دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: افراد مجردی که یارانه آن‌ها قطع شده یا تاکنون یارانه نمی‌گرفتند، می‌توانند ثبت نام دریافت یارانه انجام دهند.

سیده طیبه حسینی گفت: مجردهایی که تاکنون یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آن‌ها قطع شده، می‌توانند با مراجعه به سایت sso.my.gov.ir نسبت به ثبت نام یارانه به صورت مستقل اقدام کنند.

تمام مردان اقتصادی دولت سیزدهم در حال تبیین نحوه عملیات اجرایی اصلاح ارز ترجیحی هستند. در روزهای اخیر ضمن توضیحات رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی هم در اظهاراتی جداگانه به تشریح روند چگونگی اجرای دومین جراحی اقتصادی کشور پرداختند.

ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه واحدهای صنفی از امروز بتدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید هستند، اعلام کرد: مبلغ کمک معیشتی واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب (دیشب چهارشنبه) قابل برداشت خواهد بود. در دومین اطلاعیه ستاد تنظیم بازار درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی و سخنان ریاست محترم جمهوری در گفت‌وگوی زنده و مستقیم با مردم، ضمن تقدیر و تشکر از همراهی یکایک ملت شریف ایران در زمینه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با توجه به اقدامات انجام شده و اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بررسی‌های کارشناسی درباره اصلاح و متناسب‌سازی قیمت کالاهای مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) بدینوسیله اعلام می‌دارد:

۱- براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر گردید از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنجشنبه مورخ 22/۲/1401 بتدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید باشند. استانداران نسبت به متناسب‌سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمت‌ها، اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد.

۲- بار دیگر اعلام می‌گردد یارانه نان و دارو همانند گذشته برای تمام دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

۳- با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک معیشتی واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب قابل برداشت خواهد بود.

۴- کلیه افرادی که در این طرح به هر دلیل مشمول دریافت یارانه نشده‌اند، می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد وضعیت خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی (https://hemauat.mcls.ir) ثبت نمایند. افرادی که پس از بررسی، درخواست‌های‌شان مورد تأیید قرار گیرد، یارانه کمک معیشتی آنها به ‌طور کامل و از ابتدای اجرای طرح محاسبه و پرداخت خواهد شد.

۵- افزایش قیمت سایر کالاها بدون طی فرآیند قانونی ممنوع است و همچنان که در اطلاعیه شماره یک تأکید شد سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف می‌باشند. هموطنان گرامی نیز در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵) به نهادهای مذکور اطلاع دهند.

برای اعتراض، به سامانه حمایت مراجعه کنید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مردم برای ثبت اعتراض‌های مربوط به نوع دهک‌بندی‌های یارانه‌ها در سامانه «حمایت» درخواست بررسی مجدد بدهند. حجت‌الله عبدالملکی در حاشیه حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش عملکرد صنایع و شرکت‌های صندوق‌های راهبردی زیرمجموعه این وزارتخانه بیان کرد: در طول ۷-۶ ماه گذشته رکوردزنی خوبی در بخش‌های مختلف زیرمجموعه وزارتخانه از جمله تولید، پتروشیمی، صنایع غذایی، حمل و نقل، فولاد و صندوق‌های دیگر داشته‌ایم. وی افزود: به عنوان مثال صنایع لبنیات وابسته به وزارتخانه ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته‌اند و جهش و سودآوری خوبی در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» طی ۶ ماه دوم سال گذشته در دولت سیزدهم رخ داده است که شامل ۷۲ درصد افزایش فروش و ۵۰ درصد رشد سود بخش تولید بوده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۱ در حوزه تولید دانش‌بنیان و سودآوری و ایجاد اشتغال رکوردهای جدیدی را تجربه خواهیم کرد. عبدالملکی درباره یارانه‌های پرداختی به مردم در طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و اعتراض‌های موجود نسبت به نحوه واریز یارانه‌ها اظهار داشت: ۲ دسته یارانه پرداخت شده است؛ دسته اول یارانه‌های عمومی است که به اغلب مردم به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر پرداخت شده و ۳۵ هزار تومان قسط وام معیشتی دوره کرونا از آن کم شده است. وی افزود: دسته دوم یارانه‌های پرداختی نیز برای اقشار ضعیف‌تر و به مبلغ هر نفر ۴۰۰ هزار تومان بوده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یک دسته از اعتراض‌ها از جانب کسانی است که اصلاً یارانه نمی‌گیرند که این افراد باید به سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند و این سامانه هم در حال آماده‌سازی است و بزودی اعلام می‌شود. وی تصریح کرد: دسته دوم اعتراض‌ها هم مربوط به نوع دهک‌بندی‌هاست که این افراد هم باید به سامانه «حمایت» وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و درخواست بررسی مجدد بدهند. عبدالملکی خاطرنشان کرد: تاکنون چند صد هزار نفر به سامانه «حمایت» مراجعه و اعتراض کرده‌اند و سامانه هم به طور کلی مشکلی ندارد و البته مردم هم هیچ عجله‌ای برای ثبت اعتراض نسبت به یارانه‌ها نداشته باشند.

 واریز یارانه کمک‌معیشتی جاماندگان در صورت ‌پذیرش اعتراض‌

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه کمک‌معیشتی کسانی که حذف شده‌اند در صورتی که اعتراض آنها مورد پذیرش قرار گیرد، مجددا واریز می‌شود. سیدمسعود میرکاظمی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳ ماه فرصت داشت دهک‌های درآمدی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی و پالایش کند و آنهایی که درآمد بالایی داشته‌اند، تعیین‌تکلیف کند و کسانی را هم که مستحق هستند، به عنوان یارانه‌بگیران جدید وارد کند. وی تأکید کرد: وزارت رفاه از طریق اطلاعات سامانه پایگاه رفاه ایرانیان این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده و یارانه کمک‌معیشتی بر اساس این اطلاعات واریز شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سوالی که گفته می‌شود در سامانه این نکته آمده است: کسانی که اعتراض می‌کنند پس از 6 ماه بررسی می‌شود؟ گفت: نه! اینگونه نیست، وزارت رفاه طبق قانون موظف به بررسی و پالایش اعتراضات است و زودتر از این موقع پاسخ می‌دهد و هر زمان که پاسخ اعتراض‌ها مثبت باشد، مابه‌التفاوت یارانه معیشتی برای افراد متقاضی واریز و جبران می‌شود.

اطلاعیه وزارت رفاه درباره ‌دهک بندی یارانه‌ها     

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه شماره یک، شماره‌های تماس پاسخگویی به سوالات مردم درباره دهک‌بندی یارانه‌ها را اعلام کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای با راه‌اندازی شماره‌های پاسخگویی برای رفع دغدغه‌های مردم درباره موضوع مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به شرح زیر خبر داد که افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده یا از قلم افتاده‌اند، لازم است در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد ثبت‌نام کنند. جزئیات بیشتر در این زمینه در اختیار سازمان هدفمندی قرار دارد. بر این اساس، افرادی که به هر نحوه به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تایید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد. طبق این اطلاعیه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.