وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

تسهیلات فوری خرید کالاهای بادوام که توسط بانک‌های ملت و سپه به مشتریان ارائه می‌شود تحت عنوان طرح «شاپ کارت» در بانک ملت و همچنین «بهین کارت» در بانک سپه پیش‌بینی شده است.

متقاضیان می‌توانند به صورت فوری و در کمترین زمان ممکن تسهیلاتی ۵۰ میلیون تومانی را برای خرید کالاهای بادوام از این دو بانک عامل دریافت کنند. شرایط این دو تسهیلات تقریبا شبیه یکدیگر است اما در جزییات تفاوت هایی دارند که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌شود؛

«شاپ کارت» بانک ملت

تسهیلات فوری خرید کالاهای بادوام بانک ملت تحت عنوان طرح «شاپ کارت» شناخته می‌شود. متقاضیان این تسهیلات پیش از هر اقدامی باید در بانک ملت سپرده قرض الحسنه داشته باشند. مشتریانی که این حساب سپرده را در بانک ملت داشته باشند می‌توانند با معرفی ضامن رسمی معتبر به یکی از شعب بانک ملت اقدام به دریافت تسهیلات فوری ۵۰ میلیون تومانی کنند.

حداقل نرخ سود این وام ۱۰ درصد و براساس مدت زمان بازپرداخت متغیر است؛ سقف مدت زمان پرداخت اقساط نیز ۳۶ ماه اعلام بوده اما متقاضیان می‌توانند در مدتی کوتاهتر اقدام به تسویه این تسهیلات کنند. در صورتی که بانک ملت حداکثر مبلغ وام را با نرخ سود ۱۵ درصد به متقاضیان بپردازد و مدت زمان بازپرداخت هم برای وی ۳۶ ماه تعیین شود، مبلغ اقساط یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۶۶ تومان خواهد بود.

کل سود این مبلغ تسهیلات ۱۲ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۵۹۱ تومان و مجموع رقم وام و سود آن ۶۲ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۵۹۱ تومان است

«بهین کارت» بانک سپه

تسهیلات فوری ۵۰ میلیونی خرید کالاهای بانک سپه تحت عنوان «بهین کارت» به مشتریان واجد شرایط ارائه می‌شود. مشتریان با دریافت این وام فقط امکان خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک سپه را خواهند داشت. متقاضیان وام بهین کارت مانند طرح شاپ کارت بانک ملت باید صاحب حساب سپرده قرض الحسنه بانک سپه باشند و برای ضمانت نیز باید یک ضامن رسمی معتبر را به بانک عامل معرفی کنند.

حداکثر سود این وام ۱۸ درصد بوده و سقف مدت زمان برای بازپرداخت آن به ۳۶ ماه می‌رسد. میزان اقساط برای وام ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت مشخص شده، یک میلیون و ۸۰۷ هزار و ۶۲۰ تومان خواهد بود. کل سود این مقدار وام ۱۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۳۱۲ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن، ۶۵ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۱۲ تومان است.

وزارت اقتصاد در راستای تکلیف رئیس جمهوری به بانک‌های دولتی مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد، بانک‌های زیرمجموعه خود را در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن کرد.

البته، قرار شد تا در ادامه اجرای این طرح، به تدریج تمامی مشتریان بانک‌ها شامل این طرح شوند.

شرایط دریافت دریافت وام‌های خرد بدون ضامن اینگونه است که تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته امکان پذیر است و مشمولان این وام باید به بانکی که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

البته لازم به ذکر است که روند پرداخت وام بدون ضامن مبتنی بر اعتبارسنجی است و رتبه اعتباری افراد در تعیین سفته، چک یا ضامن برای پرداخت وام تاثیرگذار است.

در این زمینه، اطلاعات دریافتی ایسنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از آن است که از زمان اجرای طرح پرداخت وام بدون ضامن تا پایان ۱۵ اردیبهشت سال جاری بیش از  ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

همچنین، بیش از ۲۵۵ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

 «مصطفی قمری وفا» در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تسهیلات فرزندآوری به شبکه بانکی، نوشت: بانک‌ها موظفند طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ‎تسهیلات فرزندآوری را بدون سپرده گذاری، تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط، کارمزد ۴ درصد و رعایت دوره زمانی ابلاغی طبق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند.