وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

وزارت اقتصاد در راستای تکلیف رئیس جمهوری به بانک‌های دولتی مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد، بانک‌های زیرمجموعه خود را در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن کرد.

البته، قرار شد تا در ادامه اجرای این طرح، به تدریج تمامی مشتریان بانک‌ها شامل این طرح شوند.

شرایط دریافت دریافت وام‌های خرد بدون ضامن اینگونه است که تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته امکان پذیر است و مشمولان این وام باید به بانکی که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

البته لازم به ذکر است که روند پرداخت وام بدون ضامن مبتنی بر اعتبارسنجی است و رتبه اعتباری افراد در تعیین سفته، چک یا ضامن برای پرداخت وام تاثیرگذار است.

در این زمینه، اطلاعات دریافتی ایسنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از آن است که از زمان اجرای طرح پرداخت وام بدون ضامن تا پایان ۱۵ اردیبهشت سال جاری بیش از  ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

همچنین، بیش از ۲۵۵ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

 «مصطفی قمری وفا» در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تسهیلات فرزندآوری به شبکه بانکی، نوشت: بانک‌ها موظفند طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ‎تسهیلات فرزندآوری را بدون سپرده گذاری، تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط، کارمزد ۴ درصد و رعایت دوره زمانی ابلاغی طبق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند.

«هاشم مولایی» در خصوص پرداخت تسهیلات فرزندآوری گفت: بر اساس جزءدو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است که تسهیلات فرزندآوری که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شوند، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال، سوم ۶۰۰ میلیون ریال، چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و پنجم و بیشتر ۱ میلیارد ریال تخصیص پیدا کند. البته بر اساس قانون، پرداخت تسهیلات برای متقاضیانی است که نرخ باروری شهرستان محل تولد فرزند یا پدر کمتر از ۲.۵ باشد.

وی در خصوص آمادگی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری اظهار کرد: این قانون از ۳۱ فروردین به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و از تاریخ مذکور بانک‌ها در مهلت ۷ روز کاری بخشنامه را به شعب زیرمجموعه ابلاغ کردند و از روز جاری تمامی بانک‌های کشور اعطای تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

مولایی در خصوص عملکرد سامانه تسهیلات فرزند افزود: از زمان راه اندازی سامانه تعداد ۲۸۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده‌اند و بر اساس آمار پرداخت تسهیلات در ۱۳ استان آغاز شده است.

رئیس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن تشریح کرد: بر اساس جز سه بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، ساخت و خرید مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که فرزند سوم آنها از ابتدای سال ۱۳۹۹ متولد شده است، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تعلق می‌گیرد. دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن (ودیعه، خرید و ساخت) به شعبه‌های منتخب ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ابلاغ شده است و متقاضیان برای دریافت با مراجعه حضوری و ارائه و تکمیل مستندات می‌توانند در صورت احراز شرایط، تسهیلات را دریافت کنند.

وی افزود: در قانون صراحتاً هر سه مورد تسهیلات مسکن شامل ودیعه، خرید و ساخت مشخص شده است و متقاضی می‌تواند برای دریافت هریک از آنها با تکمیل مستندات اقدام کند.

در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری شدند که براساس اعلام بانک مرکزی از روز گذشته پرداخت این وام آغاز شده است.  

این وام برای افرادی است که فرزند یا فرزندان آن‌ها از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشند اما در بند (ت) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرطی برای دریافت وام فرزندآوری آمده که مشمولان این تسهیلات را به کسانی که در شهرهای با نرخ باروری بالای ۲.۵ متولد شده‌اند، محروم کرده است.  

در این زمینه، متقاضیان وام فرزندآوری برای اطلاع از نرخ باروری شهرستان خود و فرزندشان می‌توانند این نرخ را در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار مشاهده کنند.

در ادامه، تصویر پیام ارسالی سامانه وام فرزندآوری به یکی از متقاضیان این تسهیلات که موفق به دریافت وام به دلیل نرخ باروری بالا شهر تولد پدر نشده است، را مشاهده می‌کنید.

این شرط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دریافت وام فرزندآوری با واکنش‌ و انتقاداتی مواجه شد.  

از سوی دیگر، با توجه به اینکه طبق این شرط، شهرهای با نرخ باروری بالا نمی‌توانند تسهیلات فرزند آوری دریافت کنند، آخرین اعلام مرکز آمار از نرخ باروری در کشور و استان‌ها حاکی از آن است که استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و یزد، چهار استان با میزان باروری «بالاتر از سطح جانشینی» در سال ۹۹ بوده‌اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی از ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ تاکنون ۱۹۰ هزار نفر در سامانه ‎بانک مرکزی ثبت‌نام کردند که حدودا ۱۹ هزار نفرشان از استان تهران هستند.

 در همین زمان کوتاه پنج روزه کاری از ابلاغ و ثبت‌نام، حتی در استان‌های کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و مرکزی؛ تعدادی از ‎ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری هم توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد.

بانک‌ها طبق قانون ملزم به رعایت دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مربوطه هستند.

قرار بود از چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام وام فرزندآوری آغاز شود و خانواده‌‌ها به ازای داشتن هر فرزند از وام ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

بر اساس مصوبه مجلس و دستور بانک مرکزی، وام قرض‌الحسنه فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است و خانواده‌هایی که ۵ فرزند و بیشتر دارند مشمول وام ۱۰۰ میلیون تومانی شوند.

اما حالا برخی از متقاضیان می‌گویند موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند چون نرخ باروری استان و محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از رقم مشخصی بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌شود.

به عبارتی گویا تسهیلات فرزندآوری تنها در شهرهایی پرداخت می‌شود که نرخ باروری آنها از رقم مشخصی پایین‌تر است و تعداد زاد و ولد در آنها پایین است.