا عید فطر پرداخت شود. با این حال اگر این موضوع انجام نشد، این سود قطعاً تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است که ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰، پرداخت ۲۵هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به حساب حدود ۴۵ میلیون نفر از دارندگان این سهام به پایان رسید و افرادی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت بودند، ۵٣٢هزار تومان و دارندگان پرتفوی ۵٣٢هزار تومانی، ۵٧۵هزار تومان سود دریافت کردند. با این وجود، برخی از مشمولان سهام عدالت به دلیل وجود موانعی از جمله شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، قادر به دریافت سود نشدند.

از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است.

البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بر این اساس پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در مورد سهام عدالت متوفیان اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشتند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگذار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.