وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه ای خطاب به بانک‌های عامل اعلام کرد: «حسب تصمیمات متخذه در این بانک مقرر شد به منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.»

گفتنی است ۲۰ بانک به عنوان بانکهای عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام می کنند و در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها) تا ۱۴ اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۴۸ هزار و ۸۲۴ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۲۱۷ هزار ۵۷۷ نفر به میزان ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردند.

یادآور می شود متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

 

خاطرنشان می شود، سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان است.

 پیشنهاد ما

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین 1401 تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش 49.9 درصدی به 3400 فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین 1400 حاکی از رشد 63.7 درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته 34 میلیون و 270 هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند 1400 بالغ بر 2.4 درصد کاهش یافته است. در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته 16.9 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (91.7 درصد) حدود 75 درصد کمتر بوده که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

با توجه به متوسط قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت یک واحد 50 مترمربعی در تهران حدود یک میلیارد و 710 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین وام احتمالی 700 میلیون تومانی (هزینه خرید اوراق حق‌تقدم مسکن را فاکتور می‌گیریم) حدود 41 درصد قیمت مسکن (در فروردین 1401) را پوشش می‌دهد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسکن نیز مانند بسیاری چیزهای دیگر، یک بازار ملتهبی است. در این راستا جلساتی در ستاد تنظیم بازار برگزار شده و وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن به ستاد مذکور ارائه شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس وزارت راه پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن 100 میلیون تومانی را برای تهران ارائه کرده که فردا در شورای عالی مسکن درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: مردم بلافاصله می‌توانند برای این وام ثبت‌نام کنند و بانک‌ها موظف شده‌اند این وام را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که میزان سود وام ودیعه فردا مشخص می‌شود، تصریح کرد: اساسا معتقدیم اجاره بهای مسکن در سال جاری نباید بیشتر از 25 درصد افزایش یابد. به همین دلیل هم بحث مفصلی داریم مبنی بر این‌که بنگاه‌های املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شوند تا برای فعالیت کارت دریافت کنند.

قاسمی تاکید کرد: به این ترتیب در سامانه فردی که واحدی را با یک مبلغ اجاره کرده است بخواهد برای سال آینده قرار را تمدید کند اگر بیشتر از 25 درصد باشد بلافاصله آلارم می‌دهد و ما متوجه می‌شویم.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز ثبت نام خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم آنها از ۲۰ آبان ۱۴۰۰ به بعد باشد، خبر داد.

بر اساس اطلاعیه این وزارت، متقاضیان مشمول قانون جوانی جمعیت، می‌توانند با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن (سامانه ثمن) برای دریافت زمین یا واحد مسکونی بر اساس مقررات این قانون اقدام کنند.

از ابتدای تابستان امسال اخذ عوارض از هم آزادراه‌های دولتی و خصوصی کشور به صورت الکترونیکی اخذ خواهد شد.

سرپرست مرکز حقوقی امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی بر اجرایی شدن اخذ الکترونیکی عوارض در آزادراه‌ها از ابتدای تابستان سال جاری تأکید کرد.

در روزهای اخیر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران خبر داد که به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ می شود. مبلغ این وام برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری، به ترتیب ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان مصوب شده است.

میزان وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ میلیون تومانی در استان تهران داشته است که با افزایش تورم بخش اجاره مسکن منطقی به نظر نمی رسد.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک، در این رابطه می‌گوید: سیاست های در نظر گرفته برای بازار مسکن باید مناسب با وضعیت اقتصادی کشور باشد به طوری که پرداخت وام ودیعه مسکن باید با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود نه سود ۱۸ درصد!

وی اضافه کرد: تسهیلات ودیعه مسکن وام نیست، بلکه دامی است که هیچ اثری ندارد و مشکلی از مستاجران حل نمی کند .چرا که اگر رهن یک خانه ۵۰ متری در جنوب شهر تهران را ۳۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی آن هم  با سود ۱۸ درصد ، کمکی به مستاجران نمی کند.