رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح  رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان  یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.

حدود پنج ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس می‌گذرد. با این حال هنوز زمان اجرای آن را به امروز و فردا موکول می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را روز ۲۴ فروردین در اختیار هیأت دولت قرار داد. اما هنوز این آیین‌نامه در دست بررسی است. تاکنون هم فقط سه ماده از آن تصویب شده است.

۸۷۰ هزار نفر، مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شوند و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای آن در نظر گرفته‌اند.

کوتاهی دولت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید دولت در این مورد کوتاهی کرده است؛ آیین‌نامه باید تا کنون آماده شده و حکم معلمان را هم برای رتبه‌بندی زده باشند.

علیرضا منادی سفیدان می‌گوید: «دولت، وقت داشته است که این قانون را یک ماه پس از مصوبه مجلس عملیاتی کند.»

او ادامه می‌دهد: «بعد از تصویب رتبه‌بندی معلمان در مجلس و تعطیلات نوروز، سرانجام وزارتخانه آموزش‌وپرورش آیین‌نامه آن را به هیأت دولت فرستاد. هیأت دولت باید سریع این آیین‌نامه را ابلاغ می‌کرد اما متاسفانه تاکنون دولت هر هفته فقط در کمیسیون مربوطه آن را بررسی می‌کند.»

فردا آیین‌نامه رتبه‌بندی تصویب می‌شود؟

اگرچه دولت یک ماه فرصت برای اجرای این آیین‌نامه داشت، اما به گفته منادی سفیدان تاکنون فقط سه ماده از این آیین‌نامه را تصویب کرده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: «ظاهرا آیین‌نامه چند ایراد حقوقی داشت که در دست بررسی است. قرار است فردا کل آیین‌نامه تصویب شود. اگر فردا تصویب شود سه‌شنبه به جلسه هیأت دولت می‌رود.»

رتبه‌بندی زودتر از شهریور اجرا می‌شود؟

اما معلمان چه زمانی منتظر افزایش حقوق باشند؟ منادی در این مورد می‌گوید: «فعلا اگر فردا آیین‌نامه تصویب شود، از سوی دولت ابلاغ می‌شود. در مرحله بعد باید رتبه‌ معلمان را مشخص کنند. پس از آن حکم معلمان زده می‌شود. در اولین ماه حکم، افزایش حقوق از اول سال تا خرداد و شش ماه از سال گذشته محاسبه و واریز می‌شود.»

وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته درباره زمان اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت که از اول شهریور در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اما می‌گوید این تاریخ اشتباه است. یک ماه بعد از تصویب نهایی آیین‌نامه فرصت دارند که رتبه‌ها را تعیین کنند. وقتی هم رتبه‌ها مشخص شود احکام صادر می‌شود.

با اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال جاری حقوق معلمان بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا بیش از پنج میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

احمد محرم‌زاده بابیان این‌که مجلس و دولت به معیشت و مقام معلمان توجه می‌کند، گفت: از آغاز به‌کار مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به‌صورت متحدانه تاکید بر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را داشتند، چراکه پایه و اساس توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی قصد داشتند تا سند ۲۰۳۰ را در آموزش و پرورش اجرا کنند، ولی با هوشیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی، مانع اجرای این سند ننگین شدند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بر لزوم کیفی‌سازی آموزش در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: استعدادیابی و کیفی‌سازی آموزش در مدارس انتظاری است که از آموزش و پرورش شهرستان داریم.

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر و تا سه سال آینده ۱۵۰ هزار نفر از نیروی فرهنگیان کشور بازنشسته می‌شوند و حوزه آموزش و پرورش ۱۸۷ هزار نیرو کمبود دارد که می‌توان این کمبود را با جایگزین کردن نیروهای خرید خدمات و غیرانتفاعی جبران کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال ۵۰۰ نفر در گلستان جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

* توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در این مراسم گفت: توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های ما بوده و با توجه به اینکه بیش از ۱۴ هزار ساعت غیرموظف داریم می‌توانیم از نیروهای تازه‌نفس خرید خدمات در این ساعت‌های غیرموظف برای تدریس استفاده کنیم.

