یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

بیش از یک هفته از واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی رییسی می گذرد؛ براین اساس افرادی که در دهک اول تا سوم قرار داشتند، نفری ۴۰۰هزار تومان یارانه دریافت کردند؛ یعنی یک خانواده ۴نفره که در دهک اول تا سوم قرار داشته باشد، مجموعا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

از سویی دیگر نیز افرادی که در دهک چهارم تا نهم قرار داشته باشند، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرند؛ یعنی یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم قرار گرفته باشد، مجموعا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

در این بین دهک دهم نیز هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کند؛ از طرفی نیز برخی افراد دیگر هم یارانه نگرفتند که دهک دهمی نیستند؛ حالا از کجا بفهمیم که دهک دهمی هستیم و مشمول دریافت یارانه نمی‌شویم و یا اینکه دهک دهمی نیستیم و باید با جاماندگان برای دریافت یارانه ثبت نام کنیم؟

فهمیدن اینکه دهک دهمی هستید یا نه کار سختی نیست و می‌تواند در چند ثانیه و با تلفن همراه خود متوجه این موضوع شوید؛ برای این کار باید کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷۴* را شماره گیری کنید. اگر دهک دهمی باشید، به شما پیامی می‌آید و گفته می‌شود که در دهک دهم قرار دارید.

نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

محمد مخبر در جلسه ستاد تنظیم بازار، تشدید نظارت ها و بازرسی ها در سطح بازار را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: نظارت ها باید به شکل محسوس انجام شود تا حضور دولت در بازار احساس شود و مردم نسبت به نظارت بر بازار اطمینان پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: تقویت سامانه پاسخگویی۱۲۴  وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیز گامی پراهمیت برای ایجاد آرامش در جامعه است تا با سرعت هر چه بیشتر به موارد گرانفروشی و تخلفات صورت گرفته در بازار رسیدگی شود. 

وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست بستر های لازم را فراهم کند تا سامانه های پاسخگو به مردم نظیر سامانه هدفمند سازی یارانه ها، وزارت تعاون و تعزیرات تقویت شده و ضعف ها و اشکالات موجود در اسرع وقت مرتفع شود.  

معاون اول رییس جمهور افزود: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا پاسخ به درخواست و مطالبه کسانی که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند در اسرع وقت انجام شود تا زمان انتظار مردم برای دریافت پاسخ تا حد امکان کاهش پیدا کند. 

مخبر بر لزوم استمرار اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم در خصوص طرح مردمی سازی یارانه ها تاکید و در ادامه از همراهی خوب مردم با دولت برای اجرای این طرح بزرگ تقدیر کرد.

در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان صدا و سیما، سخنگوی دولت و استاندار تهران نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و روند توزیع مرغ، تخم مرغ و روغن در سطح بازار ارایه شد. 

در این نشست همچنین تصمیمات لازم برای فراوانی کالا در خرده فروشی ها و فروشگاه های محله های شهری در استان های مختلف کشور اتخاذ و مقرر شد نظارت و بازرسی ها برای مقابله با گرانفروشی در سطح بازار تشدید گردد. 

در ادامه این جلسه پس از ارائه گزارش در خصوص افزایش قیمت نامتعارف کرایه های یکی از تاکسی های اینترنتی، مقرر شد سازمان تعزیرات این موضوع را بررسی و به طور جدی با تخلفات صورت گرفته برخورد شود.

در نشست علنی بعدازظهر روزدوشنبه (۱۶ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان با بند (ب) تبصره (۱۴) لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

بر اساس بند (ب) تبصره (۱۴) لایحه بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد. سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.