کمال‌الدین نظرنژاد اظهار کرد: با توجه به بازنشستگی همکاران فرهنگی در چند سال آتی، نیاز است تعداد ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش شهرستان جذب شود که جذب نیروهای تحصیل کرده علاوه به همراه داشتن آرامش روانی جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: از تعداد ۹۱ معلم نمونه انتخاب شده در سطح استان تعداد ۵۷ معلم نمونه از شهرستان گنبدکاووس بوده و از تعداد ۱۲ معلم نمونه استانی ۶ معلم نمونه از این شهرستان انتخاب شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ساخت تندیس معلمان نمونه توسط هنرجویان هنرستان پسرانه شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: تلاش داریم در کنار تحصیل در هنرستان‌های شهرستان تجربه‌اندوزی هم انجام شود و دانش آموزان در کنار آموزش تحصیلی خود یک حرفه علاقمند را آموزش ببینند تا در زمان فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در فرآیند رتبه بندی معلمان، بیشتر معلمان در رتبه های دو و سه قرار میگیرند. تعداد کمی از معلمان نیز در رتبه اول هستند و مقدار کمتری از آن‌ها در رتبه چهار و پنج هستند.

بر اساس پایه حقوقی امسال حداقل حقوق با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به علاوه رتبه بندی پایه اول، بیش از هشت میلیون تومان می‌شود.

مبلغ حقوق پایه‌های دو و سه که بیشتر معلمان را شامل می‌شود نیز بالاتر است و باید آیین‌نامه سریع‌تر اجرایی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار بود رتبه‌بندی معلمان، جایگاه معلم و کیفیت آموزش را بالا ببرد، تصریح کرد: اگر چه این لایحه مورد رضایت ما نبود اما قبل از به پایان رسیدن دولت قبلی، کلیات این لایحه را تصویب کردیم تا با تغییر دولت، به طور مجدد به دولت جدید بر نگردد تا چند سالی عقب بیفتد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون مجلس کار قانونی رتبه‌بندی انجام گرفت، اظهار داشت: بازنشستگان مهر ماه سال ۱۴۰۰ هم شامل رتبه بندی می‌شوند.

فلاحی با اشاره به اینکه در دولت قبل برای این لایحه تنها پنج هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده بود، گفت: اکنون مجموع بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۷ هزار میلیارد است که دو سال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه لایحه رتبه بندی معلمان در پنج رتبه تصویب شده و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، افزود: وزارتخانه باید هرچه سریع‌تر آیین نامه را تدوین کند به طوری که پنج پایه هم اعمال شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر معلمان در رتبه دو و سه هستند، اظهار داشت: تعداد کمی از معلمان در رتبه اول هستند و مقدار کمتری از آن‌ها در رتبه چهار و پنج هستند.

فلاحی گفت: بر اساس پایه حقوقی امسال حداقل حقوق با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به علاوه رتبه بندی پایه اول، بیش از هشت  میلیون تومان می‌شود.

وی  افزود: مبلغ حقوق پایه‌های دو و سه که بیشتر معلمان را شامل می‌شود نیز بالاتر است و باید آیین‌نامه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: اکنون که دولت انقلابی روی کار آمده است با وجود آن که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص در اواخر دولت قبل تدوین شده بود اما اجرای رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نخستین آیین‌نامه‌ای است که با معلمان به اشتراک گذاشته می‌شود، تصریح کرد: معلمان براساس این آیین‌نامه رتبه‌بندی که سیاست تشویقی هم برای آن داریم، باید صلاحیت عمومی و تخصصی را دارا باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شود و اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

نوری درباره وضعیت کمبود معلم مطرح کرد: ۹۷۰ هزار همکار فرهنگی شاغل و بازنشسته داریم و این رقم منهای معلمان غیررسمی در مراکز غیردولتی، موسسات آزاد و مربیان مهدهای کودک است